Börjat med Agility
Idag började jag och min cavalier valp,Ruby vår första Agility kurs.
Vi har övat lite balans övingar och hoppa över hinder på egen hand.
Men att prova på olika moment på banan var helt anorlunda.
Hon var så glad och duktigt, tyckte att ALLT var super kul!
Kan stolt säga att hon var en av dom bästa i kursen. ♥
Är det nån mer som går i nybörjar Agility? 
Vad roligt! Agility är ju skoj! Kul att ni gillar det och att det börjat så bra!
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar
Vad roligt :) Och vad söt hon är! Det gör så mycket att dom tycker att det är kul! Min jack russell är inte alls rolig att träna agility med. Hon gör allt och så, men hon gör det enbart för att hon får något för det, man märker att hon inte tycker att det är superkul direkt. Min corgi Humla däremot, henne behöver man knappt berömma, hon fullkomligt älskar agility :D
Jag har precis gått nybörjarkurs, men Humla och jag har tränat en hel del på egen hand innan så vi var egentligen "lite för bra" för nybörjarkurs.. Men instruktören anpassade mycket efter vad vi kunde och gjorde lite svårare för oss som hade provat lite innan och så.
Tyvärr lider matte av teflonminne, så det där med att minnas banor är ju näst intill omöjligt. Humla är superduktig och så himla lyhörd, men det slutar nästan alltid med att jag står mitt i banan som ett frågetecken, eller springer på som tåget och plötsligt kommer på att justdet, jag skulle ju gjort ett byte där ja.
Men övning ger färdighet har jag hört, så jag tragglar på :) I vinter blir det agilityträning inomhus, så kanske att man vågar sig på en tävling nästa år.
Men bara kanske ;)
Vad kul att det går bra! :) jag och min cavalier har tränat agilty i 1 år nu. För oss går det också bra, vintern år 2012 är det officiell tävling som gäller :) ibörjan var min vovve lite långsam men nu, är han jätte snabb och han älskar det :) använder en boll som belöning och det uppskattas mer än godis. Hoppas det går bra för er! :)
Jag är helt nybörjare med kan man säga :) vi har gått kurs sen har vi gått blandkurs o även då var det lite agility med Enja är glad i den sporten o jag med :) Jätte roligt sport som är nyttigt hunden får bra självförtroende och man tränar balans,kontakt,lydnad i ett med :) Hur gammal är din lilla Ruby nu?
#1 Tack,tror jag med ^^
#2 Åh va kul! Humlan är för söt hon! Hoppas att det går bra för er om ni väljer att tävla :)
#3 Aww tack,va roligt för er. Tror att doom flesta Cavaliererna gillar agility, pratade med instruktören och hon sa att det är jätte vanligt med Cavalierer på tävlingar och att det oftast går bra för dom ^^
#4 Jaha, jo håller med. Jag ser ju på Ruby att hennes självförtroende växer allt mer när hon klarar av"läskiga" hinder. Hon är 11 månader :)
Vad roligt att det går så bra!
Hoppas det fortsätter så. Har ju gått på agility kurs med min äldsta hund. Och det gäller att ha bra kondition själv för det går bara snabbare och snabbare
Ser fram emot ifall du kan lägga upp bilder på er träning!
#6 Tack, jaså? Hehe ja verkligen,det är inte lätt när hunden är i bättre form än vad man själv är
Ska försöka,dock är det mörkt ute när vi tränar så får se hur bra bilderna blir. ^^
Kul med agility :)
Men om hon är 11månader är hon ju en unghund och ingen valp ;-) hehe.
Var nått år sedan jag gick nybörjarkurs själv nu, men jag håller egna :) Har även funderingar på om min nya tjej kanske ska få gå en kurs, vi får se.
Vi har ännu inte gått kurs, men ska göra det till våren. Har lärt henne själv och haft olika kombinationer osv. (bommen cirka 5-7 cm ovanför marken) Hon älskar det! Vi hoppas på agility debut i augusti! Tror hon är redo då.
Lycka till! :)
jag går i fortsättningskurs med en BOXER o ja kan oxå stolt säga att hon e en av dom bästa!!! <33
Jag tränar och tävlar i Agility med mina Chihuahua!
Han är jätte duktig,på att hoppa banor och på att hoppa högt! Jag är väldigt stolt över honom då höjdhoppnings rekordet är 60 cm ;D
vad roligt :D
Men är det inte lite sent för en kurs att börja nu? Jag menar, snart kommer väl snön? eller nu är innomhus?
Kul att Ruby tycker det är roligt iallafall :) Min älskar också agility! Hon blir helt till sig när hon ser att vi ska ut och träna ^^ vi ska gå fortsättningskursen till våren.
Medarbetare på Hundar.ifokus
12, roligt att du tävlar i agility men tränar du även höjdhopp isf tycker jag inte man ska överdriva höjden.
Haha,nej,jag tränar inte höjdhopp så ;)
Jag värmer upp honom ordentligt så att han inte sträcker sig eller skadar sig,sedan kan jag hoppa en sånt hinder en gång den dagen ;)
Men oftast tränar jag på ca 20 cm hinder ;)
TS, kul att du börjat med agility och gillar det! 
