Lider din hund av rasbundna sjukdommar
Som rubriken lyder:
Lider din hund av några rasbundna sjukdommar? Även ni som har blandraser och vet vilken blandning det är. Lider er hund av några rasbundna sjukdommar?
Skriv gärna vilken ras ni har och vilken ålder. Om din hund inte lider av några rasbundna sjukdommar så kan ni ju skriva vilka sjukdommar rasen brukar lida av.
Tycker det är intressant som tusan :)
trevlig helg på er förresten!!
Medarbetare på Hundar.ifokus
Chilli (oreggad amstaff) har än så länge inte haft några sjukdommar. *peppar peppar* Hon är 1 ½ år.
Rasbundna sjukdommar hos amstaffen är diverse allergier, hudproblem, demodex, höftledsdysplasi, armbågsdysplasi, korsbandsskador och ataxia.
Amstaffen räknas dock som en allmänt frisk ras.
Mvh Maria - Medarbetare på Bullhundar iFokus.
Blogg om Chilli & Prince Weightpull-träning.
Inte speciellt min nuvarande ras lancashire heeler. Det finns PLL och CEA som man bör hålla koll på så inte två bärare paras sinsemellan och så ska avelsdjuren vara fria från patella som förekommer. Över lag är det annars en väldigt frisk ras.
Min fd ras shar-pei däremot har mycket problem att brottas med och det är anledningen till att jag efter nästan 12 år med rasen valde att inte skaffa fler.
Golden, riktigt dåliga höfter, upptäcktes när han var 18 månader och HD röntgades. Han kunde leva ett långt och lyckligt liv trots detta tack vara att man höll honom i bra vikt, rätt motion och inte slet på höfterna i onödan. När han var 10 började han få problem med bakbenen, när han var 11 fick han somna in, men inte pga höfterna.
Lagotton fick Rage syndrome, den sjukdomer är dock ganska ovanlig, vanligast på cocker.
Bichonen har patella som är vanligt bland alla småhundar.
EDIT: Har inte röntgat henne så hd/ed kan jag inte svara på hur det är/ser ut.

Har haft 3 schäfrar.
Min första togs bort pga av tumör i hörselgången 9 år gammal. i övrigt fullt frisk, aldrig hudproblem eller magproblem. riktig stålmage
Min andra togs bort pga ostekondros och muskelkontraktur endast 7 månader gammal. Inga hud/magproblem.
Min nuvarande är frisk men har artros men detta är allra troligast inte pga aveln utan pga hennes uppväxt hos första ägaren. Hon blir 9 år iår.Inga hud/magproblem. Stålmage och kan äta allt.
Sjukdomar som kan förekomma hos schäfer är:
Blödarsjuka, cancer, EPI, Ostekondros, Pyometra, cirkumanalfistlar, hudsjukdomar, megaoesofagus, myelopati, pannus, prostata, ryggproblem,
Ingen av mina har några rasbundna sjukdomar. Aussiens sjukdomshistorik i Sverige är minimal, men det lär ju ändras nu när alla ska ha Aussie helt plötsligt…
Sabina
www.anibaz.blogg.se
Varken släthåriga foxterriern eller dansk-svenska gårdshunden lider av några rasbundna sjukdomar. Skönt! Seth, gårdshunden, har a-höfter. Höftledsdysplasi är annars en problem inom rasen och hans mamma har d-höfter är avelsspärrad(hon röntgades efter att kullen fötts). Tinka, foxen är om fyra dagar nio år gammal och har inga fysiska besvär alls!:)
Klenods har heller inte visat på några sjukdommar än :-) Annars kan grand danoisen lida av magomvridning och problem med tonsilliterna. För länge sedan var det vanligt med HD-fel. Nu är det nästan helt bortavlat vilket känns skönt. Annars har GD inte några mer problem förutom låg livslängd som alla större hundar har.
#8 Vad ligger medellivslängden på? :)

Har toy/dvärgpudel som fått navelbråck borttaget och 9 mjölktänder utdragna. Tandrötter var extremt långa och missbildade. Nu när han blir ett och nån månad ska han röntgas för höfterna. Mest för säkerhets skull.
Sen vet jag inte om det är normalt att ögonen rinner jämt?
