Får era hundar hoppa?
Som rubriken lyder. Får era hundar hoppa mot er och varför/varför inte?
Nej får han inte, fast ibland struntar han i det.
Därfö ratt han gärna hoppar upp och vill hälsa, men långt ifrån alla vill det. Jag har iofs inte så mycket emot att han hoppar upp mot mig men det blir mycket svårare att få honom att låta bli om det är ok ibland.
Får och får, de flesta i min familj tycker det är lite mysigt när han sätter frambenen på axlarna och pussar dem (så även jag). Men på främlingar är det strängt förbjudet.
Men han är ju ingen som står och skuttar på ställen eller vekligen HOPPAR, utan det är mer att han "bara" sätter upp tassarna
Mina hundar är små så det är inget jag tänker på om de gör men det händer väl att de gör det ibland när jag kommer hem. Mot människor som de hälsar på gör de inte det.
Hälsningar Olivia
Titta gärna in på min blogg
Dom kan göra det ibland, men det är inget dom får.
Han får det väl egentligen inte. Men vi jobbar på det. Han hoppar upp och tar sedan sats med framtassarna. Om han bara hade satt upp tassarna hade det varit okej iaf på mig. På andra ska han inte göra det. Försöker få släkt och vänner att ignorera när dem kommer så satte upp lapp. När dem kom in så tittade dem på honom och sa "Är det dig vi ska ignorera" och lätt överdrivet gulliga. Suck hur i hela friden ska jag kunna fixa detta.
Föder upp holländare. www.freewebs.com/christmast
Min hund hoppar ibland men det är bara mot folk hon känner väl. Hon är så skeptisk och avvaktande att hoppandet inte direkt är något som vi behöver träna på. :) Om hon hoppar så knuffar jag bara ner henne igen och hälsar inte först hon sitter ner.
Både ja o nej jag har vart lite lat på lära in att inte hoppa
Våran hoppas och blir helt vild när vi kommer hem. Hon gör detta bara mot oss i familjen (jag, min sambo och min dotter)
Försöker vänja av henne detta då för det första gör ganska ont tycker jag när hon drar klorna över kroppen på "nedvägen" igen + att min dotter bara är 6 år. När hon hoppas så kommer hon ofta springandes så det har hänt att hon knuffat omkull min dotter. Eftersom hon oxå är kortare så hamnar hennes tassar i ansiktshöjd.
Jag har börjat sagt åt henne att sitta ner när hon kommer i världens fart och ska hälsa, detta fungerar ganska bra faktiskt..
8 det är så våra gör oxå. Dottern brukar sätta sig ner så de får hälsa mer på markplan, men våra är småhundar + äldre dotter.
Mina får hoppa på mig, men inte på andra (om de inte tycker att det är okay).
---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm
Säger som #10 att på mig är det OK, men inte på andra om inte dem själva säger att det är OK.
Mina får inte hoppa på mig eller någon annan. Hugo kommer nog väga upp emot 40-50 kilo när han är färdigväxt… han når redan upp till mina axlar när han står på bakbenen och jag är ändå 178 cm lång. Så risken finns ju att han kommer fälla någon om han hoppar!
Dock tränar vi för fullt härhemma, för hoppar på oss är just vad Hugo gör! (Bara på sådana han känner väl än så länge, tack och lov). Gamlingen hoppar inte.
Att sätta honom och hälsa på honom när han sitter fungerar bara ibland, för när jag anser att vi har hälsat färdigt brukar han hoppa ändå
Nu har jag börjat slänga en godis på marken när han och sambon möter mig efter jobbet och sedan bara gå vidare när han hittat den. Det fungerar väldigt bra faktiskt!
Antar att jag har mig själv att skylla för att jag manat fram det här beteendet. Jag blir ju så glad när jag ser dem, kan inte låta bli att jollra och kvittra!! Men nu ska jag alltså bara iskallt ignorera honom tills han kan hälsa lugnt.
Valle hoppar tyvärr på alla. Han blir så himla uppspelt. Han får inte det men gör det ändå.
/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com
Nej hon får inte hoppa upp på oss eller främlingar, tyvärr har hon svårt att låta bli när hon bli uppspelt men vi jobbar på det. Ute gör hon det inte när vi hälsar på folk, bara om vi får besök. När jag busar och leker med henne så är det en annan sak, då hoppar hon på mig och jag hoppar på henne och vi brottas lite och så.
