vilken ras var din första?
vilken hundras var er aldra första hund, behöver inte va som vuxen, utan även när man var barn och budde hemma, och familjen skaffade hund.
min var iaf shäfer, jag var 4år gammal.
din då?
En långhårig schäfer vid namn Nalle.
Irl. varghund.
≧◔◡◔≦
Min familjs första hund var en Grand Danois :)
stora hundar vad skoj.. :)
just nu har vi en GD =))
Långhårig Collie.
ok, vad skoj då är du ju en nybliven hund ägare! =))
Min familjs första var en labrador/schäfer korsning. Min egen första var en kelpie.
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Labrador, mamma har ju uppfödning på den rasen så det är inte så konstigt att min första egna hund sedan blev en labbe från hennes uppfödning.
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
8, aha okej =))
9, nej det är det ju inte :)
Min egna hund är min papillon. Och det är familjens första med.
// Mandana & Belgarna
www.Belgarna.blogg.se
okej liten men söt=)

Första familjehunden var storpudel
Första egna en Australian shepherd
-Okej, hakar väl på då.
Ja, första var ju schäfren då, men första helt egna var en dobermann/schäfermix.
En kortharig Tax. :) Fick henne i julklapp av en van till familjen eftersom hon inte blev nagon bra grythund. Jag var 6 ar och vi fick avliva henne sommaren efter jag fyllde 18 (hon var 15).
Familjens första var en Gordon Setter, min första egna är blandras.
En rottweiler hane vid namn Bullen, var vår allra första hund 
skoj tycker jag att läsa lite om folks förta, att man minns så tydligt! det var 18 årsedan vi köpte vår första och jag minns det som igår!
när jag föddes hade vi 3 flat coated retrivers :P
Min egna hund fick jag för ett år sen när jag var 15 och är en clumber spaniel hane (bild) fast bor ju fortf. hemma :P
När jag flyttar hemifrån ska jag få en blodhund av mina föräldrar då jag alltid velat ha en sådan, men mina föräldrar tycker den är för stor :P
Min familjs första (när jag var ca 6 år) - amerikansk cockerspaniel
Min första (när jag var 28 år) - engelsk cockerspaniel
men gillar man hundar ska man ju ha en stor för då får man ju mycket hund för pengarna! :P hehe.
#21 Det är absolut inte sant. Min papillon är mera "hund" än min delägar vovve som är en tervueren 
// Mandana & Belgarna
www.Belgarna.blogg.se
En rottweiler vid namn Balder.

Oj, första ras..
Hade 5 olika raser, utdelade på 8 hundar när jag var barn (från födseln)
- Dobermann
- Långhårig Collie
- Schäfer
- Kuvasz
- Rottweiler
22, nej jag vet jag bara skoja lite jhu! ;) hehe!
Första hundan jag kommer ihåg att vi hade va en rottis/labbe som hette Tigge. Jätte snäll och lydig hund men tyckte inte om barn.
Min första egna hund är en eurasier vid namn Hannibal.
Första hunden var Tax/ Shetland sheepdog.

Min familj hade mestadels blandrashundar som pappa använde till jakt samt en Griffon bruxellois, men detta var långt innan jag föddes.
Min första, egna, hund var en gatuhund från Spanien.
(bild på henne finns på min personliga sajt, för er som är nyfikna)

Eftersom så många skriver om sina egna första så får jag väl också göra det.
Jag skaffade en Malamute/Schäfer/Samojed, och honom har jag kvar
vad skoj! :)
jag har ingen egen än då jag bor ensam med min dotter (2år) i en lägenhet 3 våningen utan hiss….
och vill hälst ha en stor hund, så får vänta tills jag bor bättre! :), isåfall blir de nog grand danois, newfoundland,berner sennen eller liknade! :)

Bumsibum
New foundland är mysiga.
Min syster har tre stycken. 
LinnSam, ja dom är det, plus så är dom så lugna.. helt underbara hundar!! :)
När jag föddes hade familjen en labrador/goldenblandning som hette Tjabo

