Hundar iFokus

Hundar

Etikettraser
Läst 14059 ggr
marinelady
16

Den friskaste rasen?

Jag sitter och funderar hur der ser ut statistiskt vilken ras är den friskaste?  Nu gäller det bara renavlade hundraser. Vilken är den hälsosammaste? Vad skulle ni säga?

[jakke94]
0

jag tror inte man kan peka ut den friskaste.. då man kan hitta nackdelar i många och fördelar i många och många friska hundar är på samma nivå och det finns ju över 300 raser..

men skulle kunna föreslå som saluki som en av dem.. har inga rasbundna sjukdomar.. har inte ont i leder,rygg,höfet o.s.v

anaprincess
1

Läste en undersökning från agria och då var kineserna och powder puffs dom friskaste hundarna.

marinelady
0

Kineser? Hur är det med tandbortfall?…tror det snarare är en statistik över raser dem behövt betala ut MINST pengar till..och vissa defekter täcks ju inte av försäkringen..

Taci
0

Vet faktiskt inte, men skulle vara intressant att veta :)

Vet att Japansk spets är en väldigt frisk ras iaf (?).

SparklingTindra
0

En veterinär jag har pratat med säger att Norrbottenspetsarna över lag är väldigt friska och långlivade. Hon sa att det ofta händer att dessa hundar bara kommer in för vaccinering och senare avlivning när dom har blivit så till åren att kroppen inte längre orkar med.

Om det finns nån statistisk bevisning på detta vet jag inte.

anaprincess
0

#3 powder puffen har inte problem med tandbortfall då det hänger ihop med att kinesernas nakenhet.

marinelady
0

#6Jo det var därför jag skrev kineserna :)Hm det skulle vara intressant om SKK kunde sammanfatta någon typ av statistik över alla raser så det går att jämföra :)…men tror inte att klubbar sammanfattar hälsostatistik på detta sättet tyvärr..

[jakke94]
0

tror inte heller på att powder puffarna / nakenhundarna är dem friskaste..

gejsa
0

Tror inte ens att SKK skulle våga skriva vilka som är friskast. Dom skulle ju bli sönderavlade då antagligen.

anaprincess
1

Dom 10 friskaste raserna är japanskspets, kelpie, siberian husky, bichon havanais, norsk buhund, västgötaspets, norrbottenspets och chinese crested & powder puff

Skruttan-1
0

#10 vart har du hittat den info kan vara kul o läsa :)

marinelady
0

=) Samma fråga här vart har du funnit den informationen?

Zebben
0

"11 & 12 Tror det är hämtat från tidningen Härliga Hund. Senaste numret.

anaprincess
0

#13 näe det är ett äldre nr. Nr 11 2008 stod det.

Skruttan-1
0

Bra då vet jag :)

silvery
0

boderterrier är en frisk hundras =)

Kattmynta
0

Kan tänka mig att dom flesta jakthundarna är dom friskaste. Avlas bara på hundar som orkar jaga, utställningsresultaten är inte den del som satsas mest på. Skulle ha skrivit att jakthundarna inte är lika populära heller, men jämthunden ligger ju i topp. Hur ser jämthundens hälsostatus ut?

Allt detta är bara min egen hypotes, tas med en nypa salt. =)

Skruttan-1
0

17 när jag googlade (10 friskaste hundraserna lr något liknade) lite fick jag upp att du är på rätt spår jämnthund ligger bra till :)

marinelady
0

#13 Nu anser jag Härliga hund inte är en tillförlitlig källa men det verkar ju peka mot att vill man slippa problem köp en urspets :)

SaraC
0

Det är ju svårt eftersom undersökningar från till exempel Agria enbart tar hänsyn till de hundar som är försäkrade hos dem (?)

Sedan måste man ju även se över hur sådana här test har gjorts, om till exempel alla raser ingår eller om de bara är baserat på de vanligast raserna.

Lättast är nog att själv kolla upp de raser man är intresserad av.

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Mischa
0

Agria brukar varje år göra en lista över dom raser som enligt dom är hög och lågriskgrupper.

Om det gäller sjukdomar eller ren dödlighet vet jag inte.

toppar gör ju jämthund bland annat, jaktspetsar överlag och botten tror jag bestod av bl.a boxer och irl. varghund sist jag såg det.

Och med "enligt dom" menar jag just det, iom att alla sveriges hundar inte är försäkrade hos agria eller försäkrade alls.

≧◔◡◔≦

anaprincess
0

#19 artikeln är inte bara baserad på härliga hunds journalister utan även avelsråden inom raserna.

[Malin3033]
0

Jag tänkte direkt på BC eftersom dem inte avlas på utställningsmeriter.. dock har jag inte riktigt koll på rasbundna sjukdomar i rasen. raser av urhundstyp och spetsar verkar också ligga ganska bra till.

Zebben
0

#17 Tyvärr är det ju inte riktigt så. Basset är ju en jakthund och den är en av de sjukaste raser vi har.

Kattmynta
0

#24, Jag tänkte framförallt på svenska jaktraser, och ur-jaktraser. *Podenco, saluki kanske?*

Håller med, Tax är inte heller någon vacker syn längre.

Bullan
0

Det är nog bara ringa till försäkringsbolagen och höra… de har listor på de raser som de får allra minst regleringar på samt flest!

*Tänk på att det du säger om andra sist och slutligen säger allra mest om dig själv!*

empan-hampus
0

Whippet ska vara en frisk hundras.
Powder puff och kinesisk nakenhund har mycket sjukdomar..

empan-hampus
0

Inte mycket men dom är inte nå friska raser.

Bleenda
0

De friskaste raserna är Norrbottenspets och Västgöta spets. Känns väldigt bra, då båda raserna är svenska.

anaprincess
0

#27 Då skulle jag gärna vilja veta vilkasjukdomar du syftar på hos CC & PP? Enligt deras avelsråd så har dom jobbat effektivt mot tandlossningen som blivit mkt bättre. Rasen har sett i princip likadan ut sen början så några exteriöra förändringar som kan skapa sjukdomar finns inte. Och för några år sen fick några hundar PRA men det jobbades det direkt emot så det har inte fått fäste hos rasen.

SparklingTindra
2

#30 Hur kan man jobba emot tandlossningen då hårlöshet och tandlöshet hänger ihop genetiskt?

Det tror jag inte att det går att lösa, eftersom att hårlösheten är en genetisk defekt. Det skulle i så fall vara att man inte avlade på hårlöshet..

anaprincess
0

#31 Det är avelsrådets ord inte mina. Dom kanske inte avlar på exemplar med mkt tandlossning eller så har dom löst det på nått annat sett.

India
0

#23 finns dessvärre HD inom rasen.

empan-hampus
0

#30 Det är inte jag som sagt, utan det är en hundpsykolog.

Bleenda
0

Jag kom ihåg en komisk mening som min veterinär sa en gång. Ska han bli biten av en hund så föredrar han att bli biten av en PP, för dom är i alla fall tandlösa sa han och skrattadeCool

Inte illa menat. Alla raser har sitt ok.  Det gäller bara att reda ut problemen och se sanningen. Inte mörka nedärvbara deffekter med öppna ögon som tyvärr en del gör.

[Theriss]
0

Pyrenéen är en mycket frisk ras, och de har hög livslängd också (12-14 år är inte ovanligt). Cão da serra da estrela och aidi ska också vara friska av sig.

Skruttan-1
0

mindre Pudlar lever länge dom med :) uppväxt med en mellan Pudel han blev 17år då avlivades trots sina år så lekta han men hörsen vär nere o synen var itne den bästa. Grannens dvärg Pudel vart 19år då avlivades han, kan säga så länge en hund får den motion den behöver tror jag att många hundar blir äldre rätt kost o rätt motion=piggare hjärta. #29 kul o höra att svenska hundraser är så friska :)

monicany
0

sedan beror det väll på hur många i antalet det fins av varje ras är det färre eller fler så påverkar det ju statestiken

KitoBonito
0

Jag har en känsla av att urhundarna känns friskast.

Hiro
0

Norrbottenspetsen ligger 1.a på friskast listan och 3.a på lever längst ^^ <3 :3

Michaela-N
1

Gammal tråd men jag tror på de äldre svenska jakthundarna. Eller spetsarna. Jämthund, norrbottenspets, lapsk vallhund, finsk lapphund osv

Skunken
0

Shiban ska vara väldigt frisk har jag hört :D

www.sweetolga.blogg.se

"Jag vill ha en hund som vågar göra fel men vill göra rätt" Rebecka Berglund

Ixectrona
0

Jag tippar på New Guinea Singing Dog. Flört
Någon "ras" mindre påverkad av inavel och utställningsavel än den finns det nog inte… helt formad av naturen.

Michaela-N
0

#43 Tänkte också på den först, men Nya Guineas sjungande hund är ju en vildhund som man inte kan (kan och kan, bör åtminstone inte) ha i fångenskap.

Tänkte mest på att Ts nog tänkte sig hundar som faktiskt går att ha hemma…

Katti
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag är ombud för Agria och kan kolla vilken grupp olika raser tillhör om ni vill. Hos Agria delas raserna in i 6 grupper där grupp ett är "friskast" och grupp sex är "sjukast", d v s kostar bolaget mest.

Fast det man ska komma ihåg är att det försäkringsbolagen vet är hur mycket ersättning man betalar ut till ägare av olika raser. Man kan alltså göra statistik på förväntade veterinärkostnader under en livstid för olika raser. Men dessa kostnader gäller ju både sjukdomar och skador. En ras kan vara generellt frisk, men drabbas av mycket skador. Det gäller många arbetande raser och även stora raser (springer en stor hund in i en vass pinne får det mycket större konsekvenser än om en liten lätt hund gör det). Min egen ras finsk lapphund går i grupp 1 Skrattande

Viccan92
0

Jag har också läst att löwchen ska vara väldigt frisk.

Föder upp holländare. www.freewebs.com/christmast

[Forest]
0

45 jag tror att väldigt många spetsar är rätt friska, stämmer det?

LinaK
0

#45 Ligger inte bichon havanais också i grupp 1? Eller iaf i någon av dom första grupperna tror jag.

// Lina - VärdBichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

Ixectrona
0

Bichon Havanais är ju i grupp 9, grupp 1 är vallhundar, havanais är en sällskapshund.

LinaK
0

#49 Jo det är jag mycket väl medveten om eftersom jag själv har en havanais Flört Nu var det tal om vilken försäkringsgrupp havanaisen tillhör, eftersom som jag förstod på #45 så har agria olika grupper där man placerar in friskast i grupp 1.

StrongHearts
0

Siberian husky är den friskaste hunden jag känner till

samt andra polarraser

Katti
0

Ja, havanaisen går också i grupp ett. Där är det mest jakthundar, havanaise och lapphund är ganska ensamma som sällskapshundar.

Rent krasst så är det ju så att en jakthund sällan "lagas" för tiotusentals kronor om den t ex har blivit påkörd. Antas den inte kunna komma tillbaka till jakt så får den nog oftast somna in. Så det är en del av anledningen till att jakthundar ligger i de billigare grupperna.

MoaW
1

Har ett papper från utbildningen, vet inte riktigt vad det är baserat på, men tror det är Agria.

Hundraser med lägst dödlighet:

Bichon Havanais
Isländsk Fårhund
Norrbottenspets
Welsh springer spaniel
Tibetansk spaniel
Parson russel terrier
Border terrier
Dvärgschnauzer
Norsk Buhund
Tibetansk terrier

Hundraser med högst dödlighet:

Irländsk varghund
Grand danois
Sankt bernard
Berner sennenhund
Dobberman
Leonberger
Newfoundland
Greyhound
Boxer
Pyrenéerhund

Hundraser som kräver minst veterinärvård:

Norbottenspets
Finsk spets
Bichon Havanais
Norsk älghund, nova scotia duck tolling retriever
jämthund
smålandsstövare
Siberian husky
SchillerstövareHamiltonstövare
Drever

Hundraser som kräver mest veterinärvård:

Boxer
Irländsk varghund
Grand danois
Dobberman
Airedale terrier
Berner sennenhund
Riesenschnauzer
rottweiler
Flatcoated retriever
Skotsk terrier

HundGlädje.nu - Hundkurser, Dogwalking och Fotografering.
För ökad kontakt och förståelse.

