Valpfoder - Vuxenfoder
När bytte ni från valpfoder till vuxenfoder?
Jag har sett att vissa kör direkt på vuxenfoder när dom får hem sin valp.. Hur fungerar det med en stor hund? Som växer så det knakar.
Får den i sig allt den behöver för att växa rätt då?
Izor blir 1 år den 10 januari och vi håller på att blanda ut hans valpfoder med vuxenfoder nu.
// Mandana & Belgarna
www.Belgarna.blogg.se
Vi bytte till juniorfoder för kastrater när han var 11 månader.
Både uppfödaren och vet. rekommenderade att vi skulle vänta till han var 1 år men sen bytte jag tidigare för han gick upp i vikt så mycket av valpmaten efter kastreringen
Valle äter valpfoder och han är 9 månader. Ska fortsätta tills han är 1 år.
Vet att vissa som har stora raser byter till vuxenfoder tidigt för att valpen inte ska få problem med skelettet för att valpfoder innehåller så mycket näring. Men det är väl en myt?
/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com
Jag byter aldrig. Alla mina hundar äter valpfoder (eller gjorde medan vi fortfarande körde med torrfoder). Valpfoder innehåller mer fett och protein och mindre kolhydrater, så det är lämpligare (mindre olämplig
) mat till hundar än vuxenfoder (undantaget vissa aktiv-foder som kan vara likvärdiga med valpfodret).
Fast nu för tiden är vi lyckliga BARFare och även nu får alla samma mat (fast valparna mer finfördelat)!
Grejen med växande hundar och vuxenfoder är att de ofta ligger alldelens för högt i kalcium och det är inte bra för deras skelett.
Tanken var att Simba skulle äta till 15 månader innan vi bytte, nu får han gå på allergifoder istället.
Tack för era svar!
Då fortsätter jag med valpfodret ett tag till då.. 
Jag tror min hund var runt 10-11 månader när vi började blanda ut :)
11 månader o då bytte jag till färskfoder! 
Min hund åt valpfoder ganska länge eftersom att hon var så smal. Jag minns inte när jag bytte till högenergifoder istället men hon var nog över ett år i alla fall.
Våran Mogge är just exakt 11månader idag och vi kör på valpfoder. Det kommer vi fortsätta göra tills ja, kanske hela livet?
Han är ganska tunn av sig så valpfoder är bra på honom då det innehåller högre protein och fetthalt än vuxenfoder.
Iallafall det märket vi kör på.
:)
Februari menar jag såklart.
Vi kommer att blanda hans vuxenfoder med valpfodret tills det tar slut.
// Mandana & Belgarna
www.Belgarna.blogg.se