#10 på krulliga hundar kan pälsen vid ögonene sticka dem i ögonen om man inte klipper ner den ordentligt :)
Peppar peppar ta i trä så har akillez inga kända sjukdommar än så länge… HD/ED röntgen ska göras den 25e i karlstad :)
Bino som är en Japansk Spets har inte drabbats av några rasbundna sjukdomar. Det är bara patella som är känt att Jappen kan råka ut för. Och när Bino fick sin 1-års spruta så tog jag upp det med veterinären som då klämde o kände o greja och sa att Bino var tipp-topp = ingen patella.
Kamera: Canon EOS 760D
Objektiv: Canon 10-18mm, Canon 18-55mm, Canon 24mm, Canon 50mm, Tamron AF 55-200mm
Blogg: http://www.jarnefjordfoto.blogg.se
Jag har en golden och hon har ed 1 på ena benet. Sen lider hon av fukteksem.
- Mvh Emma
Hugo har inte haft några sjukdomar alls!
Han är snart 3 år, Jack russell terrier.
Russelln har inga kända rassjukdomar, men ögonlysning & patellaundersökning rekommenderas hos avelsdjur.
Silas, Amstaff/Pitbull/Dobermann är ännu bara 12 veckor, så där har det inte visat sig nå konstigheter än, förhoppningsvis slipper vi det också.
Amstaffens sjukdomar nämde någon tidigare, dobermannen har ganska mycket sjukdomar.. Enligt SKK är det: Höftledsdysplasi, ögonsjukdom, hjärtfel, wobbler, knäproblem, hudproblem & blödarsjuka.
Pitbullen tror jag har i stort sätt liknande sjukdomar som amstaffen (rätta mig om jag har fel).
clumbern kan ibland ha problem höfterna, men alla våra clumber, 3 st, är fria på höfterna, dock har den ena tiken kass framkärra med det är pga olycka.
Vi har även en strävh. foxterrier, och där vet jag faktiskt inte om det finns några vanliga rassjukdomar :P

Yepp, äldsta schäfertiken lider av hudproblem.
Evi, staffordshire bullterrier, lider inte av några rasbundna sjukdomar som vi vet om. Hon är dock enbart 7 månader gammal ännu.
Grim, även han staffordshire bullterrier, hade demodex under sin uppväxt som läkte ut innan han blev året. Han blir 2 år i April.
Sjukdomar som kan förekomma hos rasen är: demodex, L2hga, HC, HD/ED, allergi, furunkulos, epilepsi. Det är dessa som står med på rasklubbens hemsida.
Vi har 3 cavalier king charles spanliels 9 och 5 år och de lider inte av några rasbundna sjukdommar. Som är patella, ögon sjukdommar (pra tex) eller som är vanligast blåsljud på hjärtat.
Vi har även Chihuahua där 2 av 3 hundar är frisk. Den ena har patella på ett ben och den snällaste versionen en 1:a.Inget hon lider av dock, det märks inte ens på henne.
Glömde att min Golden#3 även haft fukteksem 3 gånger, vanligt på retreiver raserna.
Har ju även en 14 veckors powder puff som är frisk ännu ;)
Chinese crested har problem med hud, allergi, ögon, och vanliga småhunds sjukdomen patella :)
'
#13 tyvärr kan bara en ortoped utesluta patella, och dem ger sällan vaccinationer. En vanlig veterinär kan känna om hunden har grov patella bara. Men har hunden inga symtom finns det ju ingen anledning att kolla upp patella :)
Det är väl självklart att det är bra att göra en ordentlig patellaundersökning även om man tror att hunden är helt u.a. om man har en ras där det är ett känt rasproblem? Hur ska annars statistiken kunna bli rättvis och uppfödarna veta vad som är bra att avla på osv?
Som svar på TS fråga:
Salukin har inga rasbundna sjukdomar vad man vet, förutom att några i Finland har haft hjärtproblem och det är vanligt att de får cancer när de blir äldre.
Mina hundar är inte hälsoundersökta för något speciellt, men lever väldigt aktiva liv utan några som helst problem och även min 11åring hänger med för fullt. Det enda "problemet" är väl just att min 11åring har en del knölar osv i juvren.
---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm
Tagit från ett iinformationsblad om Grand Danois :
**"Den fråga man får oftast som GD-ägare är alltid:
-De där blir väl bara 5-6 år, va? Det är inte riktigt sant, det finns åtskilliga GD som blivit både 11 och 12 år gamla, och veteraner finns representerade på de flesta utställningarna.
