hundras tips!
hej!
Familjen har bestämmt sig för att skaffa hund nu till sommaren det enda problemet är vilken ras det ska vara. Vi har varit inne på engelsk staffordshire, men vill inte att den ska vara aggressiv som vissa säger att rasen är.. När jag läst på om rasen står det helt olika saker på en sida står det att det är bland de snällaste raserna på andra står det skrivet KAMPHUND. känner en som äger en sån hund och den är verkligen den snällaste hunden som älskar alla människor, vi vill ju att hunden ska vara så och inte visa tecken på kamphunds instinkter.
iaf finns det någon hund som liknar staffen? den ska vara ungefär lika stor och ingen knähund. vill kunna gå långa promenader utan problem.
förövrigt någon som vet lite fakta om staffen? :)
Finns ingen ras som är aggresiv, allting handlar om ägaren och avel.
Den användes förr som kamphund men är ju förbjudet i dagens samhälle (vilket är tur)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Om duär intresserad av den rasen tycker jag du skagå in på bullhundar i fokus, iofs så finns flera av oss även här inne, men kan nog vara lättare att få svar där inne.
eller amstaff.ifokus :)
Hundar av denna ras har blivit totalt missförstådda. De är verkligen som det sägs, bland de mest folkkära hundar som finns.
Att det är en "kamphund" är endast fördomar. De är ju inte som en jakthund som har jaktinstikter i sig när det gäller "kamp".
De kräver dock en STOR mängd aktivitet och träning. Det räcker inte alltid med långa promenader.
Som #4 säger så är rasen helt underbar. MEN tänk på att det är en ras som kräver ganska mycket, för att inte bli frustrerad - som sedan kan övergå till agression. Så, ja. Erbjuder du inte hunden tillräckligt, så blir den frustrerad och kan i och med det bli agressiv.
Hur är ni som familj? Är ni aktiva? Eller söker ni efter en hund som är familjekär, lagom aktiv (klarar långpromenader, men klättrar inte på väggar om den bara får ett par små vissa dagar)?
Förklara gärna i punktlista vad ni kan erbjuda, och vilka krav ni har på hunden! Så blir det nog lättare för oss att ge tips och råd.
okej tack ska testa och skriva där med :)
min familj är aktiv, pappa springer flera gånger i veckan och nu på vintern åker han skidor, så ett plus är ju att hunden kan följa med honom ut i joggingspåret. jag vill kunna gå långa promenader dock har jag hört att rasen är känslig mot kyla och för stark värme.
som sagt så är vi inte 100 på att just skaffa en staffe vi har funderat på en schäfer korsning oxå.
Kraven är väl att det ska vara en korthårig mellanstor ras, som man kan ha med överallt,lättlärd och givetvis familjekär!
Mamma har fått för sig att blandras hundar har bättre psyke, hmm men vet inte riktigt..
#6 Ang om blandras har bättre psyke eller inte handlar med om uppfödning och ägaren, inte om den är korsning eller inte.
#6 En schäfer nöjer sig oftast inte med det ni verkar kunna erbjuda, det är en arbetshund som behöver en uppgift varje dag.
Blandrashundar har inte bättre psyke än någon annan hund. Det beror helt på förutsättningarna - föräldrarna, uppfödaren o.s.v.
En blandrashund kan bli lite vad som hellst, medans en renrasig hund oftast blir lite mera stabilare. Dessutom vet man vad man får om man köper en renras.
Men självklart finns det lika många underbara blandraser, men det är större chans att det blir knas, om man säger så.
Släthårig foxterrier eller Schnauzer kanske skulle passa er?
#8 Det där är bara bullshit om du frågar mig att renrasiga hundar brukar blir mer stabila. Det beror helt och hållet på vilket korsning hunden är.
#9 Jag tycker inte det är bullshit. Jag säger inte att inte renrasiga hundar bara är stabila hundar. Det finns minst lika många stabila blandraser, och det sade jag oxå.
Men det jag menar är att det är lite som att köpa grisen i säcken, man vet inte alltid vad man får.
#10 Som sagt, beror på vilka raser hunden har i sig, har den 2 lika raser, så blir det ju inte att köpa "grisen i säcken".
#11 Jo, för tänk om nu TS vill ha en schäfermix. Säg att schäfern är parad med en "mindre" krävande ras, för att kanske dämpa aktivitetsnivån på de kommande valparna.
Säg att valparna kanske då ärver den krävande biten ifrån schäfern och utseendet ifrån den andra. Det vet man ju inte hur det "slår ut" på valparna, eller hur? Och då kanske man står där med en superaktiv hund, som ser ut som något helt annat 
#11 Oavsett vad man köper för blandning så är det mer eller mindre "grisen i säcken". Man vet aldrig vad som slår ut.
Sabina
www.anibaz.blogg.se
Jag anser dock att det inte är mer att köpa "grisen i säcken" än en renrasig.
Allting handlar om avel, vilka raser hunden har i som om det är blandras osv. Men det är min åsikt och tyckte
#14 Jag kan gå tillbaka hur långt som helst och kolla upp mina hundar. Alltså vet jag vad jag får, eftersom dem är renrasiga och registrerade.
Det kan du inte göra med en blandras, om inte uppfödaren är jätteseriös vilket dem sällan är.
Sabina
www.anibaz.blogg.se
Man kommer aldrig ifrån att det är större chans att få det men vill ha då man köper renras eftersom man kan kolla sjukdomar och annat långt bak i leden. Det är ju det som är det fina med stamtavlorna.
Det brukar man inte kunna med blandraser.
TS; vad kan ni med erbjuda hunden annat än motion?
En kamphund är inte en ras, en kamphund är en hund, vilken ras som hekst som människan valt att uppfostra på fel sätt.
Angående renras och blandras så rekommenderar jag verkligen inte en blandras. Du vet inte vad du får, vad det finns för ärftliga sjukdomar inom de raser som hunden har i sig (vilket man inte heller kan veta till 100% när det gäller blandraser)
Men med en renrasig hund kan du kolla upp vad det finns för kända sjukdomar. Och framför allt få ett bra stöd under hela hundens liv om du får tag i en bra uppfödare. :)