Träffa andra hundar
Hur gör/gjorde ni med era valpar när ni var ute och det kom en främmande hund som gärna hälsade?
Hade min Chihuahua (10v) i koppel när en stor retriever med matte kommer fram och hälsar, min blir givetvis lite till sig och börjar gny lite efter de nosat lite på varandra (han verkade lite lite rädd, vilket är konstigt då han annars är väldigt framåt mot nya folk/hundar). Tog sen upp honom i famnen så han fick hälsa ordentligt den vägen istället då storleken på den andre hunden kanske skrämde honom lite.
Oj, FEL att ta upp honom.
Håller med ovanstående, helt fel att lyfta upp hunden låt den vara kvar på backen.
Jag lät inte mina valpar träffa okända hundar förrens dom fått 12 veckors vaccinationen. Så innan din valp fått sin 12-veckorsspruta tycker jag att du ska undvika att träffa hundar ni inte känner.
Sen håller jag med ovanstående, ta inte upp valpen i famnen! Det ger bara hunden signaler att något är på tok.
// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se
Tack för svaren, nästa gång när jag är ute och ser nån gå mot ingången (är ute med honom precis utanför vid rabatterna/gräsmattan) så ska jag bara ta upp honom och gå bort en bit tills de gått in.
Big no no att plocka upp valpen i famnen när det kommer fram en annan hund. Valpen kan bli osäker vid framtida hundmöten och det är nånting man ska undvika. Låt hunden få hälsa på andra hundar på marken.
/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com
Grejen var den att jag tog upp honom efter de liksom "träffats", jag tog upp honom typ precis när hon skulle gå så det enda som hände då var att dom nosade lite på varandra till sen gick hon iväg. Men jag förstår poängen :)

Varför plocka upp din hund överhuvudtaget egentligen?
När det kommer till mina hundar har dom inte fått hälsa på "okända" förrän efter 12 veckors sprutan. När dom efter det har fått hälsa så har jag bara låtit dem vara, dvs har dom blivit rädda så har jag ignorerat det och fortsatt diskutera med den andra ägaren/klappat den andra hunden.
Kommer någon hund framrusandes till mina hundar puttar jag bort den. Det är jag som bestämmer vilka hundar som hälsar på mina hundar - inte de okända hundarna eller dess ägare. Mötte en sådan ägare på ett pendeltåg i vintras när jag var i stockholm med schäfern, hon höll inte in sin hund (överlycklig golden) fast jag sagt att denna hund inte fick hälsa på min schäfer (som bara ville bort från den jätte jobbiga hund) så jag stod och motade bort hennes golden i flera minuter. Tro inte att ägaren till goldentiken fattade vinken… Min schäfer är snäll och så, men hon behöver ju inte träffa alla hundar för det och denna hund var verkligen jätte jobbig.
Även om du har en liten hund, så låt den gå själv ;) Måste du lyfta upp lille valpen?
MVH
Sofie