Nosgrimma, halti
Vad tycker ni om att använda nosgrimma/halti ? Positivt/negativt ?
Varför ska du användad det?
för att hunden drar
#2 Kan man inte uppfostra sin hund till att inte dra i kopplet utan att använda sådana saker, så ska man inte ha hund. I mina ögon.
Jag tycker nosgrimman funkar positivt men du får inte bli bekväm utan du kan träna med den. (eller använda vid nödsituationer - om man brutit benet, typ.)
Men däremot finns det ganska mycket negativt vid användning av nosgrimma som du måste veta om, smo t.ex att aldrig använda flexikoppel när du han nosgrimman på och inga ryck i då det orsakar nackproblem och obehag…
Jag använder faktiskt nosgrimma ibland till en av mina hundar när vi går på längre promenader men tränar då samtidigt som hunden har på sig den. Men jag tränar även utan, MASSOR!
#2 Ok :) Ingen som har nått positivt att säga om de ?
Jag själv säger som #3 jag tränar hellre mina hundar att gå fint i koppel(börjar redan som valp) visst i bland akn de dra till men det är inte ofta och den ena är 8 månader och han går jättefint
Har du tränat på att han/hon ska gå fint i koppel och hur har du då gjort?
Det finns flera olika metoder som funkar för olika hundar. Jag ahr aldrig använt grimme men vet att en här jag bor har det på sin tik som fyller fyra. En field spaniel och hon drar så att hon knappt kan andas. (dock tror jag inte att hon har tränat henne så mkt på att gå fint då hon har 5 st = kennel) Och hon är mer trygg i att ha nosgrimma på sig. Men jag själv skulle träna träna träna tills de funkar.

Jag kan tycka att det är OK i extremare fall. En bruten arm, höggravid kvinna ed, och en extremt energisk hund.
Dock ska man ALDRIG använda halti om man kör med koppelkorrigeringar eller om hunden kan göra ett utfall i kopplet. Haltin kan ge allvarliga whiplashskador på hundens nacke.
Det finns många metoder att lära hundar att gå fint i kopplet. Vänd på problemet, tänk inte att du ska lära hunden att sluta dra. Tänk att du ska lära den att gå fint.
Det är vi som lär dem dra. Hundar gör det som lönar sig för stunden. Om vi brukar följa efter valpen när den drar iväg, kanske går liiiite fortare om hunden drar, gör den ett ryck kommer den fortare fram till kissfläcken den vill lukta på osv, så lönar det sig ju.
Om du istället stannar så fort kopplet är spänt, så att hunden känner att det stramar i halsbandet, och ALDRIG tar ett steg då, så inser den snabbt att det inte lönar sig att dra. Framåt kommer man bara när kopplet är slakt. Med 100% konsekvens, fattar den mest envetne dragaren på 2 v.
Du kan förstärka detta genom att låta hunden stå med kopplet spänt till den självmant vänder sig och kollar varför ni inte går (det kan ta mer än 10 min första gångerna, om hunden är envis), och då snabbt berömma och med glad röst locka hunden till din sida. Kanske säga "sitt" och ta bra ögonkontakt och belöna lite, innan du ger startkommando igen. Så fort kopplet är spänt, stanna igen. De sekunder kopplet hinner vara slakt, kan du berömma med lugn och snäll röst. För att ytterligare krångla till det för hunden, kan man vända varje gång oxå.
Detta kan vara enerverande, och man kommer inte långt i början. Kruxet är att man MÅSTE orka, så fort kopplet är spänt, stanna. Slarvar man en gång på 40, vet hunden att ibland lönar det sig. Ha därför en sele på hunden oxå, och när du inte orkar träna gå fint, sätt kopplet i selen.
När sen hunden fattat, kanske man kan fuska ibland, men inte med alla hundar. Vissa måste man vara extremt konsekvent med hela livet.
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter
#7 Det där med selen var smart, det måste jag testa med min hund! Men så när hunden har selen får den gå med spänt koppel då eller?
har inte läst alla komentarer. Men brukar inte sele göra att hunden få ännu mer kraft och kan dra mer?
#6 hunden flyttade hit för .. kasnke är det 2 månader sen. Hon är 3 år så har inte haft henne som valp alltså. Hon har dragit i kopplet sen hon flyttade hit, en av sakerna vi fick med var en nosgrimma. Provade den igår och hon går som ett ljus brevid mej..
