Hundar iFokus

Hundar

Etikett: skaffa-hund
Läst 3804 ggr
[Agilityvovven]
0

Köpa hund innan gymnasiet?

Nu är det drygt ett & ett halvt år innan det är dags för mig att börja på gymnasiet. Och jag råkar vara en sån person som planerar saker långt i förväg, målar upp en bild av hela mitt liv så jag slipper virra bort mig. Flört

På de två gymnasier jag vill söka till & som ligger högst upp på "önskelistan" bor man på internat & det är okej att ta med sig sin hund dit. Har pratat med mamma & pappa om att få ta med Klara om jag flyttar när jag börjar på gymnasiet, men de gillade inte den iden, då hundarna hör hemma här. Så då började jag fundera på att istället skaffa mig en egen hund innan gymnasiet. Det enda problem jag kan tänka mig är att det blir dyrt, men allt går att lösa. Pratade med detta med mina föräldrar, om att då få köpa en egen hund. De var väl lite mer positiva till detta, men rabblade såklart upp alla nackdelar med det (som jag inte ser som nackdelar, utan som problem som går att lösa).

Vad skulle ni tycka om att man skaffade en egen hund innan/vid gymnasiet? Om problem som tid, ekonomi osv var lösta?

Alexandra-S
0

Jag går på Forshagaakademin, som är en sån skola som du beskriver. Det är många i min klass som köpt hundar för att ha med till skolan, men dom flesta har haft dom innan också.
Det man ska tänka på enligt mig är att ha hunden ett tag innan man börjar skolan för att bygga upp kontakten. Och hunden måste ju vara 1 år, iallafall på min skola.
Men det låter väl som en väldigt bra ide :)

Besök gärna vår blogg: www.gizmo.webdon.nu

Michaela-N
0

Tassar.

Frida B
0

var oxå inne på det spåret för några månader sedan, ska börja gymnasiet detta året. men sen kom jag till tanken om jag verkligen ville flytta redan vid 16 år… nää det ville jag inte :P för det är ju typ som att flytta

men om det är det du vill gå (mångs gör ju det vilket låter jättekul ;)) ett sånt låter det som en underbar ide du har om att skaffa hund då! tycker jag :D lycka till!

Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

[Agilityvovven]
0

#1 Okej, tack för svaret! Ja, isåfall skulle jag nog skaffa hunden i början av sommarlovet, så att jag får hela lovet på mig att lära känna den i lugn & ro. Sen tror jag inte att jag skulle köpa en valp, är så mycket jobb. Utan skulle nog skaffa en hund över ett år iaf, som har "grunden". :)

#2 Okej. :) Jag känner nästan tvärtom, längtar varje dag efter att få börja på gymnasiet & få flytta hemifrån. ^^ Tack! :)

Cassii
0

Jag ska troligen också börja Forshaga, fast då till hösten! Har en hund som förra året var för ung för att börja där :) Tycker det låter jätte bra!

Michaela-N
0

#2 Nu när vi ändå är på tråden, du pratade ju om att köpa en till hund nästa år (eller har jag misstagit mig?), hur ska du göra då när man inte får ha med mer än 1 hund till Forshaga så vitt jag vet? Glad

Cassii
0

#6 Pratar du med mig? Tungan ute

Michaela-N
0

#7 Ja, vet inte hur jag lyckats skriva en 2:a :s Ska vara en 5:a ;)

Cassii
0

#8 Okej, ja det finns privat lgh också :)

[Surina]
0

Humm ja du jag vet inte riktigt :S

Jag går på gymnasiet just nu och jag har planer på en valp till våren nu.

Ekonomiskt så är det ju väldigt mycket som man ska tänka på.. försäkring,mat,leksaker,olyckor m.m…

Så det gäller ju att ha en bra mal om det kommer att funka så att säga.

Sen ras är ju också man ska sätta sig in i, det som jag tycker är viktigast det är att det inte är ett impuls tänk så att säga.

Men det tror jag nog inte det är, det är ju alltid mysigt med en lite hund kompis.

Men kolla verkligen upp allting innan du bestämmer dig!

För mig blev det såhär:

Mat:1000-1300kr/år (liten ras)

Försäkring:180-230 kr/mån

Leksaker:100-300kr/mån ink godis.

Säng:300-500kr

koppel:600kr(beror ju på vad man tittar på också)

Valpkurs: 500-900kr(om nu det är valp du ska ha)

Finns säkert nått jag har glömt men det ger en uppfattning iaf :)

Lycka till !! ^^

[Driva]
0

Nu gissar jag bara, men jagh skulle tro att hunden ska vara ett år enligt gymnasiet för att man är tvungen att lämna den om dagarna, eller har jag fel?

En valp/unghund kan man ju inte lämna på samma sätt, så det är inte bara skolans regler som man ska försöka undvika utan de finns ju där av en anledning…

Cassii
0

#11 Jag har faktiskt sett ett gymnasium(Osäker på vad det heter!) o där fick valpen följa med från 4 månaders ålder. Väldigt skumt tycker jag.

[Agilityvovven]
0

#11 På gymnasiet där jag vill gå tror jag att hunden måste vara över ett år. På dagarna så är de antingen i ens rum, i skolans "hundstall", eller så följer den med på vissa lektioner. Man jag tänker inte köpa valp isf, utan en vuxen/unghund. :)

#10 Tack för ditt svar! :) Jag kan nog plocka bort en del från listan, koppel, leksaker, bädd osv kan jag ta med mig hemifrån, så då är det redan lite billigare. :)

Michaela-N
0

#10 Det mesta är ju engångskostnader, det enda som kostar i stort sett är mat o försäkring… Leksaker o koppel mm köper inte jag varje månad i alla fall. Men kanske en tjugolapp per månad i slitage av grejer eller nåt.