Men om man väger 7 -8 hg som nyfödd och ett, två år senare väger 75-85 kg. så tar kroppen stryk, det frestar på att bära på 80 kg i flera år , både hjärta, lungor och leder blir slitna. En GD som fått växa i lugn takt, fått lagom med motion och ej behövt släpa på extra kilon i form av övervikt ska normalt sett kunna bli nio, tio år"**
#21 jag visste att man HD/AD röntgade vissa speciella raser vid 18 månaders ålder.
Men då ALLA små hundar har risk för patella trodde jag bara man gjorde det inför avel eller misstanke om patella?
#22 tyvärr lite skit snack enligt mig, låter bara som någon som vill få folk att tro att GD är nåt dem inte är… klart som tusan GD och alla jätte stora eller tunga raser får problem, precis som alla jätte små raser får massa problem pga att dem är så små.
Sen finns det såklart individer som skiljer sig från mängden, men oavsett om din GD växer i lugn takt, får rätt motion och mat så är det slitsamt för kroppen att vara så stor, och dem har en kortare livslängd än andra raser. Sen är inte det nåt fel, det finns sjukdomar hos alla raser, oavsett storlek och nästan alla rasbundna sjukdomar är pga hur vi avlat.
Glömde skriva om mina egna hundar !!!
1-åringen är DNA testad clera från ögonsjukdomen PLL och och bärare ac CEA. Ska hon paras så måste det vara med en CEA fri hane. Hon är patellakollad 0/0 (utan anmärkning).
Lillfisen är fri från CEA och PLL via fria föräldrar och ska patellakollas som 1-åring. För övrigt är båda än så länge friska som nötkärnor
Vad gäller mina tidigare hundar av rasen shar-pei avled min första i amyloidos som 1,5 åring. En följdsjukdom till shar-peifeber. Min andra avled som 4 månaders av flera komplikationer och rasbundna sjudkomar. Min tredje blev 4,5 år och avlivades pga grav allergi. Min fjärde och sista underbara shar-pei blev 7,5 år och fick somna in i somras pga komplikationer efter shar-peifeber som hon fick på äldre dar. Hon hade även utvecklat artros i knän och armbågar.
Prins är frisk vad jag vet, har viss tendens att bli lös i magen vid stress men det är inget som jag kan påstå att han lider så speciellt av.
Han är röntgad utan anmärkning på knä, Armbågar och höfter. Ska köra en spondylosröntgen för säkerhetsskull om några månader (kan vara bra när man kör skydd).
Hjärtat har veterinär lyssnat på fyra gånger och aldrig hört något blåsljud men jag har ändå som plan att ultraljuda hjärtat för att få se hur det ser ut innan han ska gå i avel.
Hos boxer så är de rasbundna sjukdommarna: Hd, knä, renal dysplasi, hjärtsjukdomar (blåsljud), hudåkomma, kejsarsnitt och canser. De tre sista är mindra vanliga åkommor enligt boxerklubbens hemsida.
Slänger med en bild på Prinsens höfter :)
Vänligen
Sofia
Medarbetare på brukshundar
#23 aa fast näe, det är inte bullshit, en hund som växer i lugn takt sliter inte lika mycket på sin kropp som en hund som växer hastigt, således blir grandisar äldre om dem får växa i sin egna lugna takt.
6årig Nakenhund, bomullallergi? xD Har för mig det var rasbundet
#23, men vart har jag skrivit att de INTE har problem? och i texten stod inget om att de INTE har problem :S Och dessutom tycker iallafall jag att 9-10 år är en kort livslängd.
Jag har en amstaff mix och han har Höftfel vilket är vanligt bland amstaff.
#26 & 28 det har inte med GD att göra utan alla raser, dem ska växa lagom snabbt, väga lagom mycket, motioneras rätt, osv. Men det påverkar inte att små hundar har lätt att få patella och att tunga hundar har lätt att få höft problem och att stora hundar lever kortare tid.
Men växer en GD super snabbt, motioneras fel och blir tjock blir den kanske bara 4 år istället för 6. Växer dem dock långsamt, väger rätt och motioneras rätt så ökar chansen att dem blir 6-7 år, men inte troligt att dem blir 9 år för det…
Varför vägrar folk inse att det finns rasrelaterade grejer, tex massor med sjukdomar på shar pei + kort livslängd pga sjukdomar, patella på chihuahua/dvärg pincher/toypudel, dåliga höfter på bullmanstift, tandproblem hos chinese crested då endel inte verkar ha några tänder kvar, och kort livs längd på GD?