Nej Klenod får absolut inte hoppa på/mot folk. Hon gör det aldrig självmant utan bara på komando. alltså att hon står på bakbenen och har tassarna på axlarna.
Dock har det hänt att folk säger "sitt" till henne och håller deras händerna uppe vid bröstet för att hennes huvud når upp dit när hon står på alla fyra och sträcker på huvudet. Och jag har lärt in att när jag håller händerna så och säger "hopp" så ska hon lägga tassarna på axlarna. och då gör hon det även på den människan som är berädd på att hon ska sitta… Så hon har vält en person på det viset!
Man får vara snabb och säga till personen att ta ner händerna för annars hoppar Klenod upp på dem!! :P och känns lite överraskande att få en 52 kilos klump på axlarna ^^
Medarbetare på Hundar.ifokus
Han får hoppa på kommando (jag gör en gest med armarna och/eller säger "Hopp!"), men att hoppa på folk som kommer på besök ex. är absolut inte acceptabelt.
Inte bara för att alla inte vill ha en 35+ kg svart hund med betonghuvud som klänger på dem, utan också för att det är väldigt respektlöst av hunden.
Många som kommer över säger "Nej men det är okej" när jag säger åt Wikus att låta dem vara, men då säger jag "Nej, det är inte okej, han får inte göra så".
Han kan ju omöjligt veta vilka människor som gillar hoppande hundar och vilka som inte gör det…
Pelle frå hoppa på mig och de andra i familjen som tycker att det är ok :)
Fast han hoppar inte utan ställer sig upp med tassarna mot en ;)
Inte om jag inte bett dom. Finns inget värre än hundar som hoppar.
Speciellt om det är blött och lerigt ute.
Japp. Eftersom jag har ryggproblem och numera små hundar så är det en fördel om de hoppar upp mot mina ben ibland då jag själv inte kommer ända ner
På mig får han hoppa, jag bryr mig inte men på andra arbetar jag på att lära honom att man inte hoppar. Går oftast bra men det beror mycket på hur personen man möter eller som ska hälsa på honom beter sig.
Vänligen
Sofia
Medarbetare på brukshundar
Absolut inte. Det var det första vi lärde valparna när dom kom hem och det som vi varit mest konsekventa med. Ingen av hundarna vi haft sen dom var valp hoppar, bara på kommando. Däremot har min hund, Zorken, svårt för att lära detdär och kan bli hoppig när han är ivrig att få komma ut. Men han har blivit fruktansvärt mycket bättre sen han flyttade till oss. 
//Lamina
Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

Vår omplacering hoppade som en tok på allt och alla när vi hämtade honom. Vi sade bestämt ifrån på en gång och sedan dess hoppar han aldrig på oss. Däremot, tyvärr, hoppar han fortfarande mot alla andra.
De som är hundmänniskor och som avvisar honom struntar han i. Det är i och för sig inte andra människor som ska uppfostra min hund men det fungerar om de själva säger ifrån.
Dessutom tycker många att det är roligt och att han är söt så de klappar honom när han hoppar och säger "det gör ingenting" så då blir det ännu svårare att få honom att låta bli. Dessutom blir samma personer sura om de har vita kläder eller om det är lerigt ute och han hoppar nästa gång vi möts.
Och så har vi de som ropar på honom och hetsar upp honom när de ska hälsa på honom och då slutar han aldrig.
När man möter en del människor så kopplar jag honom så han ska få vara ifred. Jag tycker inte om när de jagar upp honom så väldigt.
>>>Malum domesticum<<<
Nej, min får varken hoppa på mig eller på andra (Det gjorde jag klart för henne när hon var liiten). Av den enkla anledningen att jag inte vill ha en hund klängandes på mig.
Inget hoppande förutom på kommando, och det använder jag på den ena lilla hunden efter en bana agility främst, och på den andra lilla hunden i freestyle.
Ja, de får hoppa!
#25, får jag fråga varför? :P
Ja , min hund får hoppa på mig.
Medarbetare på Agility Ifokus - Välkommen in! 
Normal is an illusion. What's normal to a spider, is chaos to a fly.
Jag har ingngen hund just nu men går ut med enuppfödares hundar 2 gånger i veckan. Det är Schäfrar och de får hoppa och hälsa.
