Miljö träning ? För mycket
Jag, Husse Vän, med hund tog bilen ut till en grillstuga Valpen viftar på svansen hoppar i snöhögarna och springer efter oss jätte glatt till grillstugan ungefär 50m. Det var redan andra där som grillade med sina 3 hundar. Valpen håller sig runt mina fötter men på kroppspråket syns de fortfarande att han är glad men lite reserverad mot de andra hundarna. det släpper så fort jag hälsat på de andra hundarna. dom far bara efter några minuter. vi stannar kvar sätter oss inne i grillstugan men valpen stannar kvar där ute vill leka en stund till med våran väns hund. sen kommer han in ser lite frusen ut plockar upp han i famnen och låter han värma sig. Han somnar sover ca30 min sen ut igen och leka i snön för de är ju såå roligt. han kommer in lite senare och värmer sig sen vaknar han till och vi beger oss tillbaka till bilen valpen springer glatt efter. Under hela denna tid så har han självklart tillgång till vatten.
Nu är detta en blandis som är väldigt sprallig och orkar väldigt mycket. detta jämför jag då med andra valpar som jag haft i min närhet.
Personligen tycker jag att miljö träning är SUPER viktigt helst eftersom jag vistas på alla möjliga tänkbara ställen. Ute i natur inne i stad överallt! Med tanke på att valpen bara är 12 veckor så vill man inte göra för mkt på en gång så man överstimulerar den lille. Men nu har vi haft han sen han var 8v och jag tycker personligen att jag vet på ett ungefär hur mkt hunden faktiskt verkar klara av. Så när andra som jag själv inte känner hoppar på mig som hundägare och säger att de där klarar inte han av för han är för liten blir det bara för mycket.
Ville skriva av mig Och höra era åsikter jag tycker om att höra hur andra ser på saker absolut men det var bara det att hon som hoppade på mig ansåg att jag var en förjävlig hundägare för att jag överstimulerar hunden och att den kan ju inte vara ute i 5- grader så länge. totala tiden vi var ute var då ca 2 timmar MEN då satt vi som sagt för de mesta i en grillstuga som var varm.
Och om han nu skulle ha blivit så Överstimulerad så tycker man ju nästan att han isåfall skulle ha legat pall dagen efter vilket han heller INTE gjorde.
You can never change the past but you can do different in the future
jag ser ingen " stimulans" med att leka med andra hundar eller vara ute länge..
Ursäkta om man låter så arg men man börjar ju nästan tvivla på sig själv när någon som man inte känner och inte ens sett hur valpen är gör sådana på hopp.
Hon menade på att de vart för mycket för valpen att ta in på en och samma gång
#2 menar du mig nu? 
Haha nej nej..:D Hon som hade hoppat på mig.. :P
Bara man har i minnet att valpar inte alltid själva förstår när det är dags att vila, utan att man själv styr aktivitet och vila… så är det väl inte bekymmer. En valp/hund som blir överstimulerad visar oftast det i form av stress, och inte i form av att ligga pall, skulle jag vilja säga.
Har själv en 12 veckor valp av aktiv ras och jag åker iväg emellanåt med henne - med eller utan den äldre hunden. Till skogen, kika på andra hundar mm. Ännu inte lekt eller träffat andra hundar men det beror mest på att jag inte känner några mindre hundar. Däremot leker hon muycket hemma med den äldre hunden.
Så jag tror inte du behöver vara orolig
Man lär sig ganska snabbt att se hur ens valp är - om den visar trötthet även på bortaplan eller om man själv behöver låta den vila.
#6När han är riktigt trött så kan han ibland gå upp i varv mer å blir extra bitig men då har jag bara tagit upp han en stund så lugnar han ner sig. Jag tänkte mer på dagen efter om man har varit mkt aktiv så kan dom ju ligga pall. :P Inte för att de har gått så långt. förutom dagen han kom hem men de e ju klart att man är trött efter man kommit till ett nytt hem.