Katti
4

Blir lite full i skratt för alla raser har väl 100% dödlighet Flört. Men okej då, jag förstår!

Den där listan är exempel. Det finns fler i varje grupp.

MoaW
0

#54 haha ja precis, jag vet inte riktigt vad dom tänkte när dom satte rubriken Flört men som sagt, jag har bara skrivit av. Dock så fick jag inte med siffrorna, alla listor är listade från 1-10, så det lär inte vara "slumpade" exempel iaf

HundGlädje.nu - Hundkurser, Dogwalking och Fotografering.
För ökad kontakt och förståelse.

[[pimey]]
0

det där med kinesers tandbortfall är en myt. en riktigt naken kines kan ha bättre tänder än en Puff. det har med generna att göra inget med behårigen

Michaela-N
5

#56 Nja en myt är det inte. Det har med generna och behåringen att göra. Tandlösheten och hårlösheten är en och samma gen som påverkar.

Belethien
0

Beror på vad man definerar som "friskaste". För Shetland Sheepdog så har rasen en 10% större chans än alla andra raser att överleva sin 10 årsdag. Så om de får krämpor så är det inga man direkt avlivar för. Men en stor del av rasen drabbas ju också av ex mag- och tarmproblem, men tydligen inte så allvarligt att det förkortar deras liv. Som sagt, beror lite på vad man menar med frisk. Sannolikheten att inte drabbas av någon sjukdom alls eller sannolikheten att inte drabbas av farliga sjukdomar som kan förkorta livet?

Hälsningar,

Dijana

Kennel Lovestain

Belethien
0

Katti: du skulle inte vilja kolla vilken premiegrupp sheltien ligger i? :)

Hälsningar,

Dijana

Kennel Lovestain

Katti
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Sheltie går i grupp 4, den största gruppen där även golden, labrador, schäfer och blandraser finns.

De tillhör inte de ca 25 raser som hos Agria har förlängd livförsäkring till 12 års ålder. Så det kan nog vara så att de har 10% större chans att uppleva sin 10-årsdag än genomsnittshunden!

[MatildaTure]
0

Intressant tråd. Någon som vet var man kan hitta rasgrupperna hos Agria? :)

[[pimey]]
0

# 57

inte de uppfödare jag pratat med de säger samma sak som mig och jag litar på deras omdöme då de är väldigt insatt i rasen

Skunken
0

"Beträffande kroppskonstitution är de båda varianterna lika utom vad gäller behåring, tandanlag och tassar." från kinesklubbens hemsida om det kan vara till någon nytta :)

#62 du skrev också att det har med generna att göra och inte behåringen, behåringen styrs ju av generna?!  Isf säger ni samma sak tror jag.

www.sweetolga.blogg.se

[pandes]
0

Kan komma in nu lite efter hand och säga att genen som ger tänder, är samma gen som ger päls, alltså får kineser ofta tandfel.

Katti
1

Nakenanlaget hos kineserna är semiletalt, d v s i dubbel uppsättning är det dödande. De valparna resorberas tidigt i dräktigheten och föds aldrig. Det är anledningen till att det alltid har fötts puffar, även tidigare när de var oönskade. Alla nakna hundar bär på ett (recessivt) pälsanlag.

I enkel uppsättning ger nakengenen "bara" handikapp i form av nakenheten och ofta(st) dålig eller mycket dålig tandstatus.

Elshira
0

Schipperke är en vad jag kan läsa mig till väldigt frisk ras!

Hakuna matata!

Cassii
0

#3 Vi har två kineser, och ingen av de är friska. Den ena har blåsljud, halvblind, bett fel den andra bajsar emellantid blod (inte jag som äger hundarna) tycker han borde få somna!

Royalz
0

#56 Fel, eftersom tandbortfall hör till nakengenen.

[[pimey]]
0

68#

Jag har pratat med erfarna nakenuppfödare och de säger samma sak och jag litar me på dom än nån som inte är insatt

LinaK
3

#69 Citerar från SKK´s beskrivning av rasen: _"På unga hundar kan den nakna varianten drabbas av en del acne och på denna variant förekommer ofta avsaknad av flera tänder."

_Är det bara hittepå alltså? Den texten är ju framtagen med hjälp av rasklubben.