Men jag har inte provat att få henne gå fint i koppel.. hon verkar inte bry sig så mycket om jag drar tillbaka i kopplet utan drar i 180 igen när vi börjar gå.
Cesar Millan (stavning?) använder ju som ett tunt koppel han sätter högt upp i nacken.. tror ni detta skulle fungera kasnke.. ?
Är lite emot nosgrimma för jag tycker det verkar elakt mot hunden..
Här är oxå en sorts nosgrimma http://www.fidos.nu/webshop/. Denna är rekommenderad av vetten och tränare.. ?
#10 dra inte tillbaka henne, testa låta henne få tänka själv istället, det funkade bäst så för mig med min tik.
Jag är inte heller så förtjust i grimman men jag använder den som hjälp på traven. Jag tycker det är ganska pinsamt att ha grimma men jag tänker på den dagen hunden går som ett ljus, utan grimman.
När hon går fint bredvid dig, beröm riktigt mycket!
#12 ja.. jag använder inte grimman hela promenaderna (oftast). Som imorse när jag gick till dagis följe vovvan med, på dit vägen fick hon gå fritt i koppel, nosa och leka med dotter min. Jaga snöbollar etc..
Men på vägen hem använde jag grimman.
Det är samma med Secars koppel, det tunna man sätter högst upp i nacken. Det är många som säger att det är farligt för hunden m.m. Men det funkar ju i programmen..
Jag tror inte Secar skulle göra/använda nått som skadar hunden direkt.

Jag använde gentle leader när jag var gravid och riktigt handikappad. I övrigt så kan jag tänka mig att använda gl även i trånga situationer som på stan eller på en trång tävlingsplats. (Om jag nu kunde hitta var katten jag lagt den.) Jag är nämligen en sån dålig hundägare som låter mina hundar dra i kopplet om de vill, den ena gör det, den andra sällan. Jag föredrar faktiskt att de drar på promenaderna, jag har baggen-bälte och elastiska koppel och drag är bra träning när vi går långa koppelpromenader, istället för att gå fint vid sidan som den ena av mina damer gör då.
"If someone ever says "-You don't need more aquariums."
Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

#9 Vissa hundar drar faktiskt mindre i sele. Att det stramar åt runt halsen och blir svårare att andras stressar väldigt. Det finns tom hundar som går igång på syrebristen i hjärnan!
Min golden tex, drar i kopplet om hon har halsband, men går fint om hon har sele. Men visst kan de dra utan obehag och risk för skador, om de har sele. En sele är mer ergonomisk och bättre för hunden. Halsband kan oxå ge nack och ryggskador.
Mina hundar håller isär promenad/spårselarna från dragselarna. Är det nomesele SKA man dra, är det en annan, så ska man gå fint.
#10 Prova metoden jag nämner längre upp. Att dra i kopplet ger ingenting, tyvärr. Om du inte vill använda haltin för att den är elak, förstår jag inte hur du tänker om du vill ha kräksnara. Haltin gör inte ont, den skadar bara hunden om det blir ett ryck (av dig som korrigerar eller av hunden som kastar sig ut i kopplet för att jaga en kanin eller skrämma bort en hund ed). Kräksnaran däremot, det tunna strypkopplet högst upp på halsen, är väldigt elak. Precis där halsen slutar ligger nerver oskyddade. Du kan prova att trycka där på dig själv, nedanför öronen mot käkbenen. Anledningen till att hundar trippar fint bredvis ägare som sätter halsbandet där, är för att det gör väldigt ont med minsta tryck där.
Vill man ha hjälpmedel, för att man inte orkar träna sin hund, är isåfall en sele där man fäster kopplet fram på bröstet det bästa alternativet.
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter
#16 jag tror inte att koppel kan ge några nack och ryggsakdor så länge hunden inte drar. Men allt funkar jupå olika sätt för olikla människor och hundar
#16 Ok..Ska prova köpa en sele. Vet att när jag var yngre och bodde hemma fick vi låna sele till våran schäfer vi hade då.. Hon drog ännu värre i kopplet. Och märkte en viss positiv förändring med selen. Hon drog fortfarande men inte lika mycket. :)
Annars verkar WGW selen funka bra, har inte provat den själv men hört från andra att det funkar :) Syrran har en sådan eller iaf en med liknande funktion på sin labbe som är 8 månader då han drar som en tok ibland och är väldigt energisk. Hon har den på honom för att underlätta promenader för henne nu när hon är gravid :)
Jag var emot halti innan jag blev sjukskriven. Min förra hund gjorde gärna utfall mot andra hundar vid hundmöten. Anledningen till att jag blev och är sjukskriven är för att jag för två år sedan blev nerslagen på jobbet och hela min vänster arm blev förstörd. När jag använde halti så kunde vi gå förbi andra hundar utan att hon knappt tittade på dem. Så haltin blev en säkerhet för mig. Att jag visste vart hunden var. Visst höll jag hunden i höger hand men hjälpte gärna till med vänster. Under dessa två år har jag kommit på hur mycket man använder vänster utan att man tänker på det när man är fullt fungerande.
