Rasvalet
Hej jag heter Emelie och är 26 år, jag har nyligen bestämt mig för att skaffa hund och nu har jag funderingar över vilken ras som skulle passa min livsstil och jag hoppas att ni hundkunniga kan vara mig till hjälp!
(jag beskriver nu aktivitet för en vuxen hund)
Jag har en egen butik så hunden kommer vara med mig där hela dagarna, jag brukar cyckla till butiken när vädret tillåter och det tar 40 min.
Sen så bor jag ganska nära skogen där jag kommer spendera mycket tid med vovven, minst 1 timme i skogen per dag och sen såklart andra promenader på kanske 1 timme till per dag.
Jag är också intresserad utav att tävla i lydnad, vill även träna spår och sök av olika slag samt freestyle. Drag låter också intressant.
Jag föredrar helt klart större hundar, från 50cm och uppåt. Päls spelar mig ingen roll, jag kan tänkta mig hund som kräver pälsvård lika mycket som jag kan tänka mig en hund som inte kräver någon alls.
Jag har lite smådjur hemma också (kaniner och råttor) så det skulle vara skönt med en hund som kan acceptera dem, fast det kanske alla hundar kan om man introducerar dem för varandra när valpen är liten?
Jag har lite hundvana sedan innan eftersom att jag är uppvuxen med jämt och gråhundar (min pappa är jägare). Men har ej haft egen hund i mitt vuxenliv.
Längtar efter att få dela min vardag med en hund, känner att det äntligen är dags för mig att bli hundägare!
Tack på förhand! 
Golden, Labbe eller Finsk Lapphund kanske vore något? Trevliga allround-hundar allihop 
Sabina
www.anibaz.blogg.se
Labbe och Golden är absolut fina hundar, men de tilltalar mig inte så mycket. Det jag har träffat har inte klicka med mig så jag tror inte att det är rätta raserna för mig.
Ska dock titta närmare på Finsk Lapphund 
Briard kanske skulle kunna vara något? 
- Mvh Emma
Ja absolut! Ska läsa på om Briard också 
Schäfer - såklart! 
Mvh, Sophie www.teamsegra.wordpress.com
Sajtvärd på Brukshundraser & medarbetare på Problemhundar.
Rekommenderar Schnauzer. Blir runt 40-50cm. Sen har du Riesenschnauzer som blir ca 60-70 i manken. Sen finns ju även Dvärgschnauzern men den är ju något mindre än vad du är ute efter.
Kamera: Canon EOS 760D
Objektiv: Canon 10-18mm, Canon 18-55mm, Canon 24mm, Canon 50mm, Tamron AF 55-200mm
Blogg: http://www.jarnefjordfoto.blogg.se
Boxer, Grosser schweizer sennenhund - Spår, sök och drag är utmärkta sysselsättningar för en grosser schweizer sennenhund, samt Saluki skulle passa utifrån det du skrev.
Kan inte låta bli att rekomendera min ras, Flatcoated Retriever!