#7På borta plan behöver ja oftast ta upp han en stund så han kan lugna ner sig men då lägger jag ner han så fort han lugnar ner sig.
Tack för era svar :D
Det är svårt det där med att få kritik och veta när man ska ta åt sig eller inte. Till personen som kritiserar en är det alltid smartast att le och tacka för åsikten, oavsett om du håller med eller ej, speciellt om du blir sårad för man blir väldigt lätt uppstressad och "hysterisk" när man får sårande kritik. Man tappar helt enkelt förmågan att diskutera saken på ett vettigt sätt, och då brukar det vara bäst att låta bli :) Håll bara en cool fasad och var artig. Man behöver verkligen inte säga "Tack, du har nog rätt, det ska jag tänka på" (för det kanske du inte alls ska göra…) utan bara "Tack för din åsikt". Sedan väntar man några timmar och lugnar ner sig, så att man kan utvärdera kritiken man fick:
- Vad menade personen egentligen med sin kritik?
- Var det konstruktiv kritik eller bara kritik för kritiserandets skull?
- Har personen mer erfarenhet än mig, eller bättre erfarenhet? Är det tvärtom, att jag kan mer i ämnet än personen som kritiserade mig?
- Hade personen en poäng i det den sade eller var det skitsnack? Finns det någonting i kritiken som jag kan ta till mig så att jag handlar bättre nästa gång?
Man får helt enkelt rannsaka sig själv! Man får se till att vara helt rättvis mot både kritikern och sig själv, försöka se på det hela objektivt och utesluta känslan av förolämpning. Det kan vara nog så svårt och det är därför man absolut ska vänta tills man lugnat ner sig. Det är väldigt bra att träna på att ta kritik, för sån får man ju både förtjänt och totalt oförtjänt genom hela livet, speciellt om man håller på med djur!
Vad gäller själva ämnet, om valpen blev överstimulerad eller inte, så är det jättesvårt att svara på när man inte har varit där. Där måste du lita på din magkänsla och göra den där självrannsakan om du blir osäker. Jag tänkte på två saker när jag läste din text:
En valp måste inte bli helt utslagen för att vara stressad/överstimulerad. Tänk på hur små barn reagerar när det är läggdags när det är stojigt runt omkring - de flesta ungar går inte och lägger sig självmant utan klättrar på väggarna med stirrig blick och upprepar "Jag är INTE trött, vill INTE sova!" som ett mantra. Till slut somnar de i soffan, för att de inte märkte hur trötta det var… Samma sak kan hända valpar. Allt är så spännande och valpen är så uppe i varv att den inte inser att den behöver vila. Det måste absolut inte ha varit så för din valp men det är jätteviktigt att man lär sig att upptäcka vad som är sund lekglädje och vad som är övertrötthet :)
Den andra saken jag tänkte på var att det är oerhört smart att vid såna tillfällen träna passivitet. Det är jättesvårt men ruskigt nyttigt för en valp att lära sig att bara för att det är liv omkring, tusen hundar som leker eller femton ungar som busar, så kan man ändå ligga och vara lugn och vila hos matte och husse. Man måste inte ta del i den där leken utan kan titta från håll istället! Valpen bör inte se en annan hund som en självklar chans att leka järnet, det kan bli jobbigt att sedan ha en unghund eller vuxen hund som liksom inte vet hur man slappnar av i miljöer där det finns andra hundar. Man får helt enkelt träna valpen i att umgås med hundar utan att leka :) Tränar man mycket passivitetsträning i miljöer med eller utan andra hundar så får man sedan en hund som har lätt att coola ner och som inte nödvändigtvis måste fram till aaaaaalla hundar man möter på en promenad för att leka.
/ Praefatio, som inte har hund just nu men som själv får hem en liten valp snart, vilken kommer att få träna mycket på att umgås med hundar på ett mer civiliserat sätt.
Medarbetare på Häxor.
En neuroatypisk blogg