Hund som inte luktar
Hejsan, jag har en treårig blandrashund där hemma och han har aldrig någonsin luktat typisk hund. Han är så gott som luktfri faktiskt. Det är endast när han är blöt som han kan lukta lite, men då luktar han inte mer än vad andra torra hundar gör.
Så jag undrar hur det kommer sig att han inte luktar, vad beror det på tror ni?
Jag har haft detta i tankarna under en längre tid, men nu vill jag veta så nu frågar jag och hoppas på att någon kommer med svar :)
Tack på förhand.
Ingen av mina två hundar luktar - inte ens som blöta.
Min tidoigare ras luktade däremot lite skumt när dom fllde (shar-pei), men i övrigt inget alls.
Det är nog mycket som avgör om en hund luktar eller inte. Ras, pälstyp, foder ev sjukdomar mm. Kommer ihåg min eng bulle som luktade blöt lovikavante när hon blev blöt även om hon var helt ren.

Ingen av mina hundar(har fyra, schäfer och alaskan husky) luktar, visst luktar dom om pälsen blir blöt. Men inte annars, kan köra ner min näsa i pälsen på dem utan att få någon allergisk reaktion. Är pälsdjursallergiker och vissa hundar behöver jag bara vara nära för att det ska börja klia och rinna i näsan.
Däremot om jag t.ex har spolat av benen och magen på hundarna så kan jag uppleva "blöt-hund-doften" betydligt starkare. Så mina hundar duschar i princip aldrig, använder hellre handduk och gnuggar dem torra och någorlunda rena :-)
Skade luktar inte heller hund utan bara mysigt, som tyg ungefär. När hon blir blöt luktar hon något av blöt päls men inte blöt, smutsig päls. Jag tror att det beror på pälstyp, fodret, sjukdomar mm. Kanske också hormonbalansen och hudtypen, precis som att människor t.ex. kan ha olika fet hy. Kanske att de börjar lukta mer om man använder mycket produkter på dem för att hudens balans rubbas. Vi brukar duscha Skade ungefär en gång i månaden, nu under vintern har det blivit lite mer sällan och under sommaren när hon badar ute och smutsar ner sig ganska mycket så har det blivit en gång i månaden. Du tvättar vi henne med Barnängens parfymfria babyschampo 
Mina hundar luktar inte illa eftersom dom badas hyffsat ofta. Kinesen varje till varannan vecka och amstaffen med ca 1-2 månaders mellanrum.
Det värsta jag vet är äckliga lortiga hundar som bara badar max 1 gång per år. Dom blir så feta i pälsen och luktar illa :p Speciellt labrador, schäfer, golden och liknande raser.
Jag har en jack russel terrier som badar 2 gånger per år. Han är helt luktfri.
Myste med en husky en gång som inte hade badat på ett år, luktade iiiiingenting. tycker hundar ibland luktar mer om man badar dom för mkt
Medarbetare på Burfåglar och Undulater

#4 Haha gud vad fel du har.. Mina hundar badas inte ens en gång om året och är varken fettiga/mjälliga i hud och päls. Har en tik på 8 år, tog henne vid 4 års ålder och hon har ALDRIG badats. Och vet du vad? Hon är inte "äckligt lortig", hon luktar inte hund, hon är inte heller fettig i päls och hud.
Tänk efter lite nästa gång innan du skriver något sådant.
#6 Det beror ju på individ till individ. Vissa luktar andra inte.
// Hannah
#6 Hur kan jag ha fel? Man har väll en egen uppfattning om hundar eller hur? Du kan inte komma och säga att jag har fel! Eller hur? Men du verkar ta åt dig en hel del av mitt inlägg så du kanske har fettiga hundar? :-)
Min hund luktar inte heller något. Ibland när han är riktigt riktigt blöt dock.
#4 Det låter lite fördomsfullt tycker jag. Jag hade en goldenkorsning som i och för sig badade i sjön och havet på sommaren men jag behövde mycket sällan tvätta henne och hon luktade aldrig. (Förutom blöt hund då :P)
Du kanske har haft otur med de du har träffat på. Jag har aldrig träffat någon "labrador, schäfer, golden och liknande raser." som har varit fettig i pälsen eller luktat illa oavsett hur ofta de badats.
/Ada
-----------------
Hemma hos mig bor två marsvin, två katter och en massa dammråttor
Blogg: http://blogg.vk.se/camilla
#11 Det jag tycker är mest äckligt är när man klappar hundarna på huvudet och så luktar det illa på handen. Kanske bara jag som är känslig?
# 12 Det kan jag förstå. Jag har dock inte träffat sådana hundar om det inte varit så att de rullat sig i hästdynga eller liknande :P
/Ada
-----------------
Hemma hos mig bor två marsvin, två katter och en massa dammråttor
Blogg: http://blogg.vk.se/camilla
Då vi har dv.pudel så är det luktfritt här med. 12, jag är likadan :P tycker det är äkligt o då är det garanterat en mycket skitig hund med.
En hund som inte badar får ett bättre skydd mot smuts och sånt känns det som :)
Jag håller helt och hållet med! Jag tycker det är äckligt när hunden är fet i pälsen och att det luktar om handen sen när man klappat….
Medarbetare på Agility Ifokus - Välkommen in! 
Normal is an illusion. What's normal to a spider, is chaos to a fly.
Tycker det är sällan hundar luktar . Dock vorstrar luktar enormt man känner direkt i ägarnas bil att dom har rasen , varför vet jag inte heller
15 tror jag inte direkt på en bakant till mig badar typ aldrig sin hund, hon har haft en drös hundar new foundlanden fick man ingen hundlukt av när man klappa henne men så gick hon ofta o bada själv, men utan schampo mm ;) Därimot pointer,schäfer o framförallt labben hon hade lukta hund värst var labben hua stank blöt hund så fort det var lite fuktigare väder. Obadad sen x antal år, välvårdade var dom alla annars.
Jag är otroligt känslig för hundlukt - ja jag är allergisk mot en del hundar. Som tur är långt ifrån alla. Labradorer och en del terrier är värst. Och de jag har träffat - luktar… fast jag vet att de i vissa fall varit rätt nybadade.
Min nakenhund luktar ibland när hon inte badar varje vecka, rottisen luktar gott .. men inte när hon rullat i kattskit ;)
Men på riktigt nu. Golden och labbe. dom luktar "mer" än vanliga hundar.
Jag var på my dog i år och gick till labbe ringen… fyfan va de luktade
Sen gick vi till golden, där luktade det nästan värre.
INGEN annan ring luktade så mycket som där dom var.