Jag har innan alltid lärt mig att det är fel av hundar att hoppa men har inte stört mi att de lägger framtassarna på magen och säger hej. Tycker det är mysigt.
Absolut inte

Mina får hoppa på mig, det är liksom inget problem när det är så sällan de gör det. De bryr sig inte särskilt mycket om när jag kommer hem och liknande. (För jag gör ingen affär av att komma hem heller)
Min yngsta hoppar på mig ibland när vi tränar agility, men det är uteslutande när jag uppför mig klantigt, så det beskyller jag inte henne för. ;)
Däremot så hoppar de som galningar på andra människor, och de får de göra det med. ;) Jag brukar bara varna den som vill hälsa på dem för att de betér sig som monster. Jag tycker själv det är lite tråkigt med andras kelpies som inte studsar när man hälsar på dem. ^^
Ja, jag vill helt enkelt att mina hundar ska vara så galna och härliga som de är. ;)
"If someone ever says "-You don't need more aquariums."
Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.
# 26, därför att jag har haft kelpie och kelpie hoppar alltid och hoppar de inte så är det något fel på dem! Har inte kommit på tanken att man kan lära andra hundar att inte hoppa (och då är mina hundar i allt övrigt extremt vardagslydiga, om jag får säga det själv)
.
Om jag ber dem hälsar de fint på folk utan att hoppa, men det finns alltså inte något förbud.
#30: Haha, det där känner jag igen. Jag brukar också få varna de som kommer och hälsar på att våra är så pussglada det bara går. Nu sitter även skylt på dörren med "Varning för glada hundar".
Kanske ska tillägga att jag har Staffar och jag vill bli överöst med pussar.
Mig får hon "hoppa" mot. Vid andra tillfällen än vid lek så brukar hon dock oftast bara luta framtassarna mot min mage/lår medan hon sitter på rumpan.
Vid möten så får hon inte hoppa på andra.
- Mvh Emma
Nej hundarna får absolut inte hoppa på mig eller andra. Jag tycker det är väldigt irriterande när hundar hoppar på mig oavsett vem som äger dom. Jag har ofta strumpbyxor och jag vet inte hur många par som gått sönder tack vare hundar som hoppar… Har en kompis med små hundar som blir uppmuntrade att hoppa mot matte och de hoppar på alla. De hoppar även bakifrån så man inte ser och kan hejda dom. Oavsett om man äter, kollar på tv eller står i hallen kan man helt plötsligt ha en hund i famnen:( Även om det är hennes val att uppfostra dem hur hon vill är det hemskt irriterande…
3 hahah den var bra :)
Ja, om jag bjuder upp dem. Aldrig på eget initiativ och absolut aldrig på främmande.
Ja på mig och familjen, men inte på främlingar!
#35 håller med dig! väldigt irriterande när man har strumpbyxor.
JAG förstår inte hur folk kan stå ut med hoppande hundar. Tycker det är mycket värre än en hund som står och tokskäller/bjäbbar!
#39 Alla tycker olika 
#40, därför jag skrev "JAG" ;)
41#
Haha oj förlåt, jag är sjukt trött och läste inte ordentligt :p
Jag har ju inte hund längre, men jag har alltid vart helt okej med att andra hundar hoppar, tycker det är jättemysigt och roiligt när dom hoppar upp med tassarna på mina axlar och ger mig ne puss. :)
Nja.. Alltså jag tycker det är väldigt jobbigt med andras hundar som hoppar, så då måste jag faktiskt sätta en gräns för mina där också.
Sen är det okej att dom hoppar på mig om jag säger det, likadant med andra.
Men jag tycker det är väldigt respektlöst när man låter sin hund hoppa när den hälsar på någon främmande eller så.
Hugo varit väldigt hoppig en gång i tiden, men han har slutat helt med det. Dock kan han ställa sig på bakbenen och liksom gå runt mig på det viset, sen kan det hända att han sätter tassarna mot benet men det är inget jag stör mig på. Jobbigare med hundar som verkligen hoppar upp i luften liksom. Upp i ansiktet eller liknande.
Silas kommer växa och bli stor pojke, så jag kör redan nu att han inte får hoppa. Sätta upp tassarna mot matte och pussa i ansiktet, fine. :)
Men inte hoppa på främmande.
Ja, min hund (dom andra med) får hoppa på familje medlemmar, INTE på folk som kommer på besök. Nu utgår jag från när man kliver in genom dörren.