Hundar iFokus

Hundar

Etikettraser
Läst 2315 ggr
Ketang
0

Ras hjälp!

Jag har en kompis som vill köpa en till hund. Nu har hon en större blandras som kräver otroligt mycket aktivering, men som hon inte orkar aktivera alls knappt. Jag tar med hunden ut när jag drar ut i skogen med min hund. Men hon måste ju ta ansvar för sin egen hund känner jag!

Jag försöker så gott jag kan att få henne att förstå att hunden måste aktiveras och det går haltande frammåt. Men jag känner att hon nog inte ska ha en hund till överhuvudtaget! MEN om man ska spåna lite i raser vad tror ni passar in i en lite rörig familj med en stor hund och med ganska lite aktivering?

Fy, jag vet! Troligtvis ingen hund. Men får jag inte ur henne tanken på en till hund måste jag ju styra in henne på en ras som passar så bra som det går. Förstår ni hur jag tänker?

Michaela-N
0

Beslagta hunden Flört Nä men om hon inte orkar göra något med den så tycker inte jag hon ska ha en hund.

Ketang
0

#1 Jag tycker precis som du! MEN jag har försökt avstyra detta lite, men det verkar ganska lönlöst tyvärr! Därför funderar jag på vilken ras som skulle ta minst "skada"… Jag vill ju inget hellre än att hon engagerar sig i den hon redan har, men jag kan ju tyvärr inte bestämma över henne :-(

Michaela-N
1

Ta med henne på kurser, det finns prova-på-kurser där man kan testa alla olika slags hundsporter som finns! Lydnad, rallylydnad, agility, spår & sök, bruks osv. Kolla om ni kan anmäla er tillsammans till något sånt så kanske hon får upp intresset.

Mischa
0

Något som är till motsats från den hund hon har dvs en ren sällskapshund som nöjer sig med minsta lilla, det är svårt med rasförslag då man inte får reda på vad den här personen letar efter eller gillar.

Eller att få in personen på något mindre krävande djur överlag (om det nu är en impulsiv människa)

Samt att jag tycker du skall sluta underlätta för människan genom att promenera hennes hund, självklart gör du det för hundens skull…men hon kommer ju räkna med att du skall ta med hennes andra hund också när den slutat vara rolig för henne. Hon kommer heller aldrig ta något ansvar när hon har en gratis "doggywalker"

≧◔◡◔≦

Ketang
0

Hon har inte tid. Familj, jobb och plugg :-( Dessutom har vi ingen bra hundklubb i närheten :-(

Loveradio
0

Nån i rasgrupp 9

/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com

Ketang
0

Grejjen är ju att den hund hon har nu är hel vild och ganska stor. Så en liten hund skulle nog leva farligt i det huset :-(

Jo jag vet att jag underlättar för henne när jag tar ut hennes hund… fy det är bara så svårt att gå ut med mina och veta att hennes hund ligger inne…

Mischa
1

Ja, men åter igen är det hennes ansvar, du gör hunden en björntjänst genom att uppmuntra hennes slappa hundhållning.

Låt den bli fet, odräglig etc. om den nu inte får vad den behöver…då är det inte lika kul längre att samla på sig djur man inte har tid till, alt att hon tar ett bra beslut och omplacerar till ett vettigare hem.

≧◔◡◔≦

Maja2
0

#7 Jag håller med #8 i det här fallet. Ta inte av henne hennes ansvar. Jag kan förstå om det känns jobbigt, men snart kanske hon står där med TVÅ hundar som hon inte klarar av, istället för En.

Ketang
0

Björntjänst håller jag inte med om. Hon kommer inte att ta ut den mer för att jag inte gör det. Hunden kommer bara må sämre om jag inte tar ut den så jag tror att jag kommer fortsätta att hämta hunden när jag ändå ska gå (inte alltid givetvis) och fortsätter att försöka få henne att aktivera sin hund mer! Jag som har egna hundar kan inte bara stå och se på när en hund far illa på det här sättet. Jag får helt enkelt göra vad jag kan OCH jag slutar ju inte försöka få henne att ta ut hunden mer bara för att jag hjälper henne med hunden ibland.

Men det var inte detta som var frågan.

Jag vill ha hjälp med en ras jag kan styra in henne på OM jag inte lyckas övertyga henne om att hon har tillräckligt med hund redan. Jag vet att hon gärna vill ha lite robustare hundar som ex fralla, mops, bullterrier. Inte pudel, bichon eller någon liknande liten hund.

Michaela-N
0

Men hon ska ju inte ha en till hund, det har ju redan poängterats flera gånger. Det förstår ju tom. du själv så jag fattar inte varför du vill ha fler svar om raser?

Låt hunden vara, det kommer bli tufft för henne men då inser hon det. Om ingen gör något med den stackars hunden så kommer det ju bli jobbigt för henne och hon omplacerar den kanske. Någonstans får man ju börja.

Maja2
0

Ok, svarar på ett annat sätt: Rekommendera ingen ras överhuvudtaget, då det verkar som att du tycker att det är en bra idé att hon köper en hund till.

faw
3

TS har redan sagt att hon inte tycker det är en bra idé och att hennes kompis inte ska ha en hund? Så jag vet inte vad du baserar på att TS tycker det verkar vara en bra idé, sen skulle inte jag rek. en hund som är mindre krävande till en människa som inte kan ta hand om en hund.

Sen är jag precis som TS, ser jag en hund som farit illa så försöker jag ta hand om den även fast det inte är mitt ansvar, utan det är för att hunden ska må bra. Men sen förstår jag era argument också, i do :)

Maja2
3

#13, ok, förtydligar:  Rekommendera ingen ras överhuvudtaget (till kompisen alltså) då det DÅ (om du rekommenderar en ras) verkar tycka att det är en bra idé att hon köper en hund till.

Förtydligar ännu mer:  Säg åt kompisen: Eftersom du inte tar ansvar för och aktiverar den hund du har NU, så tycker jag inte att du köper en hund till, förrän du visat att du tar ansvar för den du har.

SÅ menar jag.

Ketang
0

Maja2 Jag HAR sagt till henne att hon ska vänta med nästa hund tills hon fått iordning på den hon har. Jag har även sagt till henne väldigt tydligt att den hon har kräver MYCKET mer än den får nu och att en till hund bara skulle ge henne ännumera jobb! Men JAG kan inte bestämma över henne. Jag kan säga till henne att inte köpa en till hund hur många gånger som helst, men hon lyssnar ju inte på det örat. Därför anser jag att man får försöka minimera skadan så gott det går. Alltså rekomendera en ras som passar in så bra det bara går. Hund kommer hon skaffa även om inte jag säger vilken ras hon ska titta efter.

Om jag INTE hjälper henne med rasval är risken jätte stor att hundköpet blir helt fel och hon då står med två hundar som får lida pga hennes okunskap! Hon köper hund efter utseende och det är ju aldrig speciellt bra. Sen att hon kommer att få det tuffs spelar ju inte mig någon roll. HUNDARNA är ju prio ett!

Så JA, jag vet och påtalar ju att hon inte ska ha hund, men JAG kan inte hindra henne. DÄRFÖR hade det varit vänligt av er att komma med lite förslag på raser som skulle passa in där bäst just för att minimera skadan.

Maja2
0

#15 Förstår fortfarande inte resonemanget, så jag lämnar tråden.