rasförslag?
Hej!
Jag är en sheltie älskare och älskar verkligen rasen! Många säger att det är "min" ras. Men om ganska många år så är jag även sugen på att ha en mer aktiv hund. En hund som kräver mer. Sheltien älskar att arbeta men det är inget den kräver. Jag vill ha en ras som kräver att arbeta och brinner för att arbeta.
Jag vill komma långt inom Agility, upp till SM. Sen lydnad upp till klass 3. Freestyle klass 2 (minst) sen även lite rallylydnad - mest på "skoj".
Jag kan säga att jag är ganska aktiv. Flera timmars promenader per dag, helst lös om så möjligt. Kommer även använda klöverväska. Cykling på sommaren och på vintern långfärdesskidor. Mycket fri shaping per dag. Aktiveringsleksaker, mycket tid på BK.
Storlek och allt sånt spelar ingen roll..
Tacksam för svar!
Lancaashire heeler
Fast faller på klövjeväskan
#1 Tack så mycket! Har du lust att berätta lite mer om de? 
Australian Shepherd från arbetande linjer, från en bra uppfödare.
Kelpie från arbetande linjer.
Face Rase, visserligen är dem inte allt för vanliga.
Kan du erbjuda vallning så är såklart BCn ett alternativ.
Sabina
www.anibaz.blogg.se
#3 Tack så mycket!
Tyvärr kan jag i dagsläget inte erbjuda vallning och då vill jag inte ha en BC 
#4 Bra tänkt där 
Även Tervueren och Groenendael från arbetande linjer kanske vore något?
Sabina
www.anibaz.blogg.se
#5 Har tänkt en del på de också
Även cattle dog och tollare, men jag vet inte 
Glöm inte att föraren skapar hunden. Men jag förstår ditt tankesätt. Bara en instickare. Ta ex. Viggo. En sheltie som blir helt knäpp om han inte får sin dagliga träning och motion. Han blir jobbigare än min BC ibland, och har hemskt mycket mer attityd än Yim (som för övrigt inte är av den "vekare" typen av hund). ;) Annars skulle jag föreslå Kelpie!
Mvh Emelie 
#7 Lexie kräver hur mycket som helst hon också, och klättrar på väggarna ifall hon inte får den stimulans hon behöver. Men jag vet också att det inte är garanterat att nästa blir så. Hon har varit så i sig själv, inget som jag skapat från början.
Kelpien har jag tänkt på, men aveln har blivit sådär.. :/ o man har väl bara tur om man får en bra individ.
#2 - Lanacashire heeler är en vallhundras, men inte utpräglad så som border collie, australian shephard mm. Heelern vallar även mer genom att fösa. Det är en gammal ko-vallare.
Förig, lättlärd, snabb som attan och älskar och vill jobba. Dock är det en liten hund med korta ben så klövja den hunden blir svårt
Mankhöjd ca 25 för tik och 30 för hane. Ingen homogen ras, så det finns stor vidd mellan 6-12 kgs storlekar.
Många kör agility, freestyle, lydnad, spår mm med sina heeler och dom kommer mer och mer. Enda stora problemet med lydnad tycker jag att det just är en liten hund - jag har svårt se om den går i rätt fotposition om jackan fladdrar, men så är min ena tik också väldigt liten för att vara heeler.
En otroligt roligt ras är det och enda nackdelen är väl de ibland korta benen (om det är megamycket snö t ex) - men det beror ju helt och hållet på vad man vill göra med hunden. Vill man gå upp i storlek så finns ju västgötaspets och än större kelpie.
Tollare säger jag bara! Underbart smidiga och arbetsvilliga hundar. Glada, livliga och söta hundar. Mycket hund i "lagom" storlek.
#9 Tack så mycket för all den braiga informationen
Hur är de med andra hundar? Gillar de att träna?
#10 Ja, jag har en funderare på det! Tack!
Pumi kanske? :) Dom älskar att arbeta och är väldigt kvicka och passar utmärt för det du beskriver :)
#12 Gillar inte den typ av päls 
#13 Jaha, okej :)
Men vad sägs om Briard eller kanske Bearded Collie? :)
11# många heeler är outtröttliga när det gäller att träna
Har två heeler nu. En 1 åring och en 11 veckors valp. 1-åringen blir ganska tjatig och ettrig om hon inte får träna och använda hjärnan. Självklart kan även hon ta det lugnt en dag om hon måste, men helst ska det hända saker och gärna flera gånger om dagen. Hon älskar klickerträning och är superduktig på att spåra. Har än så länge bara kört personspår med henne, men hon är superduktig. Ska komma igång mer till våren när mitt knä förhoppningsvis är bättre. Annars är det mest lite trix och vardagslydnas som gäller för tillfället. Hade tänk ha henne som min första tävlingslydnadshund, men vi får se om jag har självdiciplin och nerver för det !
Lillvalpen visar redan talanger på att bli en kul träningskompis. Vi kör med klicker för fullt och har snabbt klickat in sitt, ligg och stå och början på ligg kvar. Hon blir som en gummiboll när hon hör jag tar fram klickern
Har en kompisar som tränar freestyle med sin unghund och dom är så himla duktiga. Den hanen är som gjort för det. Dom ska även köra igång på allvar med agility till våren är han är hälsokollad och fått åldern inne. Känner även fler som kör agility (finns en kvinna i grannstaden som har heelerläger varje sommar - hon tävlar i agility med sina heeler).
Kort och gott en allroundhund som både vill och behöver få jobba.
Dock ska man vara noga i sitt val av uppfödare/föräldradjur så man verkligen får en hund som vill jobba om man är ute efter det.
#14 Inte min typ av hund.. hehe, vill ha lite mer smidigt utseende 
#15 Åh tack vad snällt av dig att skriva så himla mycket! Jag ska nog ta en närmare titt på heelern, har du tips på uppfödare? Om du inte vill skriva här, så får du gärna skicka mig ett PM 
Även Collie kanske vore något? Både KH och LH, visserligen ligger KH bättre till avelsmässigt men LH är påväg tillbaka.
Sabina
www.anibaz.blogg.se
#17 Funderat på KH 
#14 - för mig gäller Tanspots kennel. Därifrån kommer båda mina töser
#19 Tack! 
Haha aussie. Bara för att du vet hur nördig jag är i den rasen..
#21 Hahaha absolut..