Hundar iFokus

Hundar

Etikettutfodring-och-foder
Läst 3956 ggr
MoaW
0

färskfoder, mätt trots mindre mängd?

Nu kommer här ännu en tråd om färskfoder! kände att jag inte ville kapa nån av de andra.

Det är så att vi sen ca. en vecka börjat ge klass till våra hundar. en låda (10kg = 20korvar) räcker nästan en vecka. Det kostar oss alltså drygt 225kr i veckan. Och för att kunna övertyga min mamma att byta var ja tvungen att få det att låta billigt Oskyldig

Nu har jag kikat på både nordic och VoH, där fodermängden är nästan mindre än hälften av vad hundarna ska ha av klass! och priset verkar ligga på detsamma. det skulle alltså halvera kostnaden!

Men - nu är det så att tiken (ca. 27kg) som får nästan två korvar av klass (nästan 1kg) slukar detta på två sekunder, och vill ha mer. Hon älskar detta foder och är helt tokig i det, jag kan inte riktigt avgöra om hon är hungrig eller bara tycker det är gott? Hur ska man få henne mätt om man byter foder och hon bara får halva mängden?

HundGlädje.nu - Hundkurser, Dogwalking och Fotografering.
För ökad kontakt och förståelse.

[Forest]
0

Så där var Chanel hon kunde se lika hungrig ut som innan man gett henne maten. Jag tycker klass ser grå o blaskig ut mot nordic som jag ger mina. Men jag gav ofta Chanel märgben o lite annat oxå att tygga på just för att hon verka hungrig ändå gav jag det hon skulle ha hade jag ökat hade hon blivit tjock o det vill man ju inte. Gillar din hund annat så som mörötter kan man oxå ge det som tugg/bukfyllnad en halv morot åt Chanel gärna varje dag :P Men oxå åt hon vattenmelon,äpple,ångkokta grönsaker (ärter,morötter mm) efter lite sånt var hon rätt nöjd. :) Och jag skulle någ välja VoH vi luskar själva på detta foder då jag hört så mycket bra om det samt som du säger lika dyrt ;)

MoaW
0

#1 hon äter inte sånt Obestämd men sålänge hon inte äter annat så kan hon ju inte vara hungrig iaf? och märgben har vi inte fått tag i Förvånad Det har varit jättesvårt att hitta, först skulle dom tydligen få in det senare, men sen kunde dom inte få in det… 
Jag väljer mellan nordic och Voh! Det dumma är att det inte finns nån återförsäljare av nån av dom i närheten, annars hade det avgjort Obestämd men har hört att VoH innehåller för mycket fett? jag är inte så bra på det där med hur mycket dom ska ha av allt…

fettmedkevlar
0

När jag läser första inlägget så får jag känslan av att hon tycker det är gott, dvs hon är inte hungrig. Och sen tar det ju en stund innan mättnads känslan infinner sig, dock inte lika länge som om man ger torrfoder.

Om du byter foder och inte riktigt ser om hunden är mätt så får du nog prova dig fram, alternativt blanda ut det med vatten eller lite torrfoder.

bruksschafrar.blogspot.com

Medarbetare på Brukshundraser.ifokus.se

Royalz
0

Klass foder är väll bland dom sämre färskfodrerna eftersom det innehåller så mycket vatten att man måste ge enorma mängder än med andra färskfoder.

VoH innehåller mellan 15-22% fett, alltså inte sådär jätte mycket. Det ska ju vara mycket fett och proteiner i hundfoder. Blir hundarna för tjocka får man minsta på maten eller öka motionen helt enkelt :)

Royalz
0

Visst hade du hundar som vägde ca 27, 11 och 7 ? Isåfall går det åt 1kg (2 korvar) VoH per dag om man räknar att dom äter 2% av sin kroppvikt.

Då blir priset ca 1020kr/månad om varje korv kostar 17kr.