#12 Åh, kul att du kör agility med din Chihuahua. Aldrig stött på någon som gjort det förut. 
Min tik har gått klass 1 och 2 redan, hon är en riktig klocka på Agility. Men jag och Arach ska gå en nybörjarkurs i vår är det tänkt 
Sabina
www.anibaz.blogg.se
16# ja,lite annorlunda kanske ;) haha.. men han är riktigt modig och vågar sig på alla höga A-hinder ;) säcktunneln springer han igenom utan problem :) är det nåt han har problem med är slalomen,då han hellre ligger och sover ;)
Agility är verkligen skoj!
Jag har tränat med min hund ända sedan hon hade växt fördigt och kunde börja så vi har hållt på i ca 2 år nu (hon är 3 år). Jag började träna själv och sedan har jag gått några kurser, tycker det är bra att träna i grupp då hunden lär sig att koncentrera sig på matte, och man får många bra tips man kanske inte tänker på. Hon tycker det är superroligt och blir alldeles överlycklig när vi kommer till planen.
Släpet/platttunneln tyckte hon var jätteläskig förut men i somras så "lossnade" det och nu tycker hon det är jätteskoj att springa i den. Och det är ganska modigt eftersom hon är så liten. Slalom tog också lite tid för det tyckte hon var tråkigt, körde med godis i början men tog bort det sen och belönade bara med leksak när hon kunde. Gungbrädan är fortfarande lite läskig när den smäller upp så hon hoppar av lite i förtid så vi kör ganska lugnt med den. I början fick hon bara gå över den när den låg på marken sen byggde vi på med högre och mer vipp och eftersom hon är liten så har jag lärt henne att hon ska lägga sig ner och vänta tills den åkt ner.
Brukar ge henne en "gosemus" från Ikea när vi tränar, hon ääälskar den! Kan man belöna med leksak på sin hund så tycker jag det är bäst i agility då man vill att hunden ska ha fart.
Men hon går ockå igång mycket bara på hindren, det gör oftast inte en nybörjare, det kommer när man hållt på ett tag.
När man kommer upp på lite högre nivåer är det inte hunden som "tränar" utan föraren. Hunden kan ju redan alla hinder och då är det föraren som måste visa de bra vägarna osv, det är lite klurigt! Jag har halkat och sprungit in i hinderstöd ett antal gånger.
Oftast får hundar grymt bra självförtroende och kroppskontroll av att träna agility vilket är ett stort plus, och så är det så kul!
Just nu tränar vi i ridhus med några fler från vår lokala brukshundsklubb, det är bra att man kan ge varandra tips och komma fram till lösningar ihop om det är en lite klurig sväng eller om man kanske måste göra en piruett för att hinna med och visa rätt väg.
Medarbetare på Undulater och Burfåglar
Här är en bild på min flicka in action!
Medarbetare på Undulater och Burfåglar
#20 Jätte fin bild :)
Kan uppdatera lite nu. Sista kurs tillfället var idag då vi tävlade mot varandra. Jag och Ruby kom på 1:a plats!
Är så stolt över henne!
Vi fick en liten staty hund som 1:a pris
Blir att vi fortsätter i något som heter "tävlings grupp" senare.
Där man tränar lite på fri hand och små tävlar med varandra.
(på bilden så värmer vi upp innan tävlingen)
#21 Grattis! Visste ju att ni skulle vinna :) Hon är verkligen jätte fin.
vi planerar att börja på agility kurs och nu ska det bli ennu roligare när du sger att det var super kul
Vad skoj att det finns så många på Hundar iFokus som håller på med Agility! 
Det märker man faktiskt inte så mycket av
Själv är jag utbildad Agilityinstruktör sedan November 2011 och i sommar blir tredje säsongen jag håller kurser på klubben men även privat. Och vad jag personligen älskar med att hålla kurs är att man ser varje ekipages framsteg och att alla kursdeltagarna är så engagerade i sina hundar och verkligen vill förstå och lära 
#24 Kan man få en privatkurs tro? 
#25 Det tror jag säkert att du kan få! Att komma till Botkyrka BK (har tom. för mig att ni varit där?) är säkraste vägen att få en priv. kurs.
Jag har nyckel till hinderbaracken, möjlighet till klubbstuga och kan tända upp klubbens planer på kvällen. Vi kan försöka spika något till våren/sommaren om du verkligen är intresserad. 
#26 Yes! Var med där i somras
Ja jag är intresserad, behöver hjälp!
O TS förlåt för OT!
#27 Härligt! Jag la till dig på facebook, så att vi kan höras lättare när snön börjar försvinna 
#28 Toppen! 
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Vad roligt med agility!
Var ett bra tag sedan jag själv gick vanlig kurs. Går främst för privatpersoner om jag går något. Bla Jenny Damm. Nu i mars ska jag gå en Running contacts kurs med min Yim också för Olga Maniewska (från Polska landslaget i agility) ska bli spännande! Liten video på min Yim vid hans första och andra slalompass på klubben!
Mvh Emelie 
Vad kul!
Jag tävlade agility med min förra hund, den nya vovven har jag tränat lite smått med sen i höstas, men med uppehåll under nästan hela vintern. Hoppas på att kunna börja tävla lite i vår.