Hundar iFokus

Hundar

Etikettbeteende
Läst 2676 ggr
Exxozzie
0

Morrnade hund

Jag sitter just nu hundvakt åt två tikar men har lite problem.

Den ena hunden (den äldre) morrar hela tiden åt den yngre. Den yngre får t ex inte sitta i soffan eftersom den äldre "blänger" bort henne. När man gosar och busar med den yngre är den äldre genast där och ska vara med/ha koll. Om den yngre går iväg till ett annat rum kommer den äldre oftast efter och kollar läget.

M a o känns det som den äldre hela tiden ska ha kontroll på situationen.

Ägarna säger att den äldre har ett stort självförtroende man jag ser det som tvärt om.

De har heller inga speciella regler: behöver inte sitta och vänta på maten, drar mycket i kopplet, får gå före ut genom dörren, den äldre kissar inne om man inte har henne i samma rum som man sover i, om man möter en hund så ska man sära på tikarna så att den ena går före annars börjar den äldre vakta den yngre.

Jag har märkt att den äldre även vaktar en utav ägarna. Jag undrar om den äldre är dominant eller osäker. Behöver också råd om detta.

Chilli10
0

Svårt att svara på med generellt sätt så bestämmer ju de äldre hundarna över de yngre.

Min pappas 8-åriga rottwilerhane morrar och säger till vår 9-månaderstik när hon blir för närgången osv. Om tiken kommer till mig så är hanen snart där och vill bli klappad han med.

Sen om det går till överdrift är det kanske en annan sak. Och hundar behöver ju alltid regler, en ledare osv.

[Forest]
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Eftersom det inte är dina hunda men du har ansvaret så skulle jag säga ifrån att allt är hennes är ju inte rätt, soffan får båda vara i de kan vara på varsin sida av dig. Vid lek så kan jag tipsa om att lek ute låt gammligen vara inne försök ge egentid lite till båda. Hur länge ska du ha dom?  Är du hemma hos dom? För om jag hade haft hundarna hemma hos mig är det mina regler som gäller. Detta med kissandet kan jag inte direkt svara på men våran vuxnaomplaceringshund har vart innekissare  det hörde med stress och att hon troligen aldrig vart rumsren i förra hemmer. Här har vi tränat massor med vanlig rumrenträning men ända som fick bukt på kissandet var att stänga av halva lägenheten nattetid (sovrum,kök,hall har hundarna då) Så det kan vara osäkerhet o stress men oxå att dom slarvat med få henne rumsren.

Exxozzie
0

Jag ska inte ha dem länge alls men de är hemma i mitt hus. Och ja, som sagt Forest, så vill jag ha mina regler. Jag har försökt att säga ifrån när hon morrar men jag är osäker på om jag ska göra det.Det kanske blir värre?

Är det bättre att försöka distrahera henne?

Hon känns ändå som en osäker hund. Det känns lite som att hon letar fel på den yngre och inte kan slappna av utan att den yngre är i ett helt annat rum än oss andra. Det är ju stressande för alla, främst henne själv.

Igår gick de in i ett rum som de inte får vara i. Jag har sagt åt dem flera gånger men de rusar efter promenaden in där. Jag tog båda i nackskinnet (efter att jag sagt åt dem att gå där ifrån osv). Den yngre skämdes väl bara men den äldre blev skitsur och började morra åt mig. Jag är rädd att ju mer jag säger nej till morrande desto värre blir det.

PetraKarin
2

Alltså ska du bara ha hundarna en kort tid är det inte din sak att träna/uppfostra dem. Självklart ska du kunna säga till hundarna när de gör något de inte får göra.
Men de måste också få lov att säga ifrån, kanske tyckte hon att du tog i för mycket den gången du körde ut henne från sovrummet? Går det att lösa på annat sätt, stänga dörren dit innan promenaden kanske?
Om deras ägare har valt ett sätt att uppfostra dem på och låter dem ha en rangrelation så kan det bli väldigt konstigt om du ska ändra på allt detta helt plötsligt och för en kort period. Självklart kan det gå bra men det kan också ske under protester (som det nu verkar) och deras ägare kanske trivs med sitt sätt att ha hundarna.
Att hundar morrar åt varandra eller oss människor ska inte alltid tas som aggressivitet. Hundar ska inte behöva acceptera vad som helst, många behöver lite eget space och säger ifrån när de känner sig trängda eller felbehandlade. Att du korrigerar henne när hon morrar behöver inte leda till något vidare, men det kan göra det om hon känner att du inte lyssnar på henne och då känner ett beov av att uttrycka sig tydligare.

Oj vad långt det här blev men jag tyckte att det var en intressant situation :P

Exxozzie
0

Ja, jag känner också lite att jag tar på mig för mycket ansvar och sätter upp regler osv men jag vill liksom inte ha en hund som inte kan slappna av hos mig. Det hade varit skillnad om jag bodde hos dem för det är svårt att sätta regler hos någon annan liksom.

Jag vill inte hamna i den situationen då ägaren tycker att jag har gjort orätt men samtidigt är det värre om jag inte har kontroll på hundarna och det händer något.

Jag har två råttor i rummet, så de får liksom inte vara där och då tycker jag att de inte ska det heller. Jag är ju mer rädd om råttorna i ärlighetens namn. =P

Jag har läst lite om Cockerspaniel (vilken den äldre är) och såg någonstans att de är morrande som ras?

PetraKarin
0

Jag förstår dig. Och tycker att det låter som att du tänker klokt.
Jag hade inte heller låtit hundarna vara där inne. Det går inte att stänga till? Jag har en kanin som ibland får ha vardagsrummet för sig själv, eftersom det inte finns någon dörr till det rummet har jag satt ihop två kaninstaket (kompostgaller är billigare och enklare) som jag kan dra för. Då slipper också valpen vara ensam i hallen, hon kan ju se oss igenom.

Exxozzie
0

Ja, de går inte in här annars. t ex om jag är i rummet. Bara efter promenaden. =P

PetraKarin
0

Haha okej, tokig grej dom har fått för sig då :P Men fortfarande, ingen dörr?

Exxozzie
0

Jo jag har en dörr, jag är inte van vid att använda dörrar bara =P

Hehe, jag tror att de passar på när jag tar av mig skorna.

PetraKarin
0

Haha men då så. Försök komma ihåg att stänga den dörren innan ni går ut, så slipper du bråka med hundarna :)

Exxozzie
0

Ja, jag ska göra det. :)

PetraKarin
0

OKej :) 
Hoppas att ni har trevligt tillsammans också och inte bara uppfostringsproblem! Det ska ju vara kul att passa hund ;)

Exxozzie
0

Ja vi har ganska kul =)

Beckibus
0

#13 en liten fråga vad är det för raser?

Vila i Frid världens bästa Iza.

Med Vänliga Hälsningar 
Rebecka

*Medarbetare på mops.ifokus och sheltie.ifokus*

http://workwithpaws.blogg.se/

Exxozzie
0

Den äldre är en cocker spaniel och den yngre är en kosrning, jag tror att hon har retriver och bordercollie i sig men har för mig att hon är mer "korsad" än det.

Beckibus
0

okejGlad

Vila i Frid världens bästa Iza.

Med Vänliga Hälsningar 
Rebecka

*Medarbetare på mops.ifokus och sheltie.ifokus*

http://workwithpaws.blogg.se/

Jackiemackie
0

tycker du bättre om råtterna dina än om hundarna?  är de köpta eller vilda, dvs inkräktare nu menar jag råtterna ej hundar

Loveradio
0

#17 Du vet att tråden är 9 månader gammal va?

/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com