Bumsibum
Javisst är dom det!
Syrrans hanar, man märker dem knappt.
Men ute är det full rulle, gäller att hålla i hatten, haha!
Min första hund var en salig blandning av allt möjligt, såg ut som en tax i dreverkropp med västgötaspetsens bakställ osv och den första med bara en ras i sig var en Grand Danois
Min första hund var en tibetansk spaniel. En tik som hette Mika. Detta var i Polen. Hon var redan gammal när jag föddes och hon dog när jag var 2-3 år gammal. Hon var då ca 16 år gammal.
Har bara ett minne av henne och det var när jag var runt 2 år och bär ned henne i trapphuset. Hon blir sur på mig och jag ställer ned henne. Jag minns att jag var helt själv i trapphuset, inga vuxna. Jag personligen hade aldrig låtit ett så litet barn som jag var då bära ned en hund helt själv utan en vuxnes bevakning. Men det var ett tag sedan det där. 
Linnsam.
hehe, japp.. så är et.. när om är ute kan et vara fulgång, men ak så barnkära dom är med.. iaf alla jag träffat! :)
med min dotter på 2 år.
35, ja gd är så vackra och bedorade! :
Min första ras är den jag har just nu, en Eurasier. Vi ville ha en lättsam sällskapshund som ändå är tålig o klarar mycket uteliv, helt enkelt! O det tycker jag verkligen att vi fick :)
ah, plus är dom söta och fina.. lurviga och gosiga! :)

Våran första hund var en gråhund vid namn Isabell. Får ja en dotter nå tag så ska hon heta Isabell :)
Min första egna hund var en schäferkille som hette Bonzo, och han var mycket vacker,snäll och klok. Sorgen var stor när han gick bort 13½ är gammal.

Vi hade Grand danois när jag föddes, sen har vi haft grandis hela mitt liv. Tills för 4 år sen. Nu har jag själv en Flat. Men en grandis kommer det bli om några år!
skoj att Grand danois näms mycket i dena tråd! :)
trude inte det var så vanligt som de värkar!
skoj skoj! :)
oj, 13½ för en schäfer är ju en del, men ja de gör ont i en när ens djur går bort oversätt ålder. =/

Ja, grandis är en stor favorit!
jappz, men det kan jag helt klart förstå, helt bedårande, stora, fina, vackra, lugna, ja allt är bra med dom, kan jag tycka!
dom är lika snälla som dom är stora!
nackdelarna är dock att de i snitt bara blir 7 - 9 år.. 

Vår första blev 13 år. Men sen så var det 15 år sen också, avlen går ju oftast åt motsata riktning.. Tyvärr.. Mer sjukdommar som blommar upp.
ah… :( ja massa synd det där.
Norsk Buhund :-)

Entlebucher sennenhund.
Har kvar honom än idag, 6 år blir han i höst.
#0 "budde" vad gulligt^^
schäfer, men va tvyngen att avliva den 14 v gammal. annars labbe ludde
första hunden som familjen hade var engelsk bulldog, första egna hunden är en BC

Första i familjen Yorkshire Terrier och Engelsk setter. första halvegna var en schäfer och min alldeles egna prinsessa blev en mellanpudel
Första familjehunden var en trefärgad collie (jag var ett år), men vi hade henne bara två veckor sedan fick hon lämnas tilbaka. (Min då treåriga bror var livrädd för henne)
Sedan blev det en sobelfärgad sheltie när jag var fyra, vilket nog är vad man kan kalla "första hunden".
Min första egna hund (snart två år sedan) var en whippet.

Han är en blandning på schäfer/golden/jaktlabrador. :) blev 12 veckor gammal igår.

Den första hunden jag hade jag en blandning mellan labrador/boxer/schäfer och kanske något mer, hon levde tills jag var 8 år.
~Quila Roze~

Bouvier des Flandres
#59 Varför "tyst"? 

Oj mina första hund upplevelser måste ha varit, lahsa apso, engelska mastiffer i massor (kennel) och en leonberger.. härlig blandning också gick jag själv åt det andra hållet och skaffade mig en Kerry Blue terrier

Jag är uppvuxen och med dobermann.

