äta långsamt
Hejsan alla hundvänner där ute.
Jag har ett rpblem med min hund. Hon äter så himla fort så maten får inte stanna kvar i magen har ni nån lösning?
Har testat med blöta maten har testat vända på skålen så maten ligger i få fårorna o hon spyr endå upp den. finns de något som man kanske kan köpa så maten blir äckligare som inte är giftigt för hundar eller någonting.
Är desperat de blir dyr om ja ska behöva ge na ny mat för vaje gång hon spyr upp den.
hon spyr aldrig upp den andra gången hon får mat :S
Har du provat ta med dig matransonen ut och sprida ut den så att hon får söka upp varenda kula?
http://foderbilen.se/dogman-matskal-anti-glupsk-rod-m.html
testa en sån eller liknande, ska tydligen fungera 
VÅr hemsida : http://twilimarsvin.wix.com/twilights
våran unghund brukade hetsäta, ibland spydde han upp det igen, då la vi i tre skedar(matskedar, har man en stor hund ska man nog inte lägga i teskedar) i skålen så han var tvungen att känna vad han kunde äta och då slutade han hetsäta. Man kan också sprida maten på golvet.
"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin
Hur gammal är din hund ts? är det regelrätta kräkningar eller regurgitation? Det finns en skillnad. Alltså kräkning är när hundens magmuskler jobbar upp maten i strupen, hunden hulkar innan den kräks. Regurgitation är när maten plötsligt kommer upp. Om din hund är ung och alltid haft dessa besvär så kanske vet kan vara en ide. Det finns missbildningar av matstrupen tex megaesophagus som kan orsaka sådana symtom.
Med sunt förnuft kommer man långt!
Hade samma problem med Simba när han var yngre. Det var nästan som att han inhalerade maten. Han gick fram till skålen och gjorde en inandning ochsedan var skålen tom. Helt otroligt att en hund ens hinnersväljaså fort. Ibland var det så atthan också kräktes upp maten efteråt. Ibland så spredde jag ut torrmaten på golvet så fick han jaga runt bitarna, det gjorde att det tog lite längre tid. Ibland stoppade jag in hela ransonen i en aktiveringsboll, har även lagt "spår" med maten.
Sedan skaffade vi en sån här och den älskar han.
http://www.smalltobig.se/buster-dogmaze/1007-0
Hur gammal är hunden? Simba lugnade sig i takt med att han blev äldre. Idaganser jag inte att han äter för fort, det är inte längre ett problem, men hanbrukar få maten i labyrinten ändå några gånger i veckan.

Kika lite på foderberikning, finns en gammal artikel här inne.
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter
TAck för alla svar hon är 5 år och har gjort så sedan hon var liten när hon spyr så kommer de bara upp hon står inte o hulkar.
Har testat sprida ut maten men då stressar hon ännu mer efter som ja har två andra hundar.
Jag har testat med stora stenar i maten men hon är inte dum hon tar o flyttar på dom sedan äter hon lika fort igen.
Jag har gjort som så nu att jag har hällt ut maten på en plåt o sedan haft de där gallret som man har i ungnen och ställt de ovanpå så nu går de mkt långsammare. Men finns de någon möjlighet att hon kommer börja äta långsammare.
drygt att plocka fram och utan plåten och diska den hela tiden.
har testa med foder boll men hon rullar den tills all mat kommit ut sedan springer hon och käkar upp dom igen hon är för smart för sitt eget bästa. dom andra hundar äter jätte långsamt och står inte o stressar henne när dom ätit klart så går dom och lägger sig.
hon äter allt spännan som du har fäst blödpåsarna med, snus små plastpåsar som de har varit nå gott i.
Min mammas hund äter också väldigt fort. Hon spyr dock inte upp den så vi brukar låta henne äta fort. Du kan ju testa att frysa maten. Häll ner torrfodret i en burk och fyll med vatten precis så att det täcker. Sen får du ju så klart frysa in den och plocka fram en liten stund innan matdags så att det hinner tina litegrann så att torrfodret sticker upp lite ur isen.
Vi har en anti-glupsk skål till vår valp, för han var också jätte-glupsk där ett tag. Det funkar jätte bra, och då tog vi en mindre variant än vi trodde att han skulle behöva, vilket gjorde det ännu svårare att få upp maten.
Sen brukar vi lägga in maten i pet-flaskor som han får leka med så maten faller ur.
Nu efter att ha haft skålen ett tag är han mindre hetsig runt maten och kan slappna av och kan till och med gå ifrån maten om till exempel katten busar brevid och han vill vara med :) Tidigare var maten ALLT och inget eller ingen skulle få stoppa honom från att äta upp den :P
Kul grej är att jag en dag såg honom sitta och titta på medan katten satt och åt från hans mat, skulle aldrig hänt tidigare ;)
#7 Är hon 5 år och har gjort det sedan hon var liten, känns det som att det är en inbiten vana att äta fort.
Ni har förmodligen provat utfodra hundarna i varsitt rum, så att stressen försvinner. Andra knep, som inte redan är skrivna…. vet jag faktiskt inte.
Har du provat ta ut bara DEN hunden, och sprida ut maten Utomhus, som jag skrev längre upp?
smart ska testa d där med isen. absolut att ja skulle kunna sprida ut maten utomhus men inte just nu min andra hund är nyoperad för patella luxation och ja tycker inte om att lämna han ensam o vill inte ha dom ihop ifall hon kommer åt han så de blir lite svårt. har testad med foder boll så de är ha samma effekt med petflaskor så de tror ja inte kommer funger :( men ska testa med isen. De måste juh fungera.
Men är kräkningarna verkligen på grund av att hunden äter fort? Om hon gjort så hela sitt liv kanske det är något annat problem. Kanske att magen inte klarar av det hon äter?

En hund som hetsäter tycker troligen att maten är oerhört viktig, och att den tar slut för fort. KIka på foderberikning, och börja stoppa i saker att undersöka, lägg inte bara i nån sked, utan kanske potatisskal, en morot, ett helt rått ägg och annat som går att äta men kanske är tveksamt gott.
MVH Elin
har testa super dyra super billiga och mellan foder och allt slinker in lika fort och kommer upp lika fort har testa ge na foder till skott.Har testat allt.
Börjar ge upp hoppet på att hon kommer kunna äta som en normal hund.
Hon är juh en gatu hund från Irland fick hem henne från typ 9 månaders ålder så hon har left på gatan till dess så de är förmodligen därför hon älskar mat så jäkla mkt och hon är rädd att blir utan eller att nån annan fast de inte är en hund i närheten ska äta upp den för na.
Jätte synd att hon måste känna sig så stressad.
idag kastade ja ut massor med frollic bitar i mitt sov rum stängde dörren och släckte lampan och lät henne lukta efter godisen och hon sprang in i allt inte enns i kolsvarta mörkret kunde hon äta lungt.
De fungerade De funkade inte d där med isen heller hon tog upp iblocket bet d i bitar och svalde.
Kan dom inte få frys skador?
Tack så himla mkt att ni angagerar er i mitt problem. :D
D är hon till höger på bilden som har mat problemet.
Det du kan göra är ju att ge henne några kulor åt gången :) Eller låta henne jobba för hennes mat.

Sprid ut målen med mat flera gånger om dagen om du har möjlighet, så att hon inte kastar i sig en hel portion utan får fler mindre istället. Kanske lättare för magen att hantera det då? Förmodligen så tuggar hon ju inte maten utan bara sväljer allt helt.

Hetsäter hon den frusna maten är det inte bra att ge henne sån. I alla fall inte i för stor mängd.
Jag tror på foderberikning, som jag skrev ovan.
Blanda i potatisskal, morötter, bestick (att lyfta ur eller äta runt), en tennisboll, ett äpple, ett helt kokt ägg, häll på någon dl vatten och servera. Då mste saker plockas ur, vattnet drickas, äter hon det råa potatisskalet bromsar det lite, äter hon det inte måste det sorteras bort. Bestick och leksaker måste lyftas ur eller ätas runt. Ge gärna ett energifattigt foder, så att hon kan få större mängd, eller testa att strunta helt i torrfoder och börja barfa henne.
En tanke till en hund med stort ätbehov kan vara att ge popcorn. Ha alltid en stor skål popcorn framme, så att hon kan äta luite när hon vill. Popcornen ska vara luftpoppade, så att de är rätt energilösa, och givetivs inte saltade. Färska popcorn är godare, så poppa gärna en större mängd och servera det när det är ett dygn eller tom 2-3.
MVH Elin
Tack så himla mkt för alla tip har tagit åt mig mkt óch testat en massa olika saker :D många fungerade inte men några har gjort så hon äter lugnare :D det går nu åt rätt håll :D