Hundar iFokus

Hundar

Etikettvalpar
Läst 2448 ggr
faw
0

Valp- rumsren?

Vilket är det bästa sättet - enligt er att få en valp rumsren?:)

[Forest]
1

Gå ut ofta och va itne så snabb in alltid.  Jag har alltid o än idag belönar jag med säga ducktig tjeja ibland klappar jag dom. Som valp så busa man som belöning efter en stund allt var "klart" Flört

Cornelija
1

Det ända är väl egentligen att ta ut den ofta. Belöna när den för ifrån sig och hålla koll när den är inne så den inte smyger iväg.

Kolla efter tecken som tyder på att den vill gå ut.

Sen kommer det automatiskt vid en viss ålder, att hunden förstår att den ska kissa ute och hur den ska göra för att visa att den vill gå ut.

Jag har 3 hundar och alla har olika sätt att säga till på ;)

Hälsningar

Cornelia, medarbetare på Sång iFokus

Cornelia Webdesign , Min privata blogg

Karmatarerskanise
1

Att hålla ständig koll på valpen, gå ut hela tiden, gärna till samma plats där ute, berömma ordentligt när valpen gör det den ska uteomhus, ignorera när det händer olyckor där inne.

Maja2
1

Bästa sättet …   tja… gå ut med en ofta, efter att valpen sovit, ätit och lekt, dvs då den naturligt vill göra sina behov. Så småningom förstår valpen att man vill att den gör sina behov utomhus, alternativt att man alltid hinner föregå den, så att den gör sina behov när man är utomhus.

Ingen av mina hundar säger till när de behöver göra sina behov, jag går ut med dem innan, och då passar de på.

wesdi
1

Flört Som andra redan sagt: var observant på tecken och gå ut ofta.

Tecken… lite orolig, börjar kanske leta/snurra för att strax sätta sig… då är det brått ut med valpen

Efter mat,vila, lek = ut och göra ifrån sig. En liten enkel tumregel.

Händer en olycka inne så är det tvåbeningarnas (ägarnas) fel som inte gått ut med valpen i tid.

Det absolut sista ni gör innan ni går och lägger er för natten är att låta valpen komma ut och få göra ifrån sig. Det absolut första ni gör på morgonen är att låta valpen få koma ut och göra ifrån sig. Kan hända att valpen blir orolig på natten…. kanske behöver den gå ut?

Jag har haft tur, mina valpar har blivit rumsrena på en vecka. Jag har alltid tagit *valpledigt* några veckor, pusslat ihop med sambons tider/ledighet så att någon varit hemma med valpen i ett antal veckor.

För att få den rumsren, för att börja med ensamhetsträning, för att börja med de första grundläggande vardagslydnaden.

Nu bor jag i eget hus med trädgård och har så här långt alltid haft vårvalpar så det har varit lätt att bara rusa ut i morgonrock med valpen och låta den få göra ifrån sig i trädgården Glad

Lena A
http://lenaarvidsson.wordpress

[floudie]
1

Jag gick ut med min varje halv timme så han bara fick kiss och några längre så klart sedan ökade jag till 1 timme och så höll jag på så o öka hela tiden. O nu e han rumren :D

[Forest]
1

6 oj det var ofta så ofta har inte jag behöft. Sov inte din lille? för mina sov en del o 2 timar kunde de sova när de vakna gick man ut med dom.

[floudie]
0

haha ja väckte inte han när han sov med var han vaken så var de varje halv timme :D o så gick ja ut med han direkt när han vaknade :D