#63 Men gud va söt han var. :)

När jag föddes så fanns det Yorkshire Terrier hemma, min mamma födde upp rasen då.
Så jag är uppvuxen med Yorkar.
Men min absolut första Egna hund var en Pekingese, haha! Och min absolut första Egenutvalda hund vad en Schäfer. ^^
Medarbetare på: Brukshundraser, http://tavlingshundar.ifokus.se, http://bullhundar.ifokus.se/
Min hemsida: http://nikkishundar.wordpress.com/
53, aj då varför blev han bara 14 veckor.. 
Massa synd, men det är tyvärr sånt man får ta som hund/djur ägare… 

Min första var en Islandsspets. Felix hette han.
Med Vänliga hälsningar
Myra Dessjack Medarbetare på Reptiler
Uppväxt med storpudlar och polski oweczarek nizinnys…när jag var 15 år fick jag välja min första egna hund, min jrt kille.
Första hundarna var en rhodesian ridgeback vid namn Atte och en papillon vid namn Charlie 
Medarbetare på Sphynx iFokus
Min första hund var en finsk spets som hette Metso, men honom minns jag knappt för jag var så liten. Sedan skaffade mamma en vorsteh, Pricken. Nu har vi en Rhodesian ridgeback och en blandras.

Långhårig collie :-)! Ljuvlig ras!!
Växte upp med Bamse-en schabrador. (schäfer/labbe) Han var den absolut bästa hunden! Han och jag var lika gamla och han dog tyvärr på alla hjärtans dag 2001.
Alla borde få växa upp med en sån hund och jag hoppas att Zac ska få den rollen när jag får barn. =)
aj då, inte så skoj alla hjärtans dag då ju! :(
Första hunden var Sebastian, en långhårig collie och jag var 9 år då, (1997) Han avlivades för 3 veckor sen och blev över 12 år.
Ha en bra dag önskar Madeleine - sajtvärd för Teddykaniner
Collie var min första ras.
Min första hund var en dalmatin vid namn Frida henne köpte jag när jag gick ut 9:an 1987…..
Det har alltid funnits hundar i min familj, först var det collie sedan whippet, ett tag en chihuahua och nu är det korthårig collie och tibetansk spaniel.
Men imorgon hämtar vi min första alldelens egna hund som jag ska betala försäkring, mat osv för sälv och ha fullt ansvar för, det blir en Chihuahua. :)
77, ahh f*n vad skoj! :D ska jag ha em liten hund nångång iframtiden är de bara Chiuaua (eller hur e stavas) men aldre helst stora raser för min del! 
Fram till jag var 1 år gammal hade vi en engelsk springer spaniel i familjen. Hittar tyvärr inte bilden på honom och mig när vi sitter med varsin tuggpinne i munnen… 
När jag var 7 år skaffade vi en mellanschnauzer som vi tyvärr fick omplacera. Sedan 9 års ålder har jag alltid haft minst en springer i huset, däribland min första egna (han var först familjens hund men blev sedan min hund) hund Linus som blev 11½ år gammal. Så fyra (fem) springrar har det funnits hos mig. 
Uppväxt med Västgötaspets och Tibetansk Terrier, men första egna hunden (vid 21 års ålder) var en BC.
En Jack Russell Terrier =) Han lever fortfarande och är pigg och glad för en 11 åring, men det brukar ju små hundar vara =D
Vår första familjehundar var 3 Bulldogs, å ja från samma kull.
west highland white terrier när jag var liten ,sen vart det en boxer
och det är det bästa jag gjort.vilka underbara hundar det är.
Trevlig tråd så jag återupplivar den.
Border collie var den första rasen.
// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se
KH Collie och KH Saluki.
Våran första kommer bli en Lagotto, till sommaren förhoppningsvis.
Våran första hund var en st.bernhard som redan fanns i familjen när jag föddes och min första egna hund är en liten blandning mellan chinese crested powder puff/papillon :)
Min första hund var en golden retriever när jag var 12 år. :)
Våran första hund var en bichon frisé. Han var 4 år och jag var 6 år då vi köpte honom.
"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin
Golden Retriever 
- Mvh Emma
Min familjs första hund var en schäfer som dem redan hade när jag föddes. Min första egna hund var en alaskan husky 