[pandes]
3

Men pimey, pälsen ch tänderna är på samma gen, nakenheten uppdtod ju genom att den genen skadades, och därför är den pälslös till största del, tänderna, som går på samma gen, som blev skadad och då får odm ofta tandfel, det är ingen myt, är DNA en myt?

[[pimey]]
0

Ja visst får dom tandfel men det är en myt att ju "naknare ju sämre tänder" dom har lättare att få tandfel än många andra raser men det beor inte på hur naken hunden är. Har 2 kompisar som har varsin puff & naken och en av deras puffar har sämre tänder än den nakna.

Skunken
0

Visst finns det de nakna som har bra tänder och de puffar med dåliga tänder men då genen för nakenhets uttrycks (nakenfisarna) så uttrycks ju ofta tandfel med eftersom de är samma gen. Men då den genen inte kommer till uttryck (pp) så håller påverkas ju inte tänderna på samma sätt.

Jag har ju en cocker med tandfel men det betyder ju inte att cockrar har sämre bett än nakenfisarna, det betyder ju bara att just hon har sämre bätt än en nakis med fint bett eller hur. Det går inte riktigt att jämföra individer men sedan prata om ras/typskillnader menar jag iaf :)

www.sweetolga.blogg.se

Royalz
0

#69 Inte insatt? Jag äger själv en kines.

Belethien
0

#60. "Sheltiens chans att överleva sin 10-årsdag var 78 procent mellan 1995-2002. Det är en 10 procents större chans än alla raser i genomsnitt". Du har rätt! Jag hade luddat upp det i mitt huvud, i vilket fall som helst så lever monstrena länge trots sjukdomar.

Hälsningar,

Dijana

Kennel Lovestain

Elshira
3

Nu vill jag inte vara "fröken" men man ni inte ta diskussinen som nakengenernas vara eller icke vara i en egen tråd? Halva tråden handar ju enbart om nakenhundar för tillfället…

Hakuna matata!

Vovvie94
0

Tibetansk terrier är väldigt friska hundar! ofta inga problem med leder eller muskler, robusta och flexibla. inga tandavfall eller starr. :D

de e inte ovanligt att de blir mellan 16-19 år!!^^

Alice_dvärgsnauzer
0

en av dom friskaste har jag hört är dvärgsnauzer jag vet ej om detta är sant men uppfödaren sa det

[[pimey]]
0

74#

Ja det gör jag med..men jag litar ändå mer på uppfödaren än "mig själv" om jag säger så..de ha mer erfarenhet än mig..

[Shettisar]
0

Finns nog inga renrasiga hundar som är helt friska.Alltid läser man om defekter inom varje ras.Tyvärr…

JessieS
0

#45 Skulle du kunna säga vilken grupp Tervueren tillhör? :)

Vovvie94
0

#81 Tervueren tillhör grupp 1, vallhundar! :D

JessieS
0

#82 Jo, det vet jag. ;) Men det var inte riktigt den sortens grupp jag menade. Läs #45 så ser du. :)

Katti
0

Tervarna ligger i grupp 3! Lite friskare än genomsnittet kan man säga Glad.

Ketang
0

Av dom raser jag kommit i kontakt med under mina 31år tycker jag att Whippet helt klart ligger bland dom absolut friskaste.

JessieS
0

#84 Okej. :) Räknar det bara på rasbundna sjukdomar eller på alla skador och sjukdomar (typ benbrott, sår och sånt)?

Katti
0

Whippet går i grupp 3, samma som tervueren!

Ketang
0

#87 Men är skador inräknade med? För skador och sjukdommar är ju två helt olika saker.

Katti
0

Det är både sjukdomar och skador. Helt enkelt ett mått på vad hundar av den rasen kostar försäkringsbolaget.

Ketang
0

#89 Okej! För jag anser nog att dom är friskare än så, men dom råkar ju tyvärr ofta ut för skador :-(

NathalieT
1

Katti, kan man se Agrias "rasgrupper" någonstans? Skulle vara roligt att se vilken grupp min ras ligger i :)

Diskussionen närmar sig gränsen för max antal kommentarer. Överväg att skapa en ny diskussion och länka till den här.