Hundar iFokus

Hundar

Etikettutfodring-och-foder
Läst 6116 ggr
Noa-Nisse
0

färskfoder

Vilket färskfoder tycker ni är bäst?

Speciellt gällande Bravo eller Klass?

Kram!

Medarbetare på Hundar.ifokus

[Howard]
0
russin
2

KLASS går helt bort för min del och för hundarnas. Kladdig och vattning grå sörja som jag inte ens tycker luktar kött… Det enda av deras varor jag använt mig av är ren vom (ej helfoder) och det var när jag blandade mat själv åt en hund. Den färdiga frysmaten ger jag inte.

Den bästa sorten enligt mig är Vom och Hundemat. Helt spannmålsfri och är super till hundar som behöver och klarar lite fetare foder. Dom har även en sort med lite ris som kolhudrat för hundar som lättare lägger på sig eller blir hårda i magen av dom kolhydratfria sorterna.

Annars är Nordic och Bravo klart prisvärda färskfoder. Tycker nägot bättre om Nordic då jag tycker kvaliten är lite högre, men båda märkena är likvärdiga med ungefär samma halt av animaliskt innehåll (ca 45%).

Belimas
0

Av dom två, Bravo i så fall. Själv kör jag med vom og hundemat och samma får mina föräldrars två tibbar.

JessieS
0

Min hund äter klass och halla. Hon fungerar bra på klass men det känns som att det är ganska lite fett i den maten vilket min hund behöver mycket av. Den är som sagt ganska vattnig men det tycker jag bara är bra eftersom att hunden inte sväljer hela klumpen med mat då och det är även lätt att blanda i matrester om man äger en kräsen hund, som jag gör. :)

Jag personligen föredrar nog Hallas färskfoder av de jag har testat. :)

Vattnadal
0

Jag ger färskfoder för att ge mer kött, och väljer därför bort såna med spannmål. Vom & Hundemat är det som gäller här.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

fridaas
0

pest eller kolera? EMåste jag välja av de två så är det bravo.

Annars vom och hundemat, önskar att min tik kunde äta det, men tyvärr är hon kycklingallergiker så det blir Nordic här istället

Med Vänliga Hälsningar Frida

Kolla gärna in Finntrolls Hembränneri på facebook och instagram.

[Malin3033]
0

Hur är prima i jämförelse med de ni nämnt? :)

Noa-Nisse
0

#6, Pest eller kolera var kanske lite i att ta i?

Hm, Ska nog prova på Nordic färskfoder då fabriken ligger väldigt nära mig och hämtar man själv där så kommer det kosta 330 kr eller något mindre för 16 kg mat. Känns väldigt prisvärt.

Den maten hon käkat innan har skickats lång väg och alltid klyddigt med leveranstiden så man stod utan ibland.

[Howard]
0

Ett tips är ju att köpa Fodax i stor mängd och på så vis få ner kg-priset.

[MatildaTure]
0

Av de två fodrena skulle jag köra Bravo, har hört mycket negativt om Klass. Om du har möjlighet skulle jag rekommendera dig VoH - det fungerar Ture utmärkt på!

Nordic har jag också hört bra om.

Det finns lika många åsikter som det finns fodersorter så du får nog försöka lista ut vad som passar din "lilla" tjej bäst. :)

Noa-Nisse
0

#10, som jag skrev innan så tror jag det blir Nordic =) VoH hittar jag tyvärr ingen återförsäljare till i närheten där jag bor :(

Qepta
0

Tänkte köra på Klass färskfoder till Izor, men ägaren sa blankt nej då hennes spaniels mage pajjade helt av det.

// Mandana & Belgarna
www.Belgarna.blogg.se

wesdi
0

Av de två föreslagna - Bravo!

Lena A
http://lenaarvidsson.wordpress

MoaW
0

våra har precis börjat äta klass. Jag har nu börjat fundera lite på att byta då jag kollat på både nordic och VoH, och av det fodret ska dom ha hälften så mycket! Dom ska alltså äta dubbelt så mycket av klass, om ja räknat rätt. Men har inte hittat nån föräljare i närheten

HundGlädje.nu - Hundkurser, Dogwalking och Fotografering.
För ökad kontakt och förståelse.

Noa-Nisse
0

Har bestämt mig för NORDIC färskfoder! =) då det blir billigast för mig, verkar vara bra innehåll och kan hämta det på väldigt nära håll då fabriken ligger jättenära där jag bor =)

[Forest]
0

15 Nordic har jag vart helnöjd med o superkräsen hund har ätit detta. Jag hoppa att din tös gillar det oxå :) Jag gav sp+ pga hon behövde lite extra men övergått nu till basen dok funderar på voh då vi har återförsäljare 4 mil ifrån men vi åker ofta dit o shoppar lite kläder :)

fridaas
0

#8 Nej det tycker jag inte att det var, för det är precis så jag har upplevt/upplever det. Ingen av dem är bra foder i mina ögon!

Med Vänliga Hälsningar Frida

Kolla gärna in Finntrolls Hembränneri på facebook och instagram.

Noa-Nisse
0

#17 fast både Klass och Bravo är väl bra foder om man jämför med vissa/många torrfoder?

