När slutade ni ge valpfoder?
Ja, när slutade ni ge valpfoder och gick över på vuxenfoder? Hur gammal var er hund då?
Ca 3,5månad då vi gick över på Nordic färskfoder.
min har aldrig ätit valpfoder utan alltid vuxen. Hopps du får bra svar på frågan!
Medarbetare på Hundar.ifokus
Hm jag är väl lite *kärringen mot vinden* med mina ideer beträffande bra mat till hund…
Jag har gjort rätt tvära övergångar, bytt ganska tvärt. Vissa anser att det ska man inte göra. Det har fungerat för mig i alla fall.
När de fick torrfoder, gav jag inte något särskilt valpfoder utan ett torrfoder som kan ges till både valpar, unghundar och vuxna. Eller de fick ju inte bara torrfoder..
De fick även fryst färskfoder. Beträffande torrfoder så var jag himla kräsen, läste innehållsförteckningar noga och ratade därmed väldigt många märken och sorter. Jag ville inte ge en massa onödiga spannmål, hydrolyserat protein. Medicinalväxter ville jag ge själv ibland, i perioder -inte ha i ett foder jämt och ständigt.
Av nuvarande två hundar var den äldste redan som valp van vid fryst färskfoder så det behövde jag aldrig byta till så att säga. Torrfodret han fick var också ett helt ok foder… men jag bytte det ändå till ett jag tycker är bättre.
Yngsta hunden hade från uppfödare fått ett torrfoder jag inte alls gillar så för honom blev det ett tvärt byte - till färskfoder och lite torrfoder, sort som jag gillar då och anser vara bra.
Jag *fuskbarfade* bra länge, hemma i vardagen… ville inte ens påstå att jag var närheten av barf eftersom jag hade kvar torrfoder (om än i rätt liten mängd jämfört med allt annat) . Men förra året skärpte jag till mig, en kompis blev återförsäljare av ett färskfoder som även har torkat färskfoder så lätt för mig att köpa. Slut på *fuskbarfandet* och jag började råfodra (barfa) helt.
Joo jag har fortfarande en liten påse torrfoder hemma. Används av husse som promenadgodis. Å jag är ju kritisk när det gäller torrfoder så det är inte vilket torrfoder som helst… fastän det bara används som *promenadgodis*.
Lena A
http://lenaarvidsson.wordpress