#9 Tycker det är fel att du drar alla nämnda hundraser över en kam. Och du har väl mest troligt träffat på individer vars hud och päls har fel pH-värde.
Nej jag har inte hundar vars päls är fet och smutsig, däremot blir jag irriterad över att du drar, som tidigare skrivet dessa hundraser över en kam. För alla hundar luktar inte och är inte fettiga i pälsen bara för att man inte duschar dem en gång i veckan/varannan vecka osv.
Så min undran just nu är hur gammal du är egentligen när du skriver på det sättet du gör.
21 tänk på ditt språk :S
Fyfan är väl inte en så farlig svordom eller ? :P haha
Man blir lätt *hemmablind*, van vid sina egna djurs dofter och lukter. En utomstående kan känna annan doft/lukt.
Jag har en storpudel och en jaktcocker. Ingen av dem badas särskilt ofta, pudeln något oftare och endast av den anledningen att jag tycker det är lättare att klippa/raka ren fönad päls (sliter mindre på sax och skär om pälsen är ren).
Att de inte badas så ofta är av den anledningen att jag tror de behöver sitt kroppsfett/pälsfett för att kunna vara ute och arbeta oavsett väder och vind.
Särskilt jaktcockern som ska klara av en dags hårt jaktarbete i varierande terräng, kanske få apportera vilt i vatten osv.
Självklart badar de själva ute vid varmare årstid.. eller ja… cockern badar gärna fram till dess att isen lägger sig…och hoppar gärna i igen när isen försvinner…
Jag tycker inte de luktar. Tror faktiskt inte någon av dem *luktar* .
Min mamma som inte haft hund på flera år (mina föräldrar hade jakthundar när jag växte upp) känner en viss hunddoft när vi hälsar på. Inte så att de luktar illa men hon känner att det ja doftar hund.
Men det kan även skilja sig från individ till individ. Blöt päls hos en hund kan lukta *hund* men hos en annan knappt någonting.
Lena A
http://lenaarvidsson.wordpress
#25 Håller med dig till 100% att man blir hemmablind med sina egna hundars doft.
Jag har också en hund som inte luktar "hund". När han blir blöt någon gång tycker jag att han luktar samma sak som shampot jag använder på honom, vet inte om det är möjligt att det "återaktiveras" på det viset, men en god doft luktar han då i alla fall. Badar honom 1-2 gånger om året med shampo. Han är absolut inte fet i pälsen eller lortig däremellan, hade han varit lortig hade jag såklart badat honom. Har också fått kommentarer många gånger från andra om att han just inte luktar "hund", folk tycker det är konstigt. Och de tror att jag badar honom ofta eftersom han är så vit.
Men absolut luktar olika hundar olika mycket och det tror jag som #1 skriver kan bero på flera olika saker som ras, hälsa, päls, foder och så vidare. Tycker också, som någon skrev, att just retrievers luktar mycket "hund" och lätt får den där "blöt hund-doften"
De retrievers jag träffat i varje fall.
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar