Rasen för mig är...
Just det, vilken tror ni är rasen för mig? Har gjort en tråd förut, men kan inte hitta den.
Jag söker en hund som är mycket aktiv, skogspromenader på runt 3h per dag. Vid sidan om agility & lydnad, även bruks låter intressant men det är inget jag har planer att komma något längre med. Storlek: mellan till stor. Jag kan tänka mig en hund av alla pälstyper med alla olika sorters hår.
Får gärna vara reserverad (av rasen) eller "mammig" av sig. Mycket samarbetsvillig och vill träna.
Vilken hund passar mig?
Lagotto Romagnolo - dock är den inte så reserverad, tvärtom! Vet inte om den kanske är i minsta laget?
Rhodesian ridgeback - dem jag har träffat var underbara hundar, och mycket kärleksfulla. Dem har även varit ganska "mammiga", som du sökte.
Rottweiler och Tollare skulle oxå passa. Tollare passar ju väldigt bra till agillity, dock kanske den oxå är i minsta laget?
Lycka till!
Lagotto och tollare har jag båda på min lista! RR och rottis är raser som helt enkelt inte tilltalar mig dock. Anledningen till varför jag vill ha en mer reserverad hund är därför att jag just nu har en översocial hund, vilket gör det omöjligt att träna något när man är ute eftersom han vill hälsa på alla.
Vad tror ni om kelpie? Har fastnat för raser ur grupp 1 :)
Aussie? :)
#4 Står redan högst upp :)
Visst skulle aussien kunna passa, men det är mycket svårt att hitta rätt. Det finns både reserverade och sociala typer av aussie. Min aussie är exempelvis mycket social, han vill vara vän med alla, vilket är en fördel i måna typer av arbeten (ex sök). Samtidigt har han inget probem med att förstå vem som är hans matte och han har inget problem med att jobba med mig fast andra är i närheten. Ser man till att träna mycket kontakt med sin hund ser jag en social hund som en stor fördel.
Aussien är en bruks- och vallhund och det är även det som jag tycker att den huvudsakligen ska syssla med. Det är dock många som har sina aussies till huvudsakligen lydnad och/eller agility och visst går det att få tag på en aussie som säljs till de villkoren. Jag tycker att du ska kolla mer på bruks och/eller vallning, det är faktiskt mycket roligare än det låter och det är där som min hund är som lyckligast och får visa sin fulla kapacitet. 
Livet med två australian shepherds
- https://brukshundarnas.wordpress.com
#6 Hade gärna testat vallning om det hade funnits någon med får i närheten…
Problemet med min hund är att han är just översocial och det är omöjligt att träna med honom, han är en sällskapshund och bryr sig inte så mycket om mig alls när man är ute, oavsett vad man har för godis eller leksak eller belöning öht. Hans allra bästa belöning är att få hälsa på andra hundar, så är det. Därför kan jag inte träna agility (fast vi har gjort det men det fungerar inte längre, jag har gett upp hoppet) eller lydnad. Vi skulle aldrig kunna tävla.
Grejen är mest att en hund måste inte vara reserverad för att den inte ska hälsa på andra människor/hundar. Det är något man lär de från början - vad som är ok och vad inte är ok. Vissa tar mer tid än andra. Men att vänta på ett "varsegod" eller "okej" skulle nog vara bra. Man tränar också på att träna i mijö där det finns mycket hundar och människor, men du ska ju alltid vara roligast..
Annars tycker jag nog kh collie.
#7 Japp det är ju det där med får också när det gäller vallning.
Jag har tur som har gångavstånd till en vallinstruktör med får.
Det låter inte som en sund nivå av socialitet, de flesta strävar ju efter något mellanting. Men jag tycker inte att du ska behöva vara "rädd" för att få en för social aussie. När jag letade aussie letade jag efter kombinationer som förmodligen skulle ge sociala valpar, eftersom att det var en sån jag ville ha. Det finns många aussies som är väldigt bra på många sätt, förutom att de är lite reserverade. Tycker man inte att socialiteten är en jätteviktig bit ger det en egentligen bara mer att välja bland vad gäller kullar/föräldradjur.
Livet med två australian shepherds
- https://brukshundarnas.wordpress.com
#8 Men du såg ju igår själv med egna ögon… "Hugo, Hugo, Hugo…hallå………." 
Jag vet att det är så att de inte behöver vara reserverade, men med en reserverad hund får man så mycket på köpet.
Hur ska jag få honom att tycka jag är mer intressant då?
Jag har liksom redan gett upp hoppet efter att ha försökt i 1½ år nu 
#9 Min hund ska gilla mig, och tycka att jag är intressant. Det är det jag begär. Vilket många hundar också är, för att inte säga alla förutom min
Sen får den gärna träffa hur många andra hundar den vill, avsides då. För när jag vill träna agility är det så att det fungerar så länge det inte är:
- En spännande ny leksak på marken
- En annan hund i ögonvrån
- En annan människa i ögonvrån
- En matbit som ligger på marken, som han inte känner till
- En spännande ny luktfläck på marken
Och ja… för det mesta är väl någon av dessa punkter tyvärr närvarande under vår träning.
Dessa kan jag tänka mig just nu:
- Australian Shepherd
- Tollare
- Tervueren
- Lagotto
- Kelpie
- Groenendael
En sheltie då?
Medarbetare på Australian shepherd
Bloggar om hunderiet
#12 För liten 
Någon springer spaniel? :)
Sabina
www.anibaz.blogg.se
#10 Jag tyckte inte du verkade vara så bestämd. Springer han ifrån dig, hoppa, spring i väg va rolig! Skrik, sjung! Ja whatever du kommer på. Du ska vara intressant, ha en leksak, hoppa runt, kampa och spring runt - jollra och hoppa, spring! Han kommer tycka du är intressant och troligen välja att komma till dig. Ingen har ju fått det på köpet, utan man jobbar ju upp en relation så hunden tillslut skiter i allt runtomkring och alltid tycker du är roligast! Matte/Husse ska alltid vara nr 1. Lex väljer mig framför lek med andra hundar, och vad som helst. Gör jag något - tränar, eller bara står och väntar på att vi ska göra något. Då har hon fokus fullt ut. Det gäller att vara konsekvent, kommer han inte på en gång. Så spring i väg! Han ska ju aldrigaldrig springa fram till en annan hund, det kan vara farligt!
Han bör ju egentligen inte vakta heller.. Så det finns kanske lite beteenden du bör träna bort, innan nr 2 kommer. Annars får du två stycken likadana.
Jag kan också tänka mig att någon collie skulle passa om du vill ha en lite större hund :P
Grejjen med Hugo om jag skulle säga det själv är väl att du är lite för snäll :P Han bryr sig inte om dig för att han inte tror att du menar allvar och att du bara står och lallar för dig själv. Han vet inte vad han gör fel. Dina ''tillvisningar'' har blivigt någott han stänger öronen för, för det belönar ju honom. Lyssnar han inte på dig får han som han vill. Och du gör ingenting åt det :P Inget illa menat ^^
Jag ska inte ha en till hund innan han är någorlunda "fixad", haha. Men det blir tufft det här.
#16 Men det gååååååår inte
Jag har testat med allt.
Vänta - vaktar han? Vadå?
Vet ni vad - jag tror vi får träffas snart igen så får ni hjälpa mig 
Känslan jag får är att om du inte klarar av att forma en sällskapshund som du uttrycker det, så tror jag inte du är riktigt redo för såna krävande hundar du är intresserad av.
Av att bara läsa dina önskemål så tänker jag på Grönis, men när jag läser vad du skriver om Hugo och vad dem som sett dig träna honom skriver så tycker jag du ska satsa på att få Hugo dit du vill innan du börjar leta ny hund.
En följsam, "jag-älskar-dig-mest-och-vill-göra-allt-du-ber-om"-hund får man inte gratis 
Sabina
www.anibaz.blogg.se
#18 han vaktade bland annat snö och dig. :P
#18 Han vaktade sina grönsaker och SNÖ! Han vaktade ju och du klappade honom alltså berömde du honom! Felfelfel! Du kan inte ha provat allt. Lydnads kurs? Vardagslydnadskurs? Privat kurs? Ja, vi kan hjälpa dig. Jag skulle aldrig tillåta ens en morrning ifrån lexie mot en annan hund! Aldrig! Det får mig att gå på nerverna! Hugo flög i taket av att en hund kom fram och Hugo vaktade gentemot denna, den hunden luktade på honom och han verkligen flög i taket!
Jag skulle kunna ha lexie lös vart jag än går, bland hur många hundar som helst och skulle kunna gå i stan med henne okopplad. Och hon är ändå inte klar på lååånga vägar, däremot blir nr 2 2013. Men för mig så blir det inga problem. Lexie och Tyra ligger nästan på varandra och käkar märgben, ben osv. De är shelties, men de har bara känt varandra i ett par veckor.
#19 Håller verkligen med dig! Man får kämpa till dit man vill komma och vänta till nr 1 är klar, annars får man två "monster".
#19 Du hann nog inte se mitt inlägg, men klart jag ska ordna honom så gott det går innan det är dags för hund 2!
Det är inte lätt att forma en Hugo, han är alldeles för egensinnig och påhittig.
Livet är orättvist. Jag är helt säker på att min väns hund t.ex (golden retriever, lika gammal som Hugo) inte är ett dugg bättre tränad, för ända sen hon var valp har hon följt matte vart hon än går. Och min vän är megatråkig på promenaderna, haha 
Hur kommer det sig att han blev som han blev?
Dessutom - att jag inte gör någonting åt det handlar inte om någon slags lathet, utan helt enkelt att jag inte vet vad jag ska göra
Springer jag efter honom så hinner jag aldrig i kapp honom.
#22 Vem har sagt att du ska springa efter honom?
Han ska springa efter dig! 
#22 att han blev som han är just som du säger, du vet inte vad du ska göra. Klart han springer om du jagar honom ^^ Sen belönar han sig själv helahelahela tiden. Han snodde godis, du skrämde iväg honom och lät honom äta det han hade medans du såg på. Han gjorde det igen, och samma sak händer. Så för honom blir det en belöning av att sno, för han lyckas ju.
#21 Dra in taggarna!
Var vaktade han sina grönsaker och snön? Det har inte jag något minne av. Varför sa du inte till mig det då så jag kunde ändrat på det istället för att skälla på mig nu när jag inte kan göra det ogjort? 
Nej, Hugo flög inte i taket för att hunden hälsade på honom. De lekte fint i början, tills Hugo stod stilla och den andra hunden hoppade på honom och ville leka, vilket Hugo tyckte var irriterande. Han visade tänderna först, men hunden (som jag inte minns vad den hette) fortsatte att springa runt honom i cirklar i hopp om att få leka. Han gav inte upp när han sedan började morra, och ett sånt beteende tycker jag faktiskt är helt okej, jag tycker att hundar ska få säga till när de tycker att det räcker och det gjorde Hugo. Hur skulle han annars säga till hunden med döva öron att han inte ville, när han först ignorerade men inget hände, sen visade tänderna men inget hände och sen morrade men inget hände? Sen spårade det ur totalt och han blev vansinnig på den andra hunden. Han stannade vid mig och skällde som tusan, fast han tyckte det var helt okej sen när hunden höll sig undan.
Vi har gått valpkurs och allmänlydnadkurs ja.
#23 För att få tag i honom. så att han inte försvinner till den andra hunden/människan.
Tråden har spårat ur totalt, kan vi återgå till ämnet?
#25 Jag skäller inte på dig. Men jag frågade vad han åt då sa du "det är nog snö, han älskar snö!" och så fort en annan hund ens kollade på honom så morrade han och gick mot den. Det är ju vaktbeteende.
Jag tycker bara du har en del saker att tänka på innan du ens ska tänka tanken på att nr 2 ska komma 
Skvallertränig kanske vore något?
Hehe, för att "lätta upp stämningen lite" (trots att detta är ett forum,jag veeet!)
Det verkar bara som att både "Lostmybrain" och "Cassii" sett hunden träna igår? Och jag tycker det är väldigt snällt av er att komma med råd och tips, men samtidigt kändes det som att ALLT ni hade velat säga igår "IRL" men inte riktigt vågade, tar ni nu ut i denna tråd.
Det blev lite 2mot1-situation här, och då förstår jag ifall Michaela-N känner sig lite "attackerad"..
Hoppas ni förstår vad jag menar! :)
Detta skriver jag ju inte för att vara elak…
#26 Du kan ju prova skvallerträning om du inte redan gjort det
http://blandrashundar.ifokus.se/articles/4d712e7eb9cb46221d0449f3-skvallertraning#discussions-1
#30 Nej, igår var jag fullt upptagen med att träna agility 
#27 KH Collie, efter du fått bukt på Hugo och kan bli konsekvent, även mudi kan passa
Eller kanske Pumi? :)
Missade inlägget, dem postades nästan samtidigt.
Men för att tipsa om ras så skulle nog Grönisen passa, om du har någon erfarenhet av Belgare. Dem är lite speciella 
Sabina
www.anibaz.blogg.se
#30 Ja, visst blir man lite säkrare och vågar lite mer när man kan gömma sig bakom en datorskärm, så känner jag också!
Nej, attackerad känner jag mig inte men jag tycker att det är synd att ingen av er sa något igår, ni hade kanske kunnat hjälpa mig på ett bättre sätt IRL än genom text 
#36 Vi visste ju inte att du inte visste att han vaktade, känns ju lite sådär att kriticera hur någon annan tränar sin hund. Alla har ju sitt sätt att träna på men nu fick vi ju veta att du inte ens lade märke till det. :P
Har spanat runt på massa Lagottouppfödare, då jag själv ska få en i sommar! Och av det jag har läst (av uppfödarnas egna erfarenheter) så finns det mycket olika individer.
Vissa är lata som få, andra är aktiva och springer runt hela tiden, andra är reserverade men aktiva, andra är glada men lata. Det finns alltså lite av varje! 
Jag har kollat mer på de belgiska vallhundarna, jag tror någon av dom kan vara något för mig!
Vilken av Belgarna tänker du på? 
Sabina
www.anibaz.blogg.se
Fattar inte hur du pallar 3 timmar/dag, när det är över -20 vill jag knappt åka till stallet för att mocka, det tar bara 30 min och jag har vinter overoll på mig men fryser ändå som en idiot.
Och i det hemska regnet är både hunden och jag trött på skiten efter 15 min :P
Har du även tänkt framåt i livet?
Tex går upp 6.30, börjar jobbet 8.00, kommer hem 17.00 (självklart rastar någon din hund under dan), då har du 5 timmar på dig, går du då 3 timmar har du 2 timmar på dig att laga mat, äta, se tv/läsa bok eller liknanade.
#40 Groenendael och tervueren. Malinois & laeknois faller mig inte riktigt i smaken än.
Men som sagt jag har inte bestämt något än. Har länge varit inne på schäfer men jag vet inte. Ska gå på lite utställningar först och se.
#41 Vill du ha ett ärligt svar?
Jag har inget bättre för mig. Helt ärligt. Jag har få vänner och när jag kommit hem så har jag liksom inget att göra, jag är ute en kanske två timmar då och sen ytterligare en timme totalt på de andra promenaderna, morgon och kväll. Det jag gör på dagarna är att vara med min hund och sköta mina läxor. Det är den dystra sanningen, jag umgås sällan med någon annan och då har man ju mycket tid för en fyrbent kompis!
Om jag vore du hade jag sökt hjälp med privat tränare , det känns som dina problem mest handlar om eran relation ! När problmen är lösta så kan nummer 2 tänkas på ! Jag tycker sheltie passar in perfekt i din beskrivning !
Dock har jag 2 shelties och ingen är resververad! Därimot ska dom vara det i rasstandarden !
#43 Jag tror också att det är så. Japp ska leta upp någon som kan hjälpa oss.
Shelties är fortfarande en av mina absoluta favoritraser och har varit det länge, men de är för små. Hade det funnits en sheltie i mellanstorlek så visst!
#44 sheltie finns i storlekar som passar både small, medium och large när det gäller agility ;) vissa blir ju runt 46-48 cm
om du tänker på tyra och lexie så ska du nog inte göra det ^^ de är under idealet båda två :P
#45 Visst är väl de väldigt små? Jag tyckte i alla fall att de var några av de minsta shelties jag har sett. 
Jag vill gärna ha en som inte är för stor eller för liten heller, utan storleken ska hålla sig till rasstandarden. Tänkte ställa ut den.
Har inte läst alla ovanstående svar. Men jag har en keeshond och hon är grymt "mammig", rasen är reserverad, och det är grymt skönt när man möter främlingar som vill hälsa och min hund bara vänder på huvudet och kollar bort.
Kan vara både posetivt och negativt, men jag illar att det enda hon bryr sig om är mig och vad jag gör.
Medarbetare på Feminism och Vegan.ifokus
Flikar bara in… Sheltien passar precis in i din beskrivning. Om jag utgår från den. OK, kanske inte kan räknas som mellan/stor hund. Det är väll det enda. Men söker du en aktiv, trevlig och arbetsvillig hund som anpassar sig efter dig. Så tror jag på sheltien.
Sheltien är en klurig hundras att ställa ut också. För vissa domare gillar den mindre typen, medan andra föredrar den lite "krafigare" typen av sheltien. Ronja, min äldsta tik, är 39 cm i mankhöjd. (alltså för stor egentligen) men hon har fått 1:a pris (ställer henne inte idag, då jag inte tycker utställning är något roligt) och HP officiellt.
Jag håller på sheltien. (min favoritras dessutom) *ler*
Mvh Emelie 
Tervueren är en speciell ras som inte passar alla tyvärr.
Dock vet jag inte hur grönisen är då jag aldrig riktigt fått kontakt med någon.
// Mandana & Belgarna
www.Belgarna.blogg.se
Grönisen är en mildare terven, om man säger så. Men ingen av Belgarna är en hund för vem som helst. 
Sabina
www.anibaz.blogg.se
#50 Jag har hört att grönisen är lite mesigare än terven, kan det stämma?
Nej du har rätt, frågar man belgar ägaren så säger alla samma sak, de är speciella hundar som inte passar alla.
Lycka till att hitta en ras som passar dig! 
// Mandana & Belgarna
www.Belgarna.blogg.se
När ni säger att belgarna är speciella vad menar ni då? Förlåt för OT, lite nyfiken bara 
#51 Ja det kan man nog säga. Det är lite mjukare virke i dem.
Sabina
www.anibaz.blogg.se
#48 Jag vet, jag vet. Men det blir ingen sheltie, 39cm är för litet. Groenendaeltikar låg på 58cm och det är en perfekt höjd tycker jag. Runt 60cm är bra.
Ni säger att groenen är lite mjukare, på vilket sätt? Är den vekare eller mer rädd av sig än tervuerenen? Jag är medveten om att ingen av dom är någon förstahund och att det är krävande hundar på olika sätt. Därför vet jag inte ännu hur det blir. Men vadå, ingen har sagt att jag behöver bestämma mig i dag heller. Jag vet inte ens när jag vill ha en ny hund så det är ingen brådska. Men man kan ju fundera.
Jag har turen att ha en granne mittemot vårt hus med en groenendaelvalp. I sommar ska jag be om att få gå ut med den (då den är så stirrig och allmänt jobbig, understimulerad hund
), så då får jag för hoppningsvis en större inblick i rasen. Jag har lite fastnat för den tror jag.
Kvar på min lista är:
- Groenendael
- Australian shepherd
- Schäfer
#54 har du funderat på hur du ska göra när du jobbar, ska hinna laga mat, handla, tvätta och diska och samtidigt hinna aktivera såna aktiva raser?
Dem raserna lär ju nästan bo så dem "jobbar" tex bo på landet där dem vaktar gården osv.
Som jag fatta det är du ganska ung nu, och hur blir det om du ska plugga högskola, mycket med skolan, dåligt med tid till att aktivera hunden?
Jag vill bara att man tänker till extra då du är ung och om några år ska börja plugga/jobba, och du vet inte hur ditt liv ser ut om 10 år, och då tycker jag inte man ska skaffa såna krävande raser, utan raser som kanske inte klättrer på vägarna om den inte får aktivering.
Australian shepherd kan funka om du ser till att inte skaffa en individ som kräver mängder med motion.
#55 Skulle personligen säga att Aussien kräver otroligt mycket och att aveln börjar bli lite si så där 
#55 Ingen kan veta hur ens liv ser ut om 10 år, man kan bara ana.
Jag har inte sagt något om att jag ska skaffa en krävande ras ens, jag spekulerar. Jag vet inte när, heller. Men troligtvis först efter att jag flyttat hemifrån.
#54 Det viktigaste är att hitta en jättebra uppfödare. Mjukare betyder inte vekare och räddare i den benämningen.
Men det är rätt förarveka hundar, man behöver inte några hårda metoder utan lugnt och bestämt.
Gud vad lulligt det där kändes, haha.
Sabina
www.anibaz.blogg.se
#58 Tid för att leta uppfödare har jag ju, en sisådär fem år…
Alltså FÖR förarvek ska den inte heller vara. Jag tycker inte om hundar som viker sig såfort man använder ett annat tonfall.
#59 Alla raser ur grupp 1 är generellt förarveka, eller snarare signalkänsliga eftersom dem avlats fram för att lyda order inom vall och boskapsdrivning.
Sabina
www.anibaz.blogg.se
#60 Ja det vet jag. Men vissa är väl mer och andra mindre antar jag.
#57 det låter bra, då vet man oftast hur och vad man vill :)
#60 Lite nyfiken, varför är det just dessa raser av alla hundratals du är intresserad utav? 
Sabina
www.anibaz.blogg.se
#63 Jag vet inte. Ända sedan jag kort under en agilitytävling på klubben fick hålla i en groenendael medan matte tränade så vet jag inte… men det kändes rätt. Och när jag läser om den känns det ännu mer rätt.
Jag tror den passar helt enkelt. Jag kan se det framför mig. Men vem vet. Jag kanske slutar med en mops.
Kung pudel/stor Pudel.
Varför kom jag inte på dem innan, dem älskar att jobba och verkar aldrig bli trötta, dem kan dock nöja sig med 2 timmar promenade/dag om man inte hinner mer utan att dem river huset.
Dem kan allt från freestyle, agillity, lydnad, spår, osv, dem fäster sig gärna vid sina ägare men är fortfarande vänliga mot anda människor och hundar även om "matte/husse" är bäst ;)
Den rasen kanske kunde vara nåt?
#65 Hmm… vet inte. De verkar ju vara helt ok kravmässigt, de är smarta och så. Men ska jag vara ärlig så faller de mig inte i smaken utseendemässigt, tyvärr. Hur man än klipper dom. Fast det är en bra ras för mig också.
#66 första kärleken går via ögonen, sen via hjärtat, man måste ju klicka med båda. Ska se om man kan komma på någon annan ras då :)
#67 Ja tyvärr. Det kan verka lite ytligt men jag gillar i regel inte krulliga hundar till utseendet (med undantag för lagotton). 
#68 lagottons avel har tyvärr gått ganska mycket utför, nervösa, osäkra och agressiva individer dycker upp mer och mer. Min veterinär säger att numera sätter dem nästan alltid munkorg på lagotto då dem biter så ofta, det gör dem inte på tex amstaff, rottis eller andra "media farliga" raser.
Även om föräldrarna verkar bra, dem är kanske t.o.m MH testade eller har fått bra bedömning på sitt temperament. Men ändå slår det fel på valperna, då är det svårt att hitta bra individer.
De lagottos jag mött har inte visat några tecker på nervösitet eller stress.
// Mandana & Belgarna
www.Belgarna.blogg.se
Absolut inga Lagotton jag har träffat har varit nervösa, aggresiva o.s.v Och jag har träffat många lagotto uppfödare, utställningar, även massa här runt om kring där jag bor. Absolut ingen då min familj har fått stort intresse för den hära rasen och vi kommer troligen skaffa en till sommaren. Men som sagt det finns så ja men inte många.
Kanske på utställningar där det blir nervösa när en gammal gubbe hukar sig på knäna och lutar sig fram och börjar röra överallt. Men det är inte ofta att det är aggresiva eller nervösa de flesta är reserverade då det finns ett syfte till varför de är så pga att den numera är avlad för tryffeljakt/sökning, så får man träna mera socialsering ifall man vill minska reservationen som vissa individer kan få.
Men självklart kan det ha vart att de Lagotton som kommer till din veterinär har fått patienter av rasen lagotto som kommer från en dålig uppfödare, fått en dålig uppfostran.. elr liknande.
// Hannah
#69 Att säga att det är svårt att hitta bra individer tycker jag är att överdriva!
De allra flesta lagottos jag träffat (och jag har träffat en hel del) har alla varit lika glada och mysiga!
Men visst finns det agressiva oh nervösa exemplar, men jag anser att det snarare är undantag är regel.
Jag tror inte det blir lagotto ändå så det spelar ingen roll 
Helt klart KH Collie!
/ Denice, Oddpaws Råttuppfödning
Bloggar på Tassliv, hur det är att leva med tre hundar och övriga djur!
Boxer?
Briard
Hovawart
Bueceron
Potrugisisk vattenhund
Siberian Husky
och andra bruksraser!:D
Briard tycker jag, vi har fyra! dem äger! lång päls som inte fäller eller är särskilt jobbig;)
#76 Varken portis eller siberian husky är bruksraser.
Aldrig siberian husky, oavsett hur mycket promenader jag skulle gå…
Hur tänker du kring raserna du är intresserad utav? Varför vill du ha en brukshund/vallhund?
Vad vill du syssla med? Vill du satsa högt eller vill du ha en aktiv sällskapshund?
Sabina
www.anibaz.blogg.se
Varför vill du inte ha en hund från grupp 9?
#69 Och vad baserar du den där överdrivna faktan på? Visst kan hundar tycka det är obehagligt hos veterinären med tanke på att hela miljön är onormal, det ligger en "dålig energi" över stället. Klart att hundar känner av det.
Och bara för att din veterinär har behövt satt på munkorg på de 10 lagotton som hon/han har träffat, så betyder väll inte det att du bara kan dra alla lagotton över en kam och säga att det är omöjligt att hitta en bra individ.
Mycket hänger på om uppfödaren har hanterat valpen, och om ägaren har gjort det. Och jag lovar dig att det finns minst lika många seriösa uppfödare, som det finns oseriösa. Precis som med ALLA raser!
#81 jag säger att det är svårt, extremt svårt pga all korkad avel vi har idag på våra hundar!
Men ingenting är omöjligt, jag har fortfarande hopp för aveln.
Och min veterinäre har täffat fler än 10 skulle jag tro då rasen verkar ganska vanlig numera.
Sen är ju grejen att alla hundar kan ju verka trevliga hemma eller i en miljö dem känner igen, det är där dem flesta träffar olika raser, hos veterinären sätts dem på prov, det är en jobbig miljö, men det gör det väl inte okey att hunden hugger veternären när dem lyssnar på hjärtat eller sticker dem? För vissa raser har mer benägenhet än andra att hugga när veterinären gör saker som kan anses konstiga, och därför tycker jag dem raserna inte är bra. Tex varför ska det vara okey att en lagotto hugger vid veternär undersökning om inte cocker spaniel, springer spaniel, schäfer, osv inte gör det? Är det för att dem är lagotto som det plötsligt är okej att dem inte klara miljön andra raser klarar?
Och lagotton är inte ensam om detta, fler raser blir "knäppa" och klarar inte av såna situationer som hos veterinären, men det tycker jag dem ska! Det finns raser som klarar att åka till veterinären utan problem, varför ska inte alla raser klara det?
Min lagotto fick beröm för att han var så snäll hos veterinären, och då stod han bara still på borde och tyckte allt var konstigt? inge speciellt enligt mig, då han berätta hur lagotton brukar vara…
Har inte läst alla svar, men Boxer?
/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com
Jo jag tipsade om boxern också innan. Men fick ingen respons av ts..?
#82 fortfarande överdrivet att säga att de är svårt att hitta bra individer inom rasen Lagotto. Och föresten man dömmer inte en hel hundras över att ungefär 10 lagotton var aggresiva på en veterinär, det kan ju hända vilken ras som helst på olika veterinärer…….
Kan vi bara strunta i detta ist och forsätta på vad inlägget egentligen handlar om… eller sluta skriva öht!?
// Hannah
#77 menade inte att dem va de, men det finns bruksraser som skulle passa…
ville bara påpeka att de skulle passa till arbete….
#79 Jag kan tänka mig något annat än en brukshund eller vallhund, men som det ser ut just nu verkar de passa bäst.
#80 Jag vill inte ha en sällskapshund, en sån har jag redan.
#83 #84 Glömde säga det, men jag gillar inte raser som dregglar. Är lite smått immun mot det 
#87 Då går Terven bort 
Sabina
www.anibaz.blogg.se
#88 Gör den det?
Den dreglar väl inte så där jättemycket? Kan tänka mig lite smådregel, men inte så mycket som t.ex en mastiff, en engelsk bulldogg eller liknande.
#92 Det spelar ingen roll, den är fortfarande liten till storleken.
Min är som en jäkla kran. 
Sabina
www.anibaz.blogg.se
#94 Hahahaha.
Tänkte jag skulle vara någorlunda skyddad, de har ju ingen hängande mun. Men där ser man.
Det gav lite minus….
#94 Jag hörde senast idag i skolan att Arach kan drägla. 
// Mandana & Belgarna
www.Belgarna.blogg.se
#95 Han dreglar via tungan 
#96 Hahaha vem sa det? x'D
Sabina
www.anibaz.blogg.se
#97 Jaha. Heheh. Då får vi se hur det blir med den saken.
#98 Så du utesluter en ras pga dreggel? 
Sabina
www.anibaz.blogg.se
Golden/Labbe?
#100 För klumpiga av sig. Jag söker efter en lite smidigare hund.
#100 Hon vill ju inte ha dreggel 
Sabina
www.anibaz.blogg.se
Welsh corgi cardigan kanske? (har inte läst tråden så jag vet inte om någon gett det som förslag)
// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se
#102 En till anledning, den glömde jag.
#103 För liten. 
Svårt va?
#103 Du skrev ju mellan-stor? Skulle inte säga att en corgi är en liten hund. Men aja du som ska ha hunden 
#105 Ideal (rasstandard) är 30cm i mankhöjd, min är 28cm och han är pyttepytteliten. 
Du har ännu inte svarat på frågorna jag ställde i #79 förresten 
Sabina
www.anibaz.blogg.se
#106 Jo visst, men dom är ju mer långa än vad dom är höga. Så dom är ju mer bastanta än en liten hund
Men okej då är jag med.
Schnauzer är inget antar jag?
#107 Oj då, har missat dom. Jag vill ha en aktiv hund (redan nämnt, att jogga med, cykla med, och träna lydnad och agility som sagt. Bruks kanske också. Plus vanliga promenader, spår, kanske viltspår. Något mer du vill veta?
#108 Ja, och det är en nackdel om jag ska köra agility eller cykla med den… 
Just det, Schnauzer. Kanske, om det är en riesen alltså.
Och när blev golden och labbe klumpiga?
Dina krav på hund är enorma, ingen ras verkar passa dig.
// Mandana & Belgarna
www.Belgarna.blogg.se
Har skrivit några förslag som inte fått nån respons:
Pumi?
Welsh Springer spaniel?
Engelsk springer spaniel?
#101 Labbe och golden är verkligen inga klumpiga hundar. Flera labbar tävlar agility i SM! Så nää fel.
Jag skulle säga Pumi, helt underbara hundar som är mycket pigga och aktiva :)
#101 som några har skrivit här; dom är inte klumpiga alls! :D

Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
#113 Det finns inget fel svar. Det är en fråga om smak och tycke. Jag tycker inte att de är smidiga i kroppen plus att de dreglar, det räcker så. Det är min åsikt och det är inget att diskutera om.
#111 enorma? Har ju hittat flera stycken som passar.
#117 Nu lämnar jag tråden, då jag tycker du är ohyffsat otrevlig när man försöker hjälpa dig! Och nej, de hundarna är INTE klumpiga, punkt slut.
#118 du har ju inte hitta en enda som passar, dem du föreslagit har folk med erfarenhet sagt att dem inte alls passar = ingen ras, eller ja assi kan ju kanske passa dock.
#119 på vilket sätt är jag otrevlig tycker du? Förlåt om jag låtit lite arg, det är inte meningen ^^ är inte alls irriterad. Men det är fortfarande en smaksak eller en värdering, hur man uppskattar att hunden rör sig. Jag uppskattar utställningsvarianterna åtminstone som klumpiga, delar man inte den åsikten så är det fine för mig. #120 har hittat flera stycken, ska jag nämna några? Kh collie, tollare, belgarna (groenendael och tervueren), lh collie, Pudel (kanske), lagotto (kanske). Är säkert några jag glömt också :)
Aussie också.
#122 Du vela inte har någon hund som dreglar, då går terven bort från listan som Anibaz skrev tidigare.
// Mandana & Belgarna
www.Belgarna.blogg.se
Jag har fortfarande ingen aning om hur mycket den dreglar. Lite smått går väl an men det beror på hur mycket det är. Ska höra runt med några uppfödare också.
Kan bara flika in att jag hoppas innerligt att du håller på få ordning på Hugo och att du tänker få honom "ordentlig" innan du tar hem hund nr 2.
Speciellt om du vill ha Belgare, dem tar efter minsta lilla och då kanske du står där sen med två hundar som inte lyssnar. Vilket kan bli jobbigt.
Har du kollat upp några uppfödare för raserna?
Sabina
www.anibaz.blogg.se
Tycker fortfarande att du ska få ordning på din hund innan du ens tänker tanken på nästa.
De beteender din hund har kommer defenitivt smitta av sig på en terv, då jag vet hur tervar är.
Har varit med och fött upp 2 kullar, tränat problemtervar osv så jag har koll.
// Mandana & Belgarna
www.Belgarna.blogg.se
Ts uteslut långhårig collie om du inte vill ha dreggel även tollare och terv ;) Eller varfr inte alla hundar? Då min sheltie dregglar om jag äter något hon älskar..
Min förra daghund var lh collie, så jag vet hur mycket de dreglar. Det är måttligt i alla fall, så lite kan jag tänka mig.
#128 okej jag bor nästan med en lh collie och han dregglar mer än en sankt behnard , Vid middan för ungefär 6 månader sedan satt han och tiggde då var den en stor pöl på 1x1 meter så om du pallar det så borde du inte ens dra upp dregglandet !
#128 Läser du inte alla inlägg? Ställde en fråga i mitt senaste.
Sabina
www.anibaz.blogg.se
Ja det har jag, men jag har sparat de som bokmärken på min dator, därför kan jag inte plocka fram det just nu.
Kan ju tillägga att även lagotton kan drägla en del :P
Alla stora hundar dreglar väl, men vissa mer och andra mindre ;)