Hundar iFokus

Hundar

Etikettutfodring-och-foder
Läst 7444 ggr
toodiloo
1

Ge valpen godis?

Jag undrar vad ni har gett era valpar för godis, och vad ska man undvika? Har sett på ex predigrees godis (som min nuvarande hund älskar) att "Ges till vuxna hundar…" varför? Är det pga innehållet eller tycker dom att dom är svårtuggade? Har naturligt hundgodis med och det verkar man kunna ge oavsett ålder, men tex leversnittar o kex o sånt då? Om man inte kan ge en valp som är ex 4 månader, när kan man ge den? Hur länge måste jag vänta innan jag kan ge den samma godisar som min vuxna hund får..?

Becca-
0

Jag har aldrig hört något om att man inte får ge vissa godissorter till valpar. Kanske är det för att dem är svårtuggade som dem rekommenderar endast till vuxna.

Jag tror inte att det är någon fara sålänge du varierar godiset, så att det inte blir för mycket av samma för valpen - om nu något godis skulle vara lite kraftigare.

wesdi
0

Glad Naurligt, nyttigt, billigt och bra godis är hemgjort godis!

Färskt grishjärta/oxhjärta (nöthjärta)/lammhjärta!

Skär det i små bitar. lägg det på bakplåtspapper och i en ugnsform och låt det torka i ugn på ca 70-75 grader. Hur torrt du vill ha det bestämmer du själv.

Portionera det i lagoma påsar och förvara dem i frysen.

Lever: lika som ovan (torka i ugn) eller koka det.

Njure kan också fungera för vissa hundar.

Ovanstående finns att köpa på de flesta matvaruaffärer, inte särskilt dyrt och helt naturligt godis utan en massa konstiga tillsatser.

Flört Självklart kan det ges helt naturellt (ej kokt, ej ugnstorkat) men är ju lite kladdigare att hantera.

Lena A
http://lenaarvidsson.wordpress

toodiloo
1

Jo, jag brukar göra eget också :)

Dom godisarna från Pedigree som jag sett är mjuka men jag reagerade över att det stod sådär… såklart anpassar man mängden o ger inte för mkt kraftiga godisar.. Men då borde det vara lugnt att ge lite om den vill ha?

När kan man ge valpen färskt ben (rådjur eller älg) med lite märg och köttslamsor på?

Loveradio
0

Pedigree dentastix står det att man inte ska ge till små valpar

/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com

wesdi
0

Färska råa ben kan man tidigt ge en valp. Även råa kycklingvingar.

Lena A
http://lenaarvidsson.wordpress

russin
0

Ger torrfoder (utfodrar med färskfoder annars) och rent torkat kött som träningsgodis.

toodiloo
0

6: det är ju vad jag i huvudsak tänkt ge men min hund brukar ex få något extra gott på helgen samt ett kex vid lunchtid varje dag. Kag jag ge valpen det också? Tänkte iaf när den är över 4 månader…behöver ju inte börja på en gång..

oskartoller
0

Frolic och levergodisar (dom billiga) ska man undvika sa vet, då det är vanligt att dom får klåda.

russin
0

Visst kan du ge kex så länge du ser att magen fungerar.

Jag ger ibland kex, men oftast blir det en bit torkat kött - ger lite motstånd för tänderna med t ex hårdare torkad kyckling. Finns massor med rent och bra godis i djuraffärerna numera.

sarae
0

Ger Orijen regional red som träningsgodis samt lets bite/pet planet society. Även små bitar rått kött, men råa ben/vingar etc ratas än så länge suck.

[Sarahansson1]
0

Jag har alltid gett mina valpar godis men yngsta är 8 månader och han får lite olika godis. Har alltid olika då jag vill att hunden ska ha en förväntning om vad den ska få har även den vanliga maten där i. Det viktigaste jag tycker är att man ser till att valpen får i sin vanliga mat så inte godiset ersätter maten. Men jag har aldrig haft några problem med att jag har gett valparna godis.

toodiloo
0

vad skönt! Jo, planet pet och let's bite älskar vi, men använder även pedigrees godis ibland o annat.. Får hålla koll på magen bara :)