Några Funderingar
Jag och min sambo funderar på att skaffa valp, jag sjävl har aldrig haft valp tidigare, bara äldre hundar.
Så det jag funderar på är det här med att lära in kommandon, när kan man börja lära in det vanliga som tex sitt och ligg?
När man har lärt in tex sitt när kan man börja lära in nästa? Jag vet att man tränar dagligen, men när vet man att det inte blir för mycket?
Och hur gör ni när ni lär valpen gå i koppel, låter ni den få hoppa å leka som den vill i början eller börjar ni dirket lära den hur man beter sig i koppel?
Har diskuterat lite med min sambo om hur vi ska göra, men det känns som att det skulle vara bra å veta hur andra hundägare gör :)
Mvh
//Anna
Det bästa ni kan göra är att anmäla er till en valpkurs när ni skaffat valpen. Där kan man få lära sej de viktigaste detaljerna med en valp, som sitt, ligg, stanna med mera. Även kloklippning och annat som kretsar kring valpen. Och allt eftersom valpen växer till sej så kan man följa upp med andra kurser. Och då kommer man även i kontakt med andra "likasinnade"
Lycka till med ert planerande
Ja så klart, att jag inte tänkte på det, tack så mycket för svaret :)
Jag tränar inte dagligen med min valp, utan lite då och då, sen tränar jag på problemen vi stötter på i vardagen, tex tränar kanske sitt ibland när vi ska ta på halsbandet, tränar inkallning när han går i kopplet och verkar tänka på annat.
Om det är en stor hund så lär jag den efter några dagar i koppel att den inte får dra, är det en liten brukar jag kuna ta det lite lugnar, bara den inte far runt så den riskerar att skada sig :)
Ha inte så bråttom, lär tex in inkallning, sitt, ligg och stanna den första 1-2 månaderna (efter att hunden vart hos er i 2 veckor), jag tycker sällan man behöver stressa :)