Jackrusselblandning + smådjur?
Jag har länge funderat på att skaffa en hund, och hittade idag en otroligt söt hund som jag är väldigt intresserad av. Det är en jack russel blandras, och ägaren vet inte vad det är mer för raser i honom. Han är 10 månader. Jag har inte träffat hunden i verkligheten än, och eftersom det är långt härifrån, så undrar jag om någon kan berätta vad ni vet om jack russeln? Hur är den i personligheten? Hur funkar den med smådjur? Hur är det med sjukdomar osv? Jag har några kaniner, och jag är lite rädd att det inte kommer funka eftersom jack russeln är en jakthund..
Jag har alltid hört dåliga saker om jack russeln, terrier överlag. Att de brukar vara aggresiva och skarpa. Stämmer detta? Tacksam för svar!
Aggressiva…nää….skarpa…. tja, det beror väl på hur man ser det. De är ju terriers och kräver sin bit av motion o aktivering, men de ska absolut inte vara aggressiva, då är något fel.
Min förra hund var en strävhårig Tax som var pensionerad jakthund som jagat i hela sitt liv. När hon kom till oss fick hon dela hem med två marsvin, vi hade marsvinen utan galler även när vi inte var hemma eftersom vi litade på att hon inte skulle göra någonting, och rätt hade vi. Hon gjorde inte ett smack. När de sprang lösa på golvet så låg hon en gång i sin bädd och då kom de springandes och klev upp i bädden och hunden rörde inte en fena.
Men när man var ute, då visste hon vad som skulle göras (trodde hon i alla fall)! Då skulle man jaga hit rådjur. Men men - hon lärde sig och kunde urskilja på djur och djur, hon visste att rådjuren skulle man jaga men marsvin behöver man inte bry sig om. Och det tror jag varenda hund kan klara av att lära sig.
Tack för svaret! Hunden verkar funka bra med katt och annan hund, och gillar barn. Så aggresiv verkar han inte vara. Hur menar du med skarpa? Om de får tillräcklig motion och aktivering, är de då fortfarande busiga, eller kan de slappna av? Brukar de vara framåt eller mer tillbakadragna?
:)
2 visst kan den visa intresse för smådjur, jag har haft en daghund här som hade stort intresse för hamster men man fick se till att den inte fick någon chans att komma åt den. Stallkompis jr leta gärna efter råttor o smågnagare, ändå vart han akterverad o var väldigt lärd liten hund. Snäll o frodig men han hade jaktinstingt o bra luktsinne tåls nämna. 
# 1 Jag vet inte om jag är imponerad eller skrämd över att du lämnade en hund ensam med marsvinen lösa. Kul att det gick bra men det skulle jag aldrig våga, en hund är ju trots allt ett rovdjur. Nu kanske jag är lite färgad av att jag har en katt som fortfarande efter tre år vill tugga på marsvinen. Den andra katten bryr sig inte om dem när de är i sin bur. Lös har jag bara smågrisarna när katterna är instängd.
Skall bli spännande hur den nya hunden kommer att reagera på dem, men att lämna dem ensamma med grisarna lösa det kommer aldrig att hända.
Men det är ju jag det :)
#0 Jag tycker att du skall läsa på om rasen innan du bestämmer dig. Det är en stor hund i liten förpackning och den kräver mycket fysisk och psykisk stimulans. Lever man ett aktivt liv kan det fungera bra men skall man "bara" ha den till sällskap tycker jag man skall kolla efter någon annan ras.
Jag kan dock hålla med om att de är mycket fina och jag skulle gärna köpt en själv om jag trodde att jag kunde ge den det den behövde. I dagsläget kan jag inte det.
Men - du får säkert bättre svar av de som har erfarenhet av rasen :)
/Ada
-----------------
Hemma hos mig bor två marsvin, två katter och en massa dammråttor
Blogg: http://blogg.vk.se/camilla
#4 Vi hade haft henne i något år med dagliga promenader runt i huset för marsvinen och hon hade inte visat något intresse för dessa även när man inte varit där, så att lämna dem i buren där de dessutom hade hur som hunden inte hade kunnat putta upp så kände vi väl att det inte varit någon fara. Fast detta var tre år sen, då var jag elva och visste inte så jättemycket om saker och ting.
Som sagt så visar många jakthundar intresse för smådjur men man får lära dom vad som är tillåtet och inte, så brukar det funka.
Det är en underbar ras i rätt händer men ett kan bli ett monster om den hamnar hos fel person.
Många som köper denna hundras inser inte att det är en jakt/grythund, utan dom tror att det är en liten smidig söt sällskapsras. Jag skulle inte rekommendera att man köper en jack russell för enbart sällskap. Spår/sök, lydnad, agility, freestyle är bra aktiviteter för en jack russell. Sen är det mer viktigt att rasen får hjärngympa och få klura med hjärnan än massor med fysisk motion (vilket såklart också är bra) då det är i princip omöjligt att trötta ut en russell
Men visar hunden ett stark intresse för spår och vilt så får man räkna med att kanske spåra med den, eller träna sök eller liknande.
Min russell är intresserad av smådjur, men han blir inte helt galen såfort han ser en kanin eller så, han blir mer fokuserad och väldigt nyfiken. Men skulle aldrig våga släppa ihop han med våran kanin. Instinkter är instinkter!
Det är en väldigt rolig ras som älskar att arbeta tillsammans med sin förare. Mycket uppmärksam på sin förares signaler, därför bör man veta vad man gör som hundägare innan man skaffar denna ras. Dom är mycket smarta och lär sig saker mycket fort oftast, både bra och dåliga saker
Sen är en terrier alltid en terrier, envisa men mycket roliga! Och nej en jack russell SKA absolut INTE vara aggressiv, då är det något fel.
Angående sjukdomar så verkar tyvärr allergi vara vanligt inom rasen, dock ingenting som rasklubbarna verkar vilja skriva om eller så. Verkar inte som att uppfödare har någon erfarenhet heller utav detta, men kanske förtränger dom det. Men väldigt många som jag känner som har jrt förutom jag och min uppfödare har allergi av något slag.
Vad har du tänkt att göra med din hund? Jag håller med det som en av ovanstående skrev; att du borde läsa på mer om rasen innan du ger dig in på att skaffa en blandis.
// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se
6 HÅLLER MED MAN SKA NÅG VETA oj sorry caps att det är en aktiv hund, jag gillar rasen starkt. Men jag vet om att jag skulle inte skaffa en men ack de är ju så roliga aktiva alerta små hundar :)