Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 3073 ggr
Frida B
0

Instängd Border Collie

Hej! Jag är hundvakt ibland åt en Border Collie hane på 5 år, men jag tycker inte ägaren tar hand om hunden. Hunden får bara 2 timmars promenad per dag(ibland mindre) och det är allt. Ingenting mer. Sen bor dom i en liten lägenhet där hunden får vara ensam varje dag mellan klockan 10-15…. Och häromdagen lämnades hunden ensam i 7 timmar i sträck utan att någon tittade till honom, och han hade inte varit ute på 8 timmar…

Den här hunden är helt förstörd, är rädd för allt! Helt stirrig och kan varken slappna av ute eller inne, han rymmer konstant, men när jag hämtar honom blir han helt till sig av lycka då han väldigt ofta är ensam när jag hämtar honom.

Ägaren har även en katt som får vara ute tre dagar när dom åker bort och ibland i 20 minusgrader en natt… skrev en liknande tråd om katten på katter.ifokus

Jag vet inte vad jag ska göra, eller om jag ens kan göra någonting. Min pappa sa att han villa anmäla ägaren, men jag vet inte om det är attt ta i… man kaninte prata med ägaren tyvärr då vi har försökt men det går in i ena örat och ut i det andra med en gång.

finns det bågonting jag kan göra? djuren mår dåligt, det syns både i blicken och hur han behandlar sina djur.

Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Stephanie
0

Finns det någonting du kan göra?

Yep, anmälaGlad Tycker du att de sköter sina djur dåligt, anmäl för djurens skull.

PokalStjärnor Mvh Stephanie StjärnorPokal

Frida B
0

Mm vill anmäla och funderar på det eftersom det verkligen gör ont i hjärtat att se djuren lida… Men frågan är var hamnar dom då? Våran familj skulle förmodligen ta över hunden, men vad händer med katten? det är lite det vi funderar på :/ sen så vill föräldrarna att vi ska avvakta lite… :/

_(f.d MelvinMimmiLufsen)

rebz
0

Grejen är ju den att det finns inga LAGAR som säger att hunden bara får vara ensam ett visst antal timmar om dagen eller måste rastas med ett visst timtal emellan. Det finns förslag på det, men inga lagar så det kan vara svårt när man anmäler. Jag tror att det skulle vara svårt att komma någon vart med en anmälan så länge som hunden inte är vanvårdad = är sjuk och inte får vård, inte får mat, inte får vatten o liknande. Att hunden är hispig och uppstressad förstår man då det är en arbetshund. Men det kan även bero på felavel, då det finns de hundar som helt enkelt blivit så pga det. Så att anmäla kan bli svårt, visst om du kan bevisa att hunden inte har det bra och lider utav sina levnadsförhållanden så prova att anmäla.

Annars kanske du kan ta över hunden om det är möjligt för dig? Eller se om personen som har den är villig att överlåta hunden till någon som kan ta hand om den på rätt sätt.

Kamera: Canon EOS 760D
Objektiv: Canon 10-18mm, Canon 18-55mm, Canon 24mm, Canon 50mm, Tamron AF 55-200mm
Blogg: http://www.jarnefjordfoto.blogg.se

Maja2
0

Avvakta vad?? Anmäl, sen får ansvariga utreda. Tycker ni att hunden och katten far illa så är det väl inget att fundera på och avvakta?

Men, då gäller det åxå att fundera på vad man anmäler för.

En hund som får två timmars promenad per dag, och blir lämnad nån enstaka dag 7 timmar, är inget brottsligt. Att hunden är helt förstörd…. vad grundar du det på? OM det är så…. vad väntar du och din familj på? Anmäl

Frida B
0

#4 detta är inte första gången hunden blivit lämnad så länge tyvärr… Men anledningen till att mina föräldrar vill avvakta är att vi har släktingar som bor grannar med hundägaren, och vi kommer förmodligen (om vi anmäler och det blir någonting av den anmälan) sätta dom i en väldigt jobbig sitts.

_(f.d MelvinMimmiLufsen)

[Driva]
0

#5 men man kan anmäla anonymt, så då kan de ju inte veta att de är ni som har anmält…

[Doglovers]
1

Ring skk och fråga om råd. Var på en kurs i kväll i skk,s regi och vi talade om sånt här bland annat. Prova.

[countess]
6

#5 varför skulle era släkningar hamna i en dålig sist?

Jag anmälde min systers sambo och dom har dessutom barn i hop och inte fasen var det anonymt heller . Är det något som är fel så gör jag det rätta istället för att sitta i ett hörn och fega ! Sen kan man ju inte tycka att djuren har det så dåligt om man nu sitter och fegar och tänker på deras grannar?

[Doglovers]
0

Vi talade även om civilkurage när det gäller utsatta djur. Att våga hjälpa dom utsatta. För har man vetskap men inte agerar är man delaktig och med ansvarig. Det kanske hjälper dej att ta rätt beslut. Endast du kan hjälpa den här hunden. Sover du gott på nätterna…?

Frida B
0

det var mina föräldrars ord, jag hade mer än gärna anmält. men som sagt, jag vill anmäla men eftersom jag är 15 och bor i mina föräldrars hus så är det dom som bestämmer, men jag har pappa på min sida, så det lutar åt en snar anmälan nu.

_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Maja2
0

#10 oj, är du 15 år bara, ja, DÅ ligger det inte på dig att anmäla. Det är inte DITT ansvar på något sätt.

Denna kommentar har tagits bort.
Frida B
0

#11 haha trodde jag hade skrivit det någonstans… snurrig som man är :P men någonting måste jag ju kunna göra? för jag kan inte bara stå vid sidan och se på

_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Maja2
0

#13 Att kunna påverka… att göra något… är inte alltid helt lätt. Det första är nog ändå att kunna prata med den det gäller. Ofta händer det att man inte ens har rätt. Du säger att hunden är helt förstörd.. men om du verkligen pratade med ägarna så kanske det handlar om att hunden är stressad?  Naturligtvis är inte det heller bra, men med tanke på att du faktiskt bara är 15 år, så skulle jag hellre lägga det på dina föräldrar att reda ut.

Frida B
0

#15 det är därför jag inte har gjort någonting än… tro mig, den hunden är verkligen "förstörd", inte bara jag som sagt det.

_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Maja2
0

#17  Då gäller det att dina föräldrar åxå tycker det, alternativt att andra som tycker det, är äldre än du.

[Driva]
0

Fast även om du är 15 är det bara att ringa till länsstyrelsen och säga att "de och de på gata så och så har en hund som far illa". Det räcker så kollar de närmare på det. Man behöver inte gå till polisen ochså..

Frida B
0

#20 tyvärr så tror jag inte dom lyssnar på en 15-åring… har erfarenhet av det

_(f.d MelvinMimmiLufsen)

[countess]
0

Dom är skylldig att kolla upp det om man anmäler..

Maja2
2

#17 Kanske du kan prata med andra vuxna som tycker likadant? DE kanske kan anmäla?

Frida B
0

#23 smart! Ska se hur det går :)

_(f.d MelvinMimmiLufsen)

zoolatri
0

#21 Om du provar att anmäla anonymt så vet de j inte att du bara är 15:)

[Doglovers]
3

#25 Du har så rätt . Och under den här tiden som det tänks och funderas så får hunden fortsätta att må dåligt. I stället för att göra slag i saken och handla. Skulle ni göra likadant om det gällde ett litet barn? Ni får ursäkta mina kanske hårda ord, men det ska inte vara så svårt att lyfta luren och berätta vad som pågår. Stackars hund…!