Men så länge jag var frisk har jag aldrig använt halti.
Jag skulle absolut prova en sele där man sätter kopplet fram eller på sidan. Då får inte hunden samma kraft när den drar. :)
Sajtvärd på Iller.ifokus
Selarna med fästet framtill är jätte bra om man inte har enhund som bara vill springa. Jag har en som bara springer oavsett om han är lös eller i koppel. Vi har testat dessa selar men resultat blir att han backar istället.
Nu tror jag att vi testat det mesta minst en gång. Detta är första hunden det känns somatt jag går bet på…. Jag har lärt många hundar att gå bra i koppel, ingen metod har passat för alla men något har iaf fungerat. Men på den här fungerar verkligen inget. Det finns två saker jag ännu inte provat, nosgrimma ochensådansomtjuternär detblir spänn på kopplet.
Jag har en sele där man fäster koppelhaken fram, och det funkar galant. Skapar inget obehag öht.
Sabina
www.anibaz.blogg.se
Jag har på en halti när jag är ute med min hund för att underlätta vid hundmöten.
Alltså jag har på haltin och bandet som sitter fast i halsbadet men har kopplet fäst i vanliga halsbandet. Vid hundmöten tar jag bara tag i bandet som går mellan haltin och halsbandet för att orka hålla bättre. Han gör inga utfall utan det är mer att han ska fram till den mötande hunden och 32kg muskler är inte alltid det lättaste att hålla imot speciellt inte när det är halt ute.
Men som jag skrev så har jag inte kopplet fäst i haltin.
Alltså. Halti fungerar utmärkt på en del hundar. hade en hund som ocksågick som ett ljus när han hade haltin på sig. Inte så att han drog hela tiden. han drog en gång ugnefär. Upptäckte att det inte var kul och slutade dra. Men det beror en del på vad det är för ras också.
men halsband uppe vid nacken är rent av elakt. Den enda förklaringen att man gör så är för att hunden ska strypas. så mycket som möjligt så det inte KAN dra. Det är fel.
Då är det bättre med haltin.
~They say that "what does not kill you makes you stronger". i belive that if something is trying to kill you, it makes you angry.~

Totalt värdelöst skulle jag vilja säga!
Det finns andra sätt att vänja hunden av med att dra på promenaderna än att sätta en nosgrimma på. Det löser inte problemet i mina ögon..
Håller med #26, känns som att problemet kommer att kvarstå. Bättre att lägga ner lite tid och jobba med sin hund.
// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

Det kan ju vara så att man inte vill ha en snabblösning på problemet, utan bara ett tillfälligt alternativ i olika situationer… Jag vet många som använder gentle leader medan de håller på att lära in att gå fint i koppel. Och andra som använder det i extrema situationer som till exempel en trång hundtävling.
"If someone ever says "-You don't need more aquariums."
Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.
Vi fick lov att ha det på våran hund tyvärr…. alla tyckte han såg elak ut så det blev att vi hade en nosgrimma istället för en munkorg… det blev iaf tyst.
Sen så hade vi aldrig kopplet enbart i nosgrimmans fäste, vi hade det i halsbandet ocksp(svårt att förklara) Men det var för att det inte skulle klämma åt.
Men jag tror att visst det kan vara en bra sak om man verkligen måste ha nått som funkar snabbt, samtidigt som man jobbar med hunden.
Det är ju bra om man som person är skadad till exempel.
Märkte viss skillnad idag när jag var ut med vanliga halsbandet och kopplet. Det GICK faktiskt att få henne att gå brevid mej utan grimman. Jag har absolut ingenting emot att hon drar men jag vill gärna KUNNA säga till henne att gob ska gå fint brevid mej och göra det.