Man visst, vi kan ju fortsätta inbilla oss att shar pei är en frisk ras, att GD blir gamla och det finns inga mentala problem i avel på chihuahua… synd om ägarna bara om dem inte får veta saningen innan dem köper en ras…
#26 & 28 det har inte med GD att göra utan alla raser, dem ska växa lagom snabbt, väga lagom mycket, motioneras rätt, osv. Men det påverkar inte att små hundar har lätt att få patella och att tunga hundar har lätt att få höft problem och att stora hundar lever kortare tid.
Men växer en GD super snabbt, motioneras fel och blir tjock blir den kanske bara 4 år istället för 6. Växer dem dock långsamt, väger rätt och motioneras rätt så ökar chansen att dem blir 6-7 år, men inte troligt att dem blir 9 år för det…
Varför vägrar folk inse att det finns rasrelaterade grejer, tex massor med sjukdomar på shar pei + kort livslängd pga sjukdomar, patella på chihuahua/dvärg pincher/toypudel, dåliga höfter på bullmanstift, tandproblem hos chinese crested då endel inte verkar ha några tänder kvar, och kort livs längd på GD?
Man visst, vi kan ju fortsätta inbilla oss att shar pei är en frisk ras, att GD blir gamla och det finns inga mentala problem i avel på chihuahua… synd om ägarna bara om dem inte får veta saningen innan dem köper en ras…
#30 eftersom det tydligt verkar som att du inte är insatt i rasen så bryr jag mig inte så mycket om dina påstående.
Om en GD dör av "ålderdom" vid 4-6 års ålder så är det något som står vääääldigt fel till.
Eftersom avlen från den amerikanska varianten tagit överhand från den tyska så har hundarna också blivit friskare, HD-fel ÄR inget stort problem alls för GD längre, men förr var det ett problem. Kan man inte vara glad för det istället för att klanka ner?
Och jag har aldrig sagt att GD inte har några rasrelaterade sjukdommar heller. för det vet jag att den har och har även nämnt det längre upp innan du började skriva.
Visst, stora hundar får säkerligen lättare problem med HD, men det beror ju också på vilken typ av stor hund det är…
Om man jämför raserna på bilden, vilken av raserna tror du lider mer av HD-fel än den andra? Det är ju två stora tunga hundar. Men GD är byggd på ett heeelt annat vis, mer som en vinthund än mastiffen som bara är för tung för sitt eget bästa.
(Länkar till bilderna eftersom jag inte äger dem)
http://www.google.se/imgres?q=mastiff&um=1&hl=sv&sa=N&biw=1366&bih=587&tbm=isch&tbnid=9Av8JhDwDHsVpM:&imgrefurl=http://www.dogbreedinfo.com/mastiff.htm&docid=AaBleZS-E4ji7M&imgurl=http://www.dogbreedinfo.com/images7/Mastiff_Tigger.JPG&w=400&h=300&ei=avAST_jBNcGB4AT-wt3_Aw&zoom=1&iact=rc&dur=95&sig=110193802721038887023&page=1&tbnh=107&tbnw=142&start=0&ndsp=27&ved=1t:429,r:1,s:0&tx=98&ty=24
http://www.google.se/imgres?q=grand+danois&um=1&hl=sv&biw=1366&bih=587&tbm=isch&tbnid=KivbK2uY0llJwM:&imgrefurl=http://www.finest.se/userBlog/%3Fuid%3D31329%26beid%3D1043953&docid=ggmslNPWydI1mM&imgurl=http://imgs.sthlmsfinest.com/blogEntryImages/82901.jpg&w=468&h=383&ei=L_EST_zjOKHO4QSOycHFAw&zoom=1&iact=hc&vpx=354&vpy=163&dur=1063&hovh=203&hovw=248&tx=130&ty=134&sig=110193802721038887023&page=2&tbnh=124&tbnw=152&start=25&ndsp=29&ved=1t:429,r:8,s:25
#32 trött på folk bara som blundar för saningen och säger att deras rasar är såååå friska….
Jag har inte sagt nåt om HD på GD?
Sen är inte en GD en tung ras utan en Stor ras?
Tunga raser har mer problem med HD än Stora raser.
Irlänsk varghund är också en stor ras med problem pga sin stolek, det är inte bara GD.