Amstaff
Har växt upp med Rottweiler mfl.
Mvh Maria - Medarbetare på Bullhundar iFokus.
Blogg om Chilli & Prince Weightpull-träning.
Korsning pekinese/tibetansk spaniel
MVH
Sofie
Lagotto romagnolo 
Det var någon sorts setter. Bonnie och Bonita hette dom, mamma och dotter. Men dom kommer jag inte alls ihåg, mer än kort jag sett och det jag fått berättat. Dom fanns där redan när jag föddes. Annars den efter det var en boxer, Turbo då var jag ca 8-9 år
Som barn blev familjens första hund en omplaceringshund. Han kom till oss när han var ca 2,5 år och hette Nalle. Han var en svart Newfoundland, helt underbar hund dock väldigt stor med mycket päls!! Men underbar ras att växa upp med!
Min allra första egna hund kom ett par år senare, när jag var 12 år, och det blev en svart dvärgpudel. Zalo heter han, han blir 14 år till sommaren! En helt underbar ras på alla vis och som kommer i fyra storlekar så det finns en för alla!
Min andra hund köpte jag för ca 2,5 år sedan. Då blev det en, svart/vit, Shetland Sheepdog. Han heter River. Valet av ras blev det då jag ville ha en hund med lite mer päls och som klarar lite andra väder och temperaturer än Pudel, samt att jag ville testa på och satsa lite mer på agility och där gör sig sheltien bra.
Finns ju såå otroligt många bra, och trevliga, raser. Någon gång i framtiden skulle jag t.ex. vilja äga en Rottweiler och en Australian Sheperd. Annars kommer jag nog främst hålla mig till Pudel och Shetland Sheepdog då jag känner att jag hittat de kvaliteer jag söker i dem.
Mellan Pudel en hane vid namnet Bamse hett något annat i stamtavlan. Svart ursöt härlig kille som var smart. Älska åka bil men inte stanna kvar i bilen själv, ne då ställde han sig på biltutan. Folk flockades runt bilen o knacka på fönstret inte sluta han tuta för det…. ne inte förren mamma kom tillbaka
Har så bra minnen från honom o därav vart mitt val på renras oxå Pudel.
Våran första hund vart en blandras softisblaning vid namnet Chanel snäll som få o gosig o hade det vakraste hjärta men kan tänka sig, inget ont i den hunden. Våran andra hund vart en foderhund dvpudeltik röd min Avatar. Nu har vi en till dvpudeltik svart litet yrväder
Rolig sprallig glad liten valp som är väldigt rolig gör en del hyss o slaktar gärna tidningar o papper på ett litet kick.
En spansk gatuhund.
Medarbetare på Australian shepherd
Bloggar om hunderiet
Min första hund var en engelsk springer spaniel, Sebbe hette han. Minns han så väl. Och saknar honom än idag! Jag var 9 år gammal då 
En schäfer som hette Nina hade vi när jag var barn, hon kom till vår familj några månader innan jag föddes. Jag minns att jag var så stolt över att vi var lika gamla, hon och jag. Nina tyckte inte om närhet och var lite folkskygg men hade världens tålamod med mig
När jag fyllde tio fick jag min allra första egna vovve som lever än idag (fyller 13 i år). En blandis mellan bearded/border collie som heter Fido! Han är fortfarande pigg som en nötkärna och det är många som har misstagit honom för en valp :)
Familjens första hund var en omplacering. Border collie/karelisk björnhund……………. hehe. Hur kontigt det än låter och trots hans bakrund innan vi fick honom så var han den snällaste och mest okomplicerade hund jag träffat.
Mvh Linda! :)
www.valldes.bloggplatsen.se
Familjens första hund var en bichon havanais, eller ja mina föräldrar hade haft hundar innan men hon var första hunden som vi skaffade när vi barn var med i bilden :) Det var 1996 och jag var 10år och självklart överlycklig för våran nya familjemedlemsom var helt underbar!
Min första egna hund är min irish softcoated wheaten terrier Nelly som är 9år nu :)
Familjens första hund var en 1-årig golden retrievertik som skulle omplaceras av uppfödaren då hon hade hd-fel, Anni kallades hon för. Hon blev 7 år gammal sedan blev höften för smärtsam för henne så hon fick somna in. Några år innan så hade vi skaffat en liten svart shih-tzu hane som sällskap till Anni + att jag ville ha en liten hund den gången. Ruff, som han kallades för, blev 10 år och dog hemma i min famn 2005.
Efter det ville mina föräldrar ha ett litet uppehåll med hundar men jag fick tillåtelse att skaffa min stora hund som jag hade drömt om länge. Så våren 2006 köpte jag min första alldeles egna hund för mina egna pengar, en liten leonberger valp som snabbt växte upp till ett stort lejon =P Han blev tyvärr bara 4 år och sedan dess har det bara blivit småhundar igen för hela slanten även om jag fortfarande drömmer om en stor hund.
Uppvuxen med kovallande border collies hemma på gården och första egna hunden blev en släthårig foxterrier. Tinka, foxen, blir nio år i övermorgon:)
Första hunden är den jag har nu och det är min 9 månader gamla Boxer. (fyller 9 mån idag faktiskt) Har aldrig haft hund innan men längtat efter en i hela mitt liv.
/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com
Familjens första hund var det schäfer när jag kommit ut ur mammas magen då fanns hon där kort tid sen dog hon pga fel hd. Sen skaffat vi en gatuhund schäfer Fido han som upptäckte att jag var döv innan min föräldrar upptäckte det.
Min och familjens första hund var en tervuren, världens finaste Nobbe! Fick hem honom som 5 månaders valp när jag var 11-12 år och det var lite mer jobb med honom än vad en familj som "skaffade hund till barnen" hade räknat med
Mkt slit men ändå en väldig massa glädje gav han oss i ett antal år innan vi tyvärr var tvugna att omplacera honom pga familjesituationen…
Min (och sambons) alldeles egna första hund kommer till sommaren, en lite kooiker flicka. Som jag längtar!!! 
// Emmily
Besök gärna vår blogg: http://birasblogg.wordpress.com/
En schäfer, som hette Nalle. Jag kommer svagt ihåg honom, såpass liten var jag :)
Min första hund (som vi hade i familjen) var en blandras - Schäfer & Tervuerens, Zacke hette han
han var världens bästa!! kommer ihåg den dagen vi var tvungna att ta bort honom, har nog aldrig mått så dåligt i hela mitt liv.. jag var 13 år och hade haft honom hela mitt liv. Han hade varit frisk hela livet, men på slutet så fick han cancer, och egentligen fick han leva mycket längre än vad han egentligen borde fått. Jag antar att vi inte ville inse att han var så sjuk som han var, det var väldigt jobbigt. Och jag kan gråta än idag. Men han blev iallafall 12-13 år tror jag, så han blev ju ganska gammal för att vara en så pass stor hund 
Vila i frid min älskling, jag kommer aldrig glömma dig
9/7-2007
( är väldigt känslig när det gäller mina djur, har alltid varit det )
En gammal bild på honom, jag & min bror. Orginal bilden är inte tagen 2008, som ni kanske förstår, Haha. Tyvärr så har jag inte så många bilder på honom då jag inte hade så stor tillgång till kamera då. Men han finns kvar i mina minnen 
Den första hunden i familjen var en Cairnterrier (Teodor) som kom till oss när jag var 15. Jag har sedan jag flyttade hemifrån vid 18 års ålder varit hundlös.
Men nu ÄÄÄÄNTLIGEN vid 42 års ålder trädde dvärgschnauzern Joella in i mitt liv.
Båda raserna är stora hundar i små kroppar 
Med varm och vänlig hälsning
Annie
www.joella.bloggplatsen.se
Vi har haft Finsk spets, Smålandsstövare, bouvier des flandres och Vorsteh och min absolut första EGNA var Drever sen Perro dogo mallorquin.. :)
Är uppväxt med jakthundar så den första hunden var en jämte/laika(av något slag), hon hette Mia och var världens snällaste 
BC och labbe :) Molly
sen BC labbe Frida
sen BC Schäffer Trixie
sen BC schäffer labbe Trean
Sen BC labbe Molle
Sen sibbe/alska husky Cola
sen sibbe korsning igen :P Evoca
molly kom till oss vid 8 månader, jag var ca 3 år
Cola köpte jag när jag var 20