Hundar iFokus

Hundar

Etiketthälsa
Läst 14544 ggr
[Agilityvovven]
1

Allergisk hund..

Min ena vovve Zingo, 1 år, hade igår svullnad på nosryggen (eller vad man ska kalla det). Var som en ganska stor svullen boll. I morse, runt 7  så hade just denna svullnad minskat lite, men det har kommit upp massor med knölar runt om den tidigare. Vet inte om det kliar, men i vilket fall så är det ju inte normalt. Nu har svullnaden helt plötsligt minskat igen…

Mamma ska ringa veterinären, så får vi se hur det blir.

AnneN
0

Ajaj låter inte alls kul Rynkar på näsan

Vad sa veterinären?

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

[Sarahansson1]
0

Hur är det med honom nu?

[Agilityvovven]
0

Var svårt för veterinären att säga vad det kunde vara, finns ju massor med orsaker. Vi fick iaf en tid, men sedan så blev det bättre så vi avbokade, blir det värre åker vi in.

Just nu så är det mycket mindre svullnader, och vad jag har sett så kliar han inget. Han är helt som vanligt, bara med en trubbig och ful nosrygg.. Tungan ute

[Agilityvovven]
0

Sämre igen…

Är inte lika svullet, men han är "seg" och man ser på honom att något är fel. Inte min glada lilla pojke, utan en ledsen hund… Får se hur det är imorgon, blir det värre så blir det att ringa veterinären igen.

[Agilityvovven]
0

Ingen som har varit med om något liknande?

De två senaste dagarna har han varit normal, men märkte nyss att han gnuggade tassen mot nosryggen, och bulorna hade kommit tillbaka. Ser ut som om han skulle ha blivit biten av myror, eller som att det skulle vara ett ordentligt getingstick.

Funderar på vad det kan vara, är så konstigt att det växlar fram och tillbaka hela tiden… Obestämd

[Agilityvovven]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

En bild på hur det ser ut… Från början var det bara en stor bula på mitten av nosryggen, nu börjar de på nosen och går uppåt.

russin
0

Ser ut som nässelutslag.

Har du bytt något hemma ? Filt, matskål eller annat ?

Det kan även dyka upp utan att man någonsin finner orsaken. Dock bör du kontakta veterinär så du får kortison att ha hemma ifall det vid tillfälle svullnar upp rejält - kan sätta sig på luftvägarna.

[Agilityvovven]
0

#7 Kan det nog vara, kollade på lite bilder nu och det var väldigt likt. Nu har även ena ögat börjat svullna upp…

Vad jag vet så har vi inte bytt något spec. hemma.

Vad kan nässelutslag bero på? Är det någon form av allergisk reaktion?

Mamma ringer veterinären imorgon, hoppas på att det blir ordning på detta nu. :)

AnneN
0

Kan vara allergi, mot vad kan vara svårt att säga kan vara allt från foder till kvalster eller om ni använder något nytt tvättmedel/sköljmedel, nytt skurmedel, snöloppor eller vad som hellst.

Håller tummarna för att ni ska få reda på vad som orsakar detta.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

[Forest]
0

gör ett tass avtryck för vill höra vad det kan vara o vad vetrinären kom fram till sen.

[Agilityvovven]
0

Var till veterinären igår. Togs inga prover eller så, men vi fick kortison som han ska äta ett tag. Troligen så har han fått en allergisk reaktion på något, förmodligen något han hittar ute som han mumsar i sig.

nadilda
0

Stackars liten, ligger sjävl hemma med en massa nässelutslag det är inte alls kul…

russin
0

Nässelutslag är en allergisk reaktion ja.

JessieS
0

Min hund fick exakt samma utslag/bulor för några månader sedan. :/ Jag kollade dock aldrig upp vad det var för dagen jag tänkte ta henne till veterinären så var bulorna i princip borta. Min hund blev inte hängig och hade inte feber eller något sånt så därför avvaktade vi med veterinären ganska länge. Först fick hon en liten knöl på nosen som sedan blev till en stor bula och efter ett tag så blev det flera små. Jag har för mig att min hund fick en liten svullnad vid ena ögat också men allt gick över av sig självt efter några dagar.

Jag hoppas att din hund blir frisk snabbt. :)

[Forest]
0

11 Skönt o höra. Hoppas att detta var engångsföretelse :P