[MatildaTure]
0

Ture får VoH och han är alltid "hungrig" och slukar maten på två sek. Men när han åt torrfoder var han aldrig hungrig, så det handlar nog mest om att han älskar maten mer än något annat. Förut åt han inte heller morot eller vitkål. Nu brukar jag vara lite fuskig och riva ner en morot i maten bara för att öka mängden så det blir lite mer utfyllnad. När man geggar runt maten så känner han ingen skillnad på vad det är, för det smakar likadant.

Vattnadal
0

Vom & Hundemat säljer revben från nöt, perfekt att ha som snacks och lite extra tugg åt hundarna.

Du kan ju kontakta företaget och se var du har närmsta återförsäljare. Kanske går det att övertala en butik i din närhet att ta hem det?
Vi säljer massor av det, trots att Söderhamn är en liten stad och vi är alldeles nystartade.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Chanku
0

#7 Gör dom? Vad är kilopriset? Har en återförsäljare här i byn och det vore ju suveränt om man kunde köpa "tandrensare" där :)

Livet med en fluffråtta - www.tokhund.se

Vattnadal
0

Vi tar 45 kr/kg för dem. Man måste ta hem ca 10 kg, så om de inte tror att det kommer att sälja, kanske du får köpa en hel förpackning. Men då kanske du får bättre pris istället.

De har även kycklinghalsar, kycklingvingar, kalkonhalsar.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

[Forest]
0

7 Bra o veta att de säljer reben tycker ofta att märgben kan bli för mycket :)

Cassii
0

I Voh så är kötthalten större, alltså att de blir mätt lättare. Men Emzo färskfoder så fick 150 g o av VoH så får hon cirka 70 g. Stoor skillnad, korvarna kostade dock 4 kr mer. Men det lönar sig ju..

MoaW
0

Tack för alla svar!

#5 herregud, blir det så dyrt? över 1000kr i månaden kan vi nog inte lägga… (iaf inte mot dom 50kr/månad vi gav för torrfoder…). Då blir det ju ändå billigare med klass, det kostar nu ca. 900kr/månad, trots att dom ska ha mycket mer…

Nån som har koll på exakt vad dom olika märkena kostar så att man kan jämföra?

Chanku
0

En 500 gram korv med VoH kostar numera 18 kr, det har skett en prishöjning. MEN det finns stora korvar där 5 kg går för 149 kr. Så använder du dom korvarna så borde ni få en månadskostnad på 894 kr (räknat på 1 kg per dag, men era hundar äter 0.9 kg). Dock kräver de sällan de där 2% av kroppsvikten, utan man kan gå ner lite till. Så då sjunker summan ännu mer. Förutsatt att jag har räknat rätt då ;)

Till hungriga hundar så kan man bulka med morötter, vitkål etc. :)

Livet med en fluffråtta - www.tokhund.se

oskartoller
0

Nu får min hund Nordic, ger 23kr per kilo. Har varit och kollat på voh men de är ju lite dyrare 36kr kg.

Smart med nötrevben, ska höra med slaktaren på affärenSkrattande

MoaW
0

#13 Tack! det låter ju bättre! men tyvärr hittar jag ingen återförsäljare, kan man beställa direkt via Voh? :/

#14 det vi ger nu betalar vi ca. 22kr/kg för, men måste ge 1.5kg/dag (33kg/dag). Så byter vi till nordic kan vi nog ge 1kg/dag, alltså då skulle det kosta 23kr/dag, blir ju iaf en sänkning av kostnaden!

MoaW
0

Jag har en fråga till. hur länge håller sig en korv av Voh eller Nordic om man öppnat den? Tänker på en hund som äter kanske 150g/dag där en 500g korv räcker i flera dagar. På Klass står det max 24h.

Royalz
0

#16 VoH ska hålla sig 3-4 dagar enligt tillverkaren i kylskåp.

MoaW
0

#17 det låter ju bra!

Nån som vet hur det är med nordic?

oskartoller
0

#18 samma med nordic.