Röda tassar
Min hund har börjat bli lite rosa och röd på sina framtassar. Jag undrar lite vad det kan vara.
Jag har fyra förslag på vad det kan vara men jag vet inte så därför tänkte jag fråga här där nån kanske vet.
- Saltet från vägarna
- Kylan
- Biverkning från vacconation som han fick den 18 januari
- foderallergi
Som sagt är detta bara vad jag kan komma på men jag vet inte så jag hoppas ni kan hjälpa.
Det är jätte svårt att veta bara såhär.
Vore ju konstigt om det var saltet från vägarna eller kylan som orsakat det, då det är mer uppe på tassen och inte över hela tassen. Kan vara nån allergi. Ring och rådfråga en veterinär är mitt råd!
// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

Vi hade nåt liknande men då km blodet från munnen. Hon slickade på tassarna.
>>>Malum domesticum<<<
Är det pälsen som är rosa eller har pälsen tunnats ur så att husen lyser igenom? Om det är pälsen, är det vitt hela vägen ner till huden eller bara i de yttre delarna av strået?
Hakuna matata!
#3 Vår collie som vi ade innan tappade päls varje vinter runt ögon och tassar pågrund av kylan men jag vet inte om det är så med valpen =/
#4 där är inget blod någonstan och han slickar inte på fötterna, han verkar inte ens störas av det…
#5 pälsen har typ tunnats ut så det är både hunden och lite av pälsen som är rosa, men det har bleknat jättemycket nu så det syns nästan inte längre. Så vi får se om det blir värre imorgon..
Tack för tipsen =)
Av att bara titta på bilden såhär så känner jag såhär…
Han kanske har ont i benet/benen och har slickat mycket? Hunden saliv innehåller röd/bruna färgämnen som färgar av sig på päls, hud etc.
Samma med hundens tårar.
Annars kan det ju vara i princip vadsomhelst!
Jag tror inte heller det är saltet från vägarna.
Kontakta veterinär om det inte försvinner inom ett par dagar. Lycka till!
Avvakta några dagar är nog det bästa, verkar inte så farligt. Men om det blir värre så kanske man ska kontakta veterinären så den kan kolla upp vad det kan bero på.
// Hannah
#7 Så du menar typ som växtvärk och att han slickar på benen för att det värker? För han slickar ganska mycket på sina fötter vid jämna mellanrum =)
#8 Ja det ska jag göra =)