Belethien
0

#7 Jag har kompisar som fodrar med Priima och de ska vara nöjda dock drar jag mig lite för deras ingredienslista. Väldigt mycket "extra" som ärligt talat känns lite onödigt och förstör min tanke med vad som är poängen med färskfodret (d.v.s. en stor andel kött). Jämför ex. 

Priima Standard:

Nötkött, kyckling, fisk, fett, ris, havregryn, vetegroddar, benmjöl, kycklingfett, blodmjöl, potatisprotein, majs protein, vetekli, bryggerijäst, vitaminer och mineraler.

Vom og Hundemat (Standard sorten):

Kyckling, vom och innanmäte. Vitaminiserat.

Samtidigt så kanske hunden trivs på Priima, bästa är ju att prova! Antagligen gör den det. Det är ju också billigare än Vom og Hundemat så man får ju vad man betalar för s a s. Jag kör på det norska märket och det har funkat suveränt för oss. Den matkinkiga hunden är i god hull och skriker (!) när det är matdags för att det är så gott. De har båda även god päls och fina magar. Färskfoder is the shit för oss helt enkelt ;)

Hälsningar,

Dijana

Kennel Lovestain

[Forest]
0

18 oja dessa är bättre än de flesta torrfoder, är torrfoder spannmålsfritt så har de annat i än bara kött oxå iaf de flesta då är det potatis mm i dessa foder. Nu ska man tänka på att ofta är det änå mindre % annat bjaffs i förskfoder jag därimot tyckte klass var uräcklig grå o vattning , inte alls som nordic blodig o mummsig som ser frächt o köttigt ut.

Noa-Nisse
0

#20, hihih tur jag ska prova denna mummsiga blodiga nordic-rätt ^^ eller Klenod då förståss ;)

[Forest]
0

21 det är smarrigt, har du inte katt oxå? för dotternskisse (dotter 9 år) är helt tokig han med i detta så han får lite han oxå Flört

Noa-Nisse
0

#22 nej det har jag inte :( men jag har kaniner, fast det är nog inte lika uppskattat där kanske ;) haha

Maliiin
0

Vi använder oss av Bravo, men då deras rena oxkött.

Nordic vet jag bara att 2 av mina kompisar testade och båda deras hundar blev dåliga. Spydde osv.
De ger sen ett par år tillbaka Bravo Bas och de har varit friska sen dess.
Men de har magkatarr båda två så vet inte om Nordic innehöll något som de blev dåliga av..

SitaL
0

Av dessa har jag provat klass…och aldrig mer..min hund vart super dålig och bajsa blod bla.

Han äter voh och är verkligen jätte nöjd, han älskar fodret-mycket kräsen hund- och har gått upp i vikt och fått fin fina muskler.

Zvintos
0

Har inte testat något annat färskfoder, utan bara Klass. Funkar finnemang på mina, bra i päls, hull och mage och de äter med aptit.

[Forest]
0

24, våran fd hund hade magkatarr och med nordic vart hennes mage helt tvärtom stålmage. Vi provade först bravo bas men samma som dina bekantas hundar så kräktes hon o vart lös i magen. Så jag tror det är olika vad som funkar vad på hundar, sen gör väldigt många felet med raka byten det funkar inte på alla hundar, så jag kört in mina med försiktig övergång. Sorry lite ot :)

Emaljoh4
0

Min vovve åt förut Klass…

VÄldigt vattnigt/kletigt, oh nu i efterhand tycker jag inte att innehållet är det bästa.

Har bytt till VoH (Vom og hundemat), bättre konsistens, inte alls kladdig i konsistensen, och enligt mig bättre innehåll eftersom det inte innehåller spannmål. Glad

Medarbetare på Agility Ifokus - Välkommen in! Glad

Normal is an illusion. What's normal to a spider, is chaos to a fly.

Maliiin
0

#27 Ja gud ja det är väldigt olika vad olika hundar tål.

Vi körde även på Fodax ett tag men våra hundar funkade inte så bra på det. Å dessutom slutade vi helt med det då vi hittade plastbitar, hönsfötter å hönsklor i maten.

Vi har alltid gjort byten under 1-2 veckors tid med våra. Förutom när vi nu senaste gången gick från Fodax till Bravo. Men det fungerade bra…

[Forest]
0

TS nyfiken vad ho ntyckte om fodret har du köpt hem det än? Skrattande

Noa-Nisse
0

Nej, jag har inte köpt hem det ännu. Jag kör ju 50/50 med färskfoder nu och pedigree och har kvar rejält mycket av båda. eller mest av torrfodret. har 36 kilo kvar. så ska först använda upp det och det gamla färskfodret. sen ska jag börja vänja över till Nordic istället.

Jag åker på semester i början av mars och ska vara borta i en vecka så efter det så är det planerat att köra igång på riktigt. Känns som att det blir smidigast med torrfoder hos en hundvakt.

Men jag ska berätta sen hur det fungerade =)

Emaljoh4
0

Ts: hur mkt Nordic kommer hon äta? Du har ju en STOR jycke :-P

Medarbetare på Agility Ifokus - Välkommen in! Glad

Normal is an illusion. What's normal to a spider, is chaos to a fly.

Noa-Nisse
0

ca 1 kg om dagen kommer hon att käka.

[Forest]
0

33 oj ja det var en del Flört