Hundar iFokus

Hundar

Etikettutfodring-och-foder
Läst 3022 ggr
malinroth
0

Foderdjungeln

Jag har planer på att byta foder till min bedlington tik. Hon är 1år och 4månader och jag har haft henne i 2veckor idag. Hon är enligt förra ägaren rätt kräsen med maten och var lite dålig på att äta i början men nu har hon fått rätt mycket motion och äter nu 3dl/dag (förut 2dl) med god apit så det är ju bra. Men jag skulle vilja ge ett foder som är bättre för huden och pälse då hon är rätt torr i huden och kliar sig endel. Jag har kollat runt mycket på olika foder och vad folk har för erfarenheter och orijen verka ju onekligen vara ett foder som väldigt många är nöjd med och få är missnöjda med. Vad jag förstår är det vanligt att kräsna hundar tycker att det är gott, hundar med hud och pälsproblem blir bättre och hundar som har haft problem med magen blir också bättre så det låter ju väldigt bra.

Men om jag nu ska fasa över henne till Orijen, vilken av sorterna är bäst? regional red och Fish dog är ju dyrare än adult dog, är dom bättre?

Kom gärna med förslag på andra foder som ni har bra erfarenheter av. jag har kollat endel på färskfoder och jag skulle gärna gett VoH men det är ju så svårt att få tag där jag bor. Bor i Umeå nu och kommer att flytta till kiruna i början på februari. Vet inte riktigt vilka färskfoder man kan få tag i där, vore ju bra om tex foderbilen hade haft möjlighet att ha färskfoder i sortimetet men vad jag vet finns det ingen som har det?

Just det hon går nu på Magnussons.

Alexandra-S
0

Är det bara jag som reagerar på att det är ganska mycket fett i fodret? Från 20% fett räknas det ju som högenergifoder och i detta var det 18%. 
Jag tror inte att det skulle vara någon märkbar skillnad på din hund vilket av dom tre fodren du än skulle välja Glad

Besök gärna vår blogg: www.gizmo.webdon.nu

TjockaBerta
0

Min hund kliade sig enormt så jag valde ett foder utan kyckling. Det enda jag hittade var Orijen Regional Red.

Det är väl därför det är dyrare. Det är bättre proteiner.

Nu har han inga problem längre med klåda. Det tog ca två månader innan det blev bra.

>>>Malum domesticum<<<

Alexandra-S
0

Om hon har torr hud skulle jag rekommendera ett foder med mycket vitamin A eller ha det som tillskott vid sidan om.

malinroth
0

tack för era svar :)

#2 Ok, vad bra att det funkar bra för er! Fish Dog innehåller inte heller kyckling så kanske det blir någon av dom två ändå.

#3 Ja nu har jag börjat ge 1tsk solrosolja i maten men det är ju bra om fodret innehåller mer. Kollade upp det nu när du sa det och Fish Dog innehåller väldigt mycket A-vitamin ser jag. Frågan är hur mycket A-vitamin som är lagom, man ska ju inte heller ge för mycket. Kanske skulle testa Fish. Annars blir det nog regional red. :)

Är det någon som brukar beställa från foderbilen? Funkar leveranserna bra och brukar dom ha varorna man behöver osv?

malinroth
0

Det är synd att det är så mycket mjöl i Magnussons, Det är ju annars väldigt bra med svenska råvaror och få ingredienser.

TjockaBerta
0

De har nyss bytt namn till Animail.

Jag har beställt därifrån i ett år och jag är jättenöjd. Allt har funkat och det är snabb leverans.

Jag köper alltid bajspåsar när jag beställerl foder så att det finns hemma. En gång hade de inte den stora rullen hemma så de skickade en liten istället. Nästa dag kör de ut en liten rulle till så att jag fick det antal jag beställt.

Det är enda gången något inte funnits hemma av det jag köpt.

>>>Malum domesticum<<<

Loveradio
0

Animail/Foderbilen är super! Beställer alltid därifrån. Beställer man för mer än 500 är det gratis frakt, annars 49 kr vilket är billigt. Supersnabb leverans och jättetrevlig och hjälpsam kundservice.

/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com

malinroth
0

#6 Oj det märkte jag inte :P Kommer ju in på sidan när man skriver foderbilen och jag reflekterade inte över att dom ändrat namn :P

Men vad skönt, då kanske man vågar ge ett foder som inte finns i stan ändå.. :) Eller jag tror inte att det finns iaf.

MimmiLS
0

Om hud och päls är av sämre kvalité så kan du ju alltid prova att ge fiskolija :)

Jag ger nu alla mina Standart extra. Har alltid gett högenergi foder även till de som inte är jätteaktiva. Jag gillar det helt enkelt.

Men som nu pratat om innan så Orijen väldigt bra, har haft det innan. 
Jätte bra för hundar med känslig mage då det innehåller väldigt lite spannmål :)

Alexandra-S
0

#4 Då tycker jag att du ska prova det Glad Men om det innehåller mer A-vitamin än dom andra tycker jag absolut inte att du ska ha i mer utöver som tillskott för man kan faktiskt överdosera vitamin A, då det är en fettlöslig vitamin som bevaras i kroppen.

malinroth
0

#9 varför slutade du med orijen?

wesdi
1

#4 Solrosolja är rik på omega 6-fettsyror, bidrar därför inte med något tillskott av värdefulla omega 3-fettsyror.

Visst kan man ge solrosolja då och då men inte enbart hela tiden.

förslagsvis ger du även t.ex. laxolja.

Hund behöver tillskott av energirik olja i maten, torrfoder innehåller sällan tillräcklig mängd.

Råfodrar (barfar) man hund är rekommendationen att ge oljor som är rika på omega 3-fettsyror då  hunden genom rått kött får i sig många omega 6-fettsyror. Detta för att få balans mellan omega 3 och omega 6.

Lena A
http://lenaarvidsson.wordpress

jollycox
0

Vi bytte till Orijen till våra fyra + mormor och morfars hund, alla åt med god aptit, mormor och morfars hund är lite kräsen med foder. Dock blev våra fyra lösa i magen och det blev inte bättre med tiden, sen bytte vi till acana och alla utom den yngsta blev bra i magen så han får royal canin sensitive nu.

"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin

MimmiLS
0

#11 Jag slutade för att jag skulle gå över till färskfoder ist, då jag gillar det mest. Och att jag nu har dom på Standart är för att jag tyckte att det också verkade vara bra. Och det är det verkligen. Jätte fin avföring på alla hundarna, bajsar 1-ggr/dag och jätte fina i päls och så. 
Har varit lite av en pris och plats fråga ang färskfoder just för att det sån plats att ha hemma och köper man inte mycket på samma gång så blir det rätt dyrt :P

malinroth
0

#12 Jaså, det var värst. Jag som fått höra att det är så bra. Får kolla upp det där närmare, Dimma ska ha det bästa ;)

Om man ger laxolja ska man ge solrosolja då också eller räcker det med bara laxoljan? Är det Salmopet som gäller eller finns det någon annan bra laxolja?

#13 Ok, vad bra att de fungerade med Acana då :) Äter mormor och morfars hund fortf Orijen?

#14 Ok, tänkte bara om det var något du var missnöjd med med Orijen :)

jollycox
0

#15 nej hon blev tjock av det trots att hon inte åt mycket alls, sen provade hon acana men det gillade hon inte så hon äter eukanuba nu.

"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin