Schapendoes...
Finns det någon här inne som har erfarenhet av rasen Schapendoes?
Vill veta lite om deras sätt, temperament, om de går ihop med andra djur (katter), om de är lättlärda, motion/träning, pälsvård, utställning och ev. lite agility… ja allt ni vet om denna ras både positivt och negativt 

Mamma och pappa har en tik på 1 1/2 år. Maja är en jättretrevlig hund, pigg och alert, med på det mesta. De klickertränar lite trick och har börjar lite med agility, jag ska få dem att prova blodspår oxå.
Hon har lätt för skall, och skäller mer än gärna på lillasysters katter, men drar inte iväg efter dem ute, eller jagar vilt heller för den delen. Lätt att ha lös, med andra ord. Tränar man rätt går de säkert alldeles utmärkt att ha med katter.
Pälsvården tror jag det beror på vilken uppfödare du köper från. Mammans uppfödare kör på att rasen ska vara som den ursprungligen är tänkt, i ursprungslandet. De ska inte vara stora (även om Maja är på gränsen till för liten) och de ska inte badas, kammas och "fjompas" med, utan man reder ut pälsen med fingrarna. Hundarna sköter pälsen en del själva, då de tar bort kardborrar od. På utställningar ska de således välja holländska domare, som inte dömer fram de större schapparna med nybadade och välkammade pälsar.
Motion ska de nog ha mer än man tror av storleken, då de är vallhundar som är gjorda att jobba länga och mycket. Mental stimuland behövder de en hel del för att inte hitta på eget ofog.
Jättetrevlioga hundar, men som sagt, uppfödarna är inte riktigt överens, i den rasen heller. Vissa valar på större och maffígare utställningshundar, andra väljer att följa ursprunget. Mentalt vet jag inte heller hur jämn rasen är, då det inte finns så många i landet. Man ska nog se till att träffa många uppfödare, deras hundar och sen välja den man trivs bäst med som person, och gillar hundarna bäst hos. Även om man får vänta ett extra år på sin valp. Fast det gäller väl alla raser.
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter
#1: Tack Elin för ditt svar!!
Det låter som en mycket trevlig ras och jag har också förstått att pälsen inte skall vara så jobbig som det ser ut
Blir mer och mer intresserad av denna ras
Vet du vilka färger som finns och om det finns bilder på dessa färger? Är det stor skillnad mellan hanar och tikar? Tänker på temperament osv? Vad är bäst att ha som första hund… tik eller hane?
De du skriver om utställning… det finns väl en rasstandard som domarna skall följa? Är inte så insatt i just hundutställning, så jag vet inte riktigt hur dom går till… 
Tack för dina tips! 
#2: Tack för tipset! 

Klart det finns en rasstandard, men eftersom den går att tolka, så blir det gärna olika tycken. Titta bara på uppdelningen på schäfer, golden, siberian husky, Greyhound, labbe, där det finns en arbetande och en show-typad variant.
Jag känner bara en tik, och har tyvärr ingen koll alls på färgerna.
Tror inte könet spelar roll som första hund, utan mer hur man är. Jag var en tikmänniska, men gillar hanar mer nu, de är enklare i mångt och mycket. Träffa många hundar, individer och uppfödare av rasen, så lär du dig vad du själv vill ha.
MVH Elin
#5: Ja, de är ju de att alla tolkar lite olika… samma är det med raskatter också
Jag är dåligt insatt vad gäller uppdelningar bland hundraser men jag lär mig allt eftersom…
Tack för dina tips…. 

Jag har två egna tikar sen har mamma två, 1 hane och en tik under samma tak. Mamma är även uppfödare.
Det är en väldigt öppen och gald hund som är med på det mesta. Men dom kräver fortfarande något att jobba med, behöver inte vara jätte stort. Men dom tycker om att hänga med på saker och promenera gör dom mer än gärna.
Mina hundar går ihop med allt, alla djurslag. Sen är det ju upp till var och en och lära dom att umgås med annat.
Lättlärda är alla våra och älskar att träna.
Utställningen ska man alltid komma ihåg att det är en bedömnings sport och man måste till slut välja domare. Vi har många domare inom schapendoes som dömer pga vem det är som håller i snöret, vill säga vilkne ägare/uppfödare det är.
Pälsvården enligt mej är inget större jobb, eller beror på vart man väljer ifrån då vissa hundar har extrem päls, men efter 2års åldern brukar pälsen bli väldigt lätt skött.
Vakt kan dom också ha i sej, det är ju fortfarande en vall hund som ska vakta gården. Men jag tycker oftast det försvinner om hunden får den aktiveringen som den behöver.
Vi är väldigt aktiva inom schapendoes världen, vi tränar och tävlar både lydnad, agility, bruks och ställer även ut massa. Har även gjort alnagsprov i vallning på alla våra utom den yngsta som ska göra det nästa vecka.
#7: Tack för ditt svar!!
En Schapendoes låter mer och mer som en riktigt spännande och intressant ras!
Den dagen vi ev. skaffar oss en hund vill jag gärna träna med den och göra lite olika aktiviteter…. så en Schapendoes låter som en bra ras och pefekt att en är lättlärd. Är den ok som en första hund?
Får man välja domare på utställningar? Jag kan så lite om hundutställning. Men, trist om domare går mer efter ägaren än efter hunden. Jag själv ställer ut en av våra katter och inom kattuställning får vi inte välja domare, ev. önska. Men, OM vi skaffar oss en hund i framtiden så vill jag nog testa utställning…
Pälsvården ser väldigt jobbig ut då man tittar på deras pälsar, men det låter bra att det inte är så jobbig som den ser ut
Men, just pälsvården skrämmer mig inte de minsta…
Du och din mamma verkar ha många kunskaper och erfarenheter kring denna ras och vilka aktiviteter som passar bra… har din mamma någon hemsida?
Har du några bilder på dina/din mammas hundar?
Sen undrar jag om du har tips på bra sidor på nätet som handlar om rasen mm?
Lycka till nästa vecka 

8# Det är en urmysig ras.
Men att välja domare menar jag att du får kolla vilka domare som dömer på utställningen och anmäla sej till dom man tycker dömer bra.
Du kommer lära dej det också!
Kennel sidan www.pralinenskennel.cybersite.se
Det jag tycker du ska göra är att åka och hälsa på folk som har rasen och hälsa på vuxna hundar.
Just nu kommer jag inte på några bra sidor.
#9: Tack för länken och tipsen! Vilken fina hemsida och vilka fina hundar!!
Jag blev som lite "kär" i "Ztina" 
Nu förstår jag hur du menar med att "välja" domare. Samma gäller vid kattuställning, vi har haft en hemsk domare en gång som inte kunde vår ras alls och är han domare på någon utställning framöver så kommer då inte jag 
Kommer du på några bra länkar så är det bara lägga in dem här senare…. 

10# Ja. Det är många som blir väldigt kära i Ztina. Men hon är väldigt speciell.
Jag lägger in några länkar om jag kommer på några :)
#11: Förstår att många gillar henne hon är såååå fin
På vilket sätt är hon speciell?
Var igår på hundutställning och såg en gäng Schapendoes, så fina hundar 

Jag har på senare tid också blivit nyfiken på rasen, verkar vara superhärlig.
Träffade en tjej på en buss med en schappis som jag började prata med.
Hennes hund var otroligt aktiv, ville alltid ha något att göra, aldrig en lugn stund med henne :) Inomhus var hon dock lugn och snäll, men ville även där ha något att göra så för dom var tuggben och knutar guld värda så inte stolsben och andra saker skulle bli förstörda :)
Pälsvården var inte så krävande som man kan tro, det var mer när valppälsen for bort som dom hade borstat henne och hjälpt henne på traven, men annars så skötte sig pälsen sig själv för det mesta.
Vad jag fått för uppfattning av den här tjejen och det jag läst om rasen är väll just att det är en aktiv sprallig och energisk ras som alltid vill ha något att göra och är väldigt samarbetsvillig.
Gillar även storleken på Schapendoes :) Ett perfekt format, för allting!

Är de allergivänliga? ^^
/ Johanna medarbetare på dvärgkaniner.ifokus
Rest in peace Valkyrie!

Jo det är dom :)
Har för mig att dom inte fäller, samt har en annan "hundlukt", men det med lukten är jag inte säker på.

15# Okej, tycker de ser ut som det ^^
Rest in peace Valkyrie!

15# Okej, tycker de ser ut som det ^^
Rest in peace Valkyrie!

ja, och underbart mjuk päls har dom :]
Jag har aldrig träffat någon, men en klasskompis familj föder upp. Titta här om du är intresserad
Har fått intrycket av att de har väldigt fina hundar både till utseende och psyke.

#19 Det är därifrån min mammas Maja kommer, den lilla lilla tiken i SF-kullen.
Tycker att de verkar vara ruskigt vettiga!
MVH Elin

12# Hon är inte en schappe i tempramentet. Hon älskar dom människorna hon känner men är inte speciellt öppen mot andra. Iof gör inte det oss något, hon klara hantering och allt sånt på utställning.
Men aveln inom schappen börjar gå åt fel håll och vissa avlar mest för pälsen, och inte vad dom har i huvudet.
Ju mer jag läser om schappe desto mer intresserad blir jag av denna ras! (Även jag går i köpa-hund-tankar).
#21 Har du några uppfödare du kan rekommendera som tar med mentaliteten i åtanke när de avlar? För mig är nämligen detta viktigast och inte så mycket utseendet…
klenod brukar leka med en schappe som bor några hus ifrån mig. Den är superduper mysig och trevlig men den verkar dock ha lätt till skall vilket jag skulle bli tokig på ;)
Medarbetare på Hundar.ifokus
Hej!
Jag har en äldre hane + en yngre av just schappe. Den äldre är 8 år och den yngre är hans son på 1,5 år.. De funkar kanonbra med alla andra djur, katter, illrar, hundar, hästar osv osv.. Just nu bor de tillsammans med en iller men hemma hos föräldrarna har vi även katt osv :)
Skall är från individ till individ.. Vissa skäller inte alls medans andra skäller en hel del.. Älskar överlag att jobba, med allt man kan tänka sig och lite till.. tränar både lydnad, freestyle, trick, blodspår, personspår, agility osv osv.. :)
Min äldsta är lite reserverad till människor medan hans son älskar allt och alla.. :)
Det viktiga när man tittar på schappe är att ha koll på de olika uppfödarna då det finns både mer och mindre seriösa.. :)
Men är överlag en väldigt rolig och lärorik hund som bjuder på det mesta ;)