Kanske bara lite träning med grimman skulle göra susen :)
30 det tror jag abolut! Träning med grimman är helt okej :D Men att sätta upp halsbandet precis vid struphuvudet är INTE okej. Men Med träning så kommer det nog gå bra ska du se :D
~They say that "what does not kill you makes you stronger". i belive that if something is trying to kill you, it makes you angry.~
30 jag har andvänt klicker på våran hund och även fd hunden. Då fd hunden gick bakom mig ingen kontakt alls utan hon gick så så henne klicka jag mer in får få gämnsides och våran Enja klickat in då hon drog o även här när hon är genmsides med benet klick efter en bit bra gång klick igen det har funkat kanon bra båda gångerna. Nu räcker det med att jag säger sidan lungt o fint så går hon sidan inte exakt fot då vi går mer rastpromenad. Träning är annat 
Ser ingen orsak till att använda det, tycker att man ska jobba på sin & sin hunds relation, och inte få den att sluta dra genom "koppelkontroll".
Dock köpte vi en halti till min mormor & morfar (och deras hund). Morfar (som går ut med hunden) har inte alls någon bra kontakt med denna hund och kan inte hålla honom. Med en halti så kan han iaf inte bli omkulldragen när hunden ser något kul.
Jag använda nosgrimma ett tag på vår familjehund. Det var enda sättet för mig att gå ut och gå med honom. Det funkade ganska bra men han dreglade sönder det. Det blev så stelt så det gick sönder. Men efter det så gick han bättre i kopplet.
Föder upp holländare. www.freewebs.com/christmast
min mamma köptenär hon hade ont i armen och när jag lärde mig gå ut med honom använde jag grimma han drog inte så mycket men första gången jag hålde i kopplet så såg han en katt och jag släpades ner för berget … ( min hund störs inte mycket av grimman använder den när jag behöver)
alla djur är lika värda .. SÄG NEJ TILL ÄKTA PÄLS !!! / sagis 13 år
#35 Då verkar ju haltin uppenbarligen inte fungera eftersom hunden ändå kan släpa iväg med dig.
// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se
35 låter som att han inte har så bra kontakt med dig om han släpar dig eftersig i nosgrimman.
jag hade inte släppt ut min dotter/son om jag hade en hund som kunde släpa omkring på dom rena faran för livet på båda två…..
Har aldrig använt det själv, men kan nog se tillfällen när det kan vara positivt. Tex någon som tagit över en omplaceringshund av större modell, som drar kopiöst. För att inte hamna i den onda cirkeln att det blir väldigt få och korta promenader pga dragandet, så kan jag nog se en halti som en tillfällig hjälp under tiden man tränar hunden.
Ena hunden har sådan avsky mot haltin och vet vad som gäller när den sätts på. Då han kan dra lite i koppel och vara lite tjurig mot andra hundar när man reser. Så händer det att jag bara satt på en halti när jag gått igenom typ sthlm central med stort lass råttor mot en utställning. Men fortsatt använt halsbandet.
Nya tjejen på 1½ år. Är rätt stark och tyvärr kan hundarna trigga varandra lite vid hundmöten där andra skäller mot dom. Helt klart jag som måste träna upp det mer. Men i mitt jobb ingår massa dumma lyft och rygg som axlar kan strula ibland. Så det är verkligen jätte skönt att fuska med haltin ibland eller när man ska ut med jobbet och köra rullstol, när man håller två hundar. Men jag kör sällan på bara haltin. Ofta andvänder jag två koppel på en hund. Eller sammanlänkar både hundarna med parkoppel och kör ett ytterligare koppel på haltin. Första som tar emot är på så sätt halsband/sele och sedan kan jag hålla emot på haltin för att underlätta om det behövs.
Det är så jag ser på haltin. Ett hjälpmedel i vissa situationer.
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.
jag har väldigt bra relation med min hund det var när jag var sju år han är ingen jättehund han är en tollare han lydde aldrig då för det tyckte förra ägaren var onödigt att lära honom jag var bara sju år då och han tnkte jaha ett litet barn då kan man dra lite min papppa var med jag sprang bara upp med han i skogen 30 m från in pappa och just då hade vi ingen grimma det var efter det vi skaffade en som vi bara använde när jag skulle lära mig och när mamma hade ont i armen vi använder den sällan nu det var in förklaring jag är 12 nu
0# jag tycker inte du ska ha grimma du har ingen anledning om dt är för jobbigt så kan du be om doggywalker
alla djur är lika värda .. SÄG NEJ TILL ÄKTA PÄLS !!! / sagis 13 år