Som en mops uppfödare sa till mig en gång "mina mopsar är så friska och självvalpande, klart man måste vara försiktig när det är varmt då dem kan få andnings problem" oh ja, en hund som riskerar att få problem att andas pga värme låter ju hälsosamt?
Ska jag vara ärlig har jag aldrig hört om en grand danois som blivit äldre än sex år… Jag tror det är lite överdrivet och lite väl stora förhoppningar man ger nyblivna ägare av rasen i det där informationsbladet.
#33 har vi sagt att gd är friska ? vi har sagt att med hjälp av rätt foder och hantering så blir den äldre!!!!!
#35 det gäller alla raser. Och ändå har jag inte träffat eller hört om speciellt gamla GDs heller…
Alla hundar som inte sköts korrekt blir sällan speciellt gamla och friska…
#34 För att få ställa ut sin hund som veteran ska hunden vara över 8 år. Jag har sett många GD-veteraner i utställningsringarna. Min slutsats är då att det finns en del Grand Danois som är över 6 år…
Min hund har inte visat några sjukdomar än. Jag har dock inte röntgat henne och hon är av en relativt frisk ras så jag förväntar mig att röntgen ska se bra ut. Vi får se om jag har råd att röntga henne i år för jag vill verkligen göra det. Hon är en Tervueren.
Min mammas hund däremot är en vandrande sjukdom. :/ Hon är en golden retriever och hon har artros, problem med höfter och armbågar och svåra hudproblem över hela kroppen pga nedsatt immunförsvar.. Speciellt under rötmånaden så har hon sår över hela kroppen, resten av året så är det okej men hon har små sår lite här och var hon hon luktar ju inte blommor precis.
Hon kliar i alla fall inte ihjäl sig och hon är ganska pigg så vi kämpar på. :) När hon kliar sig mer än att göra något annat så börjar det nog bli dags att ta farväl men förhoppningsvis så är det flera år kvar innan hon blir så dålig.
Min schäfers bror växte jätte mycket och jätte snabbt och resultatet blev atros på ena frambenet och en väääääldigt stor hund, ca 75cm hög. Min schäfertös har klarat sig än, medans tibben har en felutvecklad bröstkorg och revben som inte täcker lika mkt som de ska enligt standarden. Jag vet inte om det är typiskt för tibben, hon har iaf haft det sen hon var valp. Vet. har ju känt igenom henne och kollat hjärta o.s.v. och det enda vet, sa var att jag skulle kolla om hon blev trött fort eller väldigt anfådd och att jag då skulle minska träningen. Men hon har ju bra kondis och musklerna är på g. så än har det inte märkts något. Pigg, glad och galen i att springa :)
MVH
Sofie
Jajjemen..
Atilas Xtra "Xoxie"
Schäfer tik, 2½ år
**2009.04.27 - 2011.12.28
**Xoxie fick en magomvridning när hon va 1½ år - sådär halv vanligt för rasen. Där höll hon på att stryka med, men kämpen klarade sig!
Efter det fick hon fukteksem två gånger över hela ryggen. Också sådär halv vanligt för rasen.
Hon var hastrång, hade katastrofhöfter, kraftig atros på båda höfterna och båda armbågarna. Korsbanden höll på att gå av för hon belastade sin kropp så himla fel pga alla andra problem hon hade.
Så vid 2½ års ålder fick hon somna in, då hon knappt längre kunde trava utan att bakdelen trillade ihop.
Min ängel - du fattas mig!
Robin - Hood "Ruff"
Jag Russell Terrier hane, 1 år.
2010.12.13
Lider av Atopi - med andra ord, kvalsterallergi.
Allergi generelt börjar bli allt vanligare inom rasen, dock inget som tas upp eller pratas om.. Som vanligt när en ras har problem - allt för mycket hysh hysh, och hundarna blir lidande.
Mina tidigare två Jack Russell Terriers led också av allergi, och fick avlivas pga den vid tidig ålder, båda två.
Mvh, Sophie www.teamsegra.wordpress.com
Sajtvärd på Brukshundraser & medarbetare på Problemhundar.
Ingen sjukdom men rinnande ögon. Vi har spolat tårkanalerna så det märks knappt men rinner gör det ändå. Annars är det nog inget. Han har bara allergin med men det hör vad jag vet inte till rasen. Annars är han helt frisk.
Föder upp holländare. www.freewebs.com/christmast