Importera...?
Hejsan!
Jag har nu kommit in i ett litet problem, eller ja, har varit det ett tag. Jag är jättesugen på att köpa en hund och ska också göra det så fort jag flyttar hemmifrån (om ca 3-4 år), men jag är lite allärgisk så kan inte ha vilken ras som helst (och skriv inte avv jag inte ska ha en hund bara för att jag är allärgisk, klarar nästan till och med av vanliga hundar).
Jag har då hittat en ras som heter Native american Indian dog och de är sjukligt söta, men kan bara hitta uppfödare som bor i USA, och det är där problemet kommer…
Jag behöver då lite hjälp med er som vet lite om hur det är att importera valpar från america och ifall det verkligen är snällt mot hunden att göra det i den åldern?! också ifall ni kanske vet någon som föder upp hundrasen i sverige/norden och om ni vet var jag kan få säker information, som t.ex. polis/tull osv. !?
Sorry för ett lite luddigt inlägg, och jätteglad för svar! :D
Personligen så tycker jag du bör sikta in dig på en annan ras. Finns ju flera "allergi vänliga" hundraser här i Sverige :)
Dessutom är detta en ras som kommer kräva en heeel del motion och stimulans - helst hus och trädgård.
Att importera från USA skulle kunna kosta 15-30.000:-
Tackar!
Jo jag har funderat på det och har riktigt försökt att välja några av de andra men nästan alla är terrier och väääldigt små. Jag älskar att röra på mig och hade tänkte börja med agillity också så att den behöver mycket motion gör inget för min del ^^
Sen kommer man ju till priset… -suck-
Önskar det kunde finnas en uppfödare här i svergie 
#3 Pudel finns ju t.ex i 4 olika storlekar: toy, dvärg, mellan och kungspudel.
Sedan bland annat bischon frisé (dock liten) mfl :)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Grejen är att en såpass stor hund, och av den rasen, lätt kan vantrivas i en lägenhet. Oavsett hur mycket motion du kan ge den så kanske det inte räcker med promenader. Mycket handlar om stimulans också.
Ska du ha denna hunden från valp kommer du ha den i minst 10 år framåt, det får du tänka lite på också.
Vill du träna agillity är ju terrier en perfekt ras! :)
#3 Hehe bara för att terriers är små betyder det inte att dom inte behöver röra sig. Dom flesta terriers behöver lika mycket motion som en stor hund. Tål du terrier?
Varför är du intresserad av den rasen du nämner i ditt första inlägg?
// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se
Känns ganska så vanskligt att importera en ras man inte ens vet säkert att man inte är allergisk mot !
Smartare då att köpa en hund från Sverige där du har möjlighet att lämna tillbaka valpen om det inte går - eller ännu bättre umgås med uppfödarens hundar s du vet du kommer klara just den rasen.
#6 Ja, terrier behöver också motion och det vet jag och det var inte anlednigen till varför jag sa att jag inte vill ha en terrier. Jag älskar stora hundar och allria mest vargar (men det kan man ju inte ha som husdjur ;) ) så därför vill jag ha rasen. Egentligen hade jag velat ha en australian sheperd eller något liknande som t.ex. siberian husky men det går inte för de är ju inte allergivänliga :/
Men jag tycker att små är söta och så men inte riktigt min typ av hund, men om det inte finns någon möjlighet att köpa en american dog så kanske jag ska köpa en yorkshire. :)
#7 Jag har funderat att kanske flytta till USA i några månader. För då kan man åka dit och besöka uppfödaren och så kan man ha hunden i det hemmet man bor där så man inte måste transportera den så långt första gången. Då kan jag besöka både före och efter jag köpt hunden också :P
Tål du inte Husky tvivlar jag på att du tål hunden du är intresserad utav.
Sabina
www.anibaz.blogg.se
Jag har läst lite om denna hundras men jag har inte sett att den skulle vara allrgi vänligare än någon annan?
De ser ju dessutom ut som huskeys och polarhundar, så de har antaligen samma päls, och om du inte tål huskeys varför skulle du tåla dessa?
Jag kan garantera att en hund som den här inte skulle trivas i en lägenhet. Flyttar man hemifrån blir det ju dessutom ofast en 1a eller 2a.
#9 husky är ingen allergivänlig hund, det är därför jag inte tål den.
#10 Det spelar faktiskt ingen roll hur pälsen ser ut eller ifall den är längre och det är det många misstar sig för när det gäller allergi. Det är inte pälsen jag är allergisk av utan salivet och eftersom hundar slickar sig hamnar det på pälsen, så det har inget med det att göra.
#11 jo, det är ett litet problem så därför är det mest troligt att jag kommer vänta tills jag har 'minst' ett radhus och tills jag har lite mer pengar eftersom det kommer bli väääääldigt dyrt med att föra in den till sverige. Vilket ändå e synd eftersom jag har längtat efter hund i drygt 16-17 år… men jag får väl vänta drygt fem år till innan jag ens är i närheten att att kunna skaffa ngn.. :/
#12 Men om du är allergisk mot salivet och inte pälsen, spelar det ju ingen roll vilken ras det är?
Vad är det för skitsnack att en hund inte kan bo litet? Inne ska det vara lugnt och ute rör man på sig! Har bott med en alaskan hyskey "Blandras" En Riktigt aktiv en och jag bodde då i en 1 på 40 kvm Och det funkade hur bra som helst bara hunden har sin egen plats !
#13 klart det gör. För de hundarna (och katter) som är allergivänliga har mindre av det ämne som jag reagerar på. Det är precis som en sibirisk katt är allergivänlig och har lika mycket påls som en Maine Coon och en skogskatt!
#15 Vet hur en sibirisk katt ser ut ;)
Allergivänliga hundar har inte mindre i salivet, när man pratar om "allergivänligare hundar" så är det kvalstrena i pälsen man pratar om.
#16 fast inligt foskare är det väl konstaterat att det inte finns några allergivänligare hundar ? Eller är jag ute och cyklar?
Många i min familj är pälsdjurallergiker och jag tror det beror helt på individen ! Sen hur kroppen vänjer sig . Tex mamma kände av min hund från början , Nu när dom är hos henne varje dag då jag jobbar känner hon inte av dom . Trots att ena fäller nu !
Likadant en kompis hennes pojkvän tålde bara deras ena tibbe medans den andra kunde han inte ta i ! Jag reagerar på wippet som tydligen ska vara allergivänlig !
Allt beror nog på individer hur mycket dom avsöndrar !
#17 Ja jag har med läst det. Allting handlar om personen i fråga. Vissa tål vissa raser bättre än andra och vice versa:)