CECS
hej, jag har precis hört om sjukdomen CECS på hundar. Speciellt borderterrier. Jag undrar bara om det är någon här som har hört något om den sjukdomen eller har någon hund som har/har haft oförklarliga anfall.
Anledningen är att för några år sedan fick jag ta bort min borderterrier tik som vart 14 år. Hon blev lite stel, ramlade om kull när jag reste henne. Bara låg och stirrade. Efter ca 10 minuter så reste hon sej och allt blev som vanligt. Och för ca 5-6 år så blev vår hane dålig när vi var ute och gick. Han slängde med huvudet och gick på sidan. När vi kom hem så gick han längs skåpen o vinglade omkring. Vi åkte till en distriktsveterinär som inte trodde det var EP, hon ringde till hälsingborgs djursjukhus och när vi kom dit så var han lite bättre. Dom trodde et var EP. Han låg nersövd där i ca 3 dygn. När vi hälsade på honom så kände han inte igen oss och han pinkade inne och en massa sånt som inte var han.
Vi fick EP medicin till honom som han skulle ha en och en halv tablett om dagen. Det åt han tills för några år sedan, vi har själva minskat ner det för att han var så trött och slö. Nu har han inte ätit någon medicin på kanske 2-3 år och har aldrig haft något anfall.