Hundar iFokus

Hundar

Etikettpälsvård-omvårdnad
Läst 8681 ggr
jollycox
0

hygienklippning

Jag hygienklippte min hund i förrgår och tänkte göra det snabbt så jag tog rakapparaten och rakade, vi har gjort det flera gånger förr och det har aldrig varit något problem men igår slickade hon mycket och idag såg jag att hennes vulva var jättesvullen, av rakningen. Samma sak hände i höst då min syster rakade snoppen på hennes hane, hela snoppen blev röd och svullnade, gjorde säkert jätteont och var obehagligt. Då tvättade vi morgon och kväll, smorde med helosan och såg till att han inte slickade. Vi har rakat han vid snoppen tidigare och då har detta aldrig hänt. Jag kommer hygienklippa med sax från och med nu.

Någon som vet varför det blir så?
Vad ska man göra för att svullnaden ska gå ner så fort som möjligt?

"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin

[countess]
1

Varför klipper man där? Känns som att hundarna har hår där av en anledning ?

Michaela-N
1

#1 Rubriken säger väl sig självt - hygienklippning, för hygienens skull.

Känner själv igen det där att det blir kissigt och äckligt runt snoppen på min hund.

[countess]
1

Ja men jag har aldrig någonsin "hygienklippt" mina hundar och dom har aldrig haft problem heller då kan jag även nämna att jag har långhåriga hundar! Det jag kallar rubriken är att förmänskliga hundarna där av min fråga Om det är för att man själv tycker det är äkligt !

fayefaye
0

Jag klipper min hund med sax, har aldrig provat att raka honom där. Men kanske blir hårsäckarna och huden irriterad vid så nära rakning? Sax funkar bra tycker jag.

Loveradio
0

Tror också att huden irriteras av så nära rakning eftersom det är ett känsligt område. Klipp med sax om du måste "hygienklippa".

/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com

jollycox
1

Wheaten ska vara kortklippta under magen och mellan bakbenen, känns väldigt konstigt att lämna ett stort lurv baki rumpan då. Plus att det fastnar bajs och pälsen blir kissig.
Vad skulle anledningen vara till att dom har hår där? Det är en klippras, ska man låta bli att klippa dom för att håret ska vara där? Flört
Ja jag ska klippa med sax från och med nu.

#4 du har nog rätt att hårsäckarna och huden blir irriterad, lite märkligt att det inte har blivit så förrän nu.

Vet ni något sätt att minska svullnaden?

[countess]
0

#6 Då är jag med helt och hållet ;)

Fejhn
1

Min moster var och rakade ner sin spaniel/shetland sheepdog-blandning, han blev jättesvullen runt pungen och snoppen och fick jätteont.

veterinären sa att det berodde på att han blev för kort rakad där, och att om man ska raka måste man lämna längre eftersom skinnet är så känsigt i det området och stubben är vass.

jag gjorde upp en eld för dig, nu brinner hela skogen.

[Forest]
0

jag hygenklipper oxå hundarna vulvan o magen+ lite insidan av låren inte mycket. Sen klipper jag lite rumpan så itne det fastnar bajs där. Inte vart med om att nån av flickorna svullnar upp. Vad du kan göra vid rakningen är att smörja in med silverpasta eller annan antiflamatorisksalva som är mild. det tror jag hjälper iaf Flört

Lojs
1

Det är nog bara att klippa med ett skär som lämnar lite mer päls. Mina pälshundar klippte jag alltid kort runt vulva och rumpa för att det skulle hålla sig fräscht och hygieniskt, det är ju ett ställe som väldigt lätt tovar sig.

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

[hyperiion]
1

Det kan vara en sån enkel sak att det är lite skit i trimmern då kan det bli en liten infektion/irritation där man klippt. Jag klipper bara med sax när det gäller hygielklippning så har jag gjort på båda mina voffar:)

jollycox
0

#11 ja så kanske det är. För vi har rakat flera gånger men det är först nu som dom har fått såhär.

Lojs
4

Eller skäret kanske börjat bli slött så att det nyps.

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

jollycox
0

#13 maskinen är köpt i sommras-höst så tror inte skäret är slött.