Hundar iFokus

Hundar

Etikett: debatt
Läst 2826 ggr
Maja2
0

Såna här är tydligen vi hundmänniskor :)

Hittade en blogg som beskriver hur hundmänniskor är. http://asebeia.wordpress.com/2012/01/08/hundmanniskor/

faw
0

Kan bara dra på läpparna & ta det med en nypa salt.

Inte ens värd uppmärksamheten :)

Annie-E
0

Haha. Det var så urbota korkat så jag läste bara de två första styckena Flört

Med varm och vänlig hälsning
Annie

www.joella.bloggplatsen.se

Tazzar
0

Intressant. Trodde först att det var någon enkel lista, inte en text åt det lite mer djupare hållet.

Satt själv och funderade på detta nyligen.

I alla fall bland debattforum kan jag ofta se en skillnad om personerna som skriver är mer intresserade av hundar eller hästar, än av t.ex hamstrar eller kaniner.

Min uppfattning är att många av oss hundmänniskor (med debattintresse) inte alltid står med fötterna på jorden riktigt, vi är väldigt intensiva och reagerar snabbt om vi missförstår någon, andra kan då uppfatta oss som sura, elaka och dumförklarande. Vi lägger stor energi på småsaker som vi egentligen skulle kunna vifta bort, och istället fokusera på det som är det viktiga (i bl.a. debatt).

Medans på smådjursforum kan man se att många just ser förbi dessa små ting, eventuellt tangentsnubbel hos motdebattören, att de uttryckt sig fel, att någon obehörig lagt sig i osv, man håller sig hellre till topic utan att ge någon större bild av "sura miner". Men det blir ändå en någorlunda diskussion, bara på en lugnare nivå.

Vi hundmänniskor känner att vi har ett större behov av att försvara våra åsikter (kanske är våra åsikter en slags trygghet för oss?) och går gärna i försvarsläge så fort vi känner oss det minsta ifrågasatta eller missförstådda, medans exempelvis smådjursmänniskor ofta mer vet var de har sig själva, känner inte samma behov av att försvara sig och inger mer lugn?

Det kan vara mer uttröttande att diskutera med en debattintresserad hundmänniska än med en debattintressedad smådjursmänniska, vad jag har märkt.

Sedan är ju alla olika och det kan helt klart även vara tvärt om även fast att man har samma intresse.
Nu var väl detta inte heller exakt vad som stod i det länkade inlägget, men mina tankar började bara snurra mer när det står där att vi hundmänniskor kan vara dryga av oss.

Är det någon som har märkt ungefär samma sak vad gällande debattering och forum med olika djurslag som intresseämne? 

Tillägg: Jag förstår dock att blogginlägget är skrivet i "skojsyfte". Flört

Denna kommentar har tagits bort.
Maja2
0

#3 Bra skrivet.

Dessutom, om man läser hela inlägget i bloggen till slutet, så ser man att bloggaren uppdaterat, och gjort ett tillägg.

Annie-E
0

#3 Har du någonsin varit inne på Marsvin iFokus? Flört Där dallrar det i luften titt som tätt, må jag säga.

Men jag tror att djurägare reagerar negativt på kritik (även konstruktiv) pga osäkerhet. Man vill ju så gärna göra rätt och gärna också veta bäst om just sitt djur, och det kanske är svårt att erkänna att man inte alltid gör det.

Annie

Frida B
0

blev lite förbannad där ett tag, men sen insåg jag att det var för dumt för att vara sant ^^

Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Tazzar
0

#7 Jag vet att det även kan explodera bland smådjur, "tyvärr".

Men jag vet även att det enbart är på hundforum jag bokstavligt talat öppet blivit kallad för "dum i huvudet", av vuxna människor. Även flertalet gånger. Dock inte på iFokus. Första gången var jag 13 år gammal och jag hade rekommenderat en hundpsykolog till en trådskapare vars hund var rädd för deras nyfödda barn. Då sa det "pang" för att jag inte tänkte på att mamman troligen var alldeles för trött just då för att kontakta någon hundpsykolog. Det de sa till mig gjorde senare att tråden fick låsas och nästan alla inlägg tas bort.
Jag var mycket respektlös som hade rekommenderat mamman att kontakta en hundpsykolog.

Det gjorde mig ledsen och då startade jag en ny tråd på "klotterplanket/offtopic-sidan" och berättade att jag kände mig ledsen. "Pang" sa det igen där jag fick veta att allt bara är deras åsikter, och om det var så att jag inte tålde åsikter så hörde jag inte hemma på forum, punkt slut.

Det var även någonting med detta klassiska "punkt slut" som skulle skrivas i slutet av princip alla inlägg om man var en "bra debattör".
Det gav liksom lite extra klang kanske?

(tillägger återigen att detta inte var iFokus, vet inte ens om hundar iFokus fanns)

Det är i alla fall, bland många andra, inlägg likt dessa som får mig att tänka att vi hundägare sällan har fötterna på jorden.

Min tanke så här i efterhand är att (om vi tar tråden med hunden som hade problem med babyn som exempel), om hundmänniskor med debattintresse verkligen hade fötterna på jorden mer så hade de inte brytt sig om mitt inlägg, hade mamman inte orkat med det så hade hon ändå bara sett förbi det, utan istället lagt den energin på att rekommendera mamman någonting smartare än det jag gjorde. Skrivit en bättre motivering samt önskat dem lycka till.

Istället för att tråden till 90% skulle handla om hur otroligt omogen och dum Tazzar är.

Kan även dra upp ett exempel från det verkliga livet, för några år sedan skulle jag titta/fotografera lite för skojs skull på en lydnadstävling för hundar, jag behövde gå därifrån lite tidigare och sa hejdå till en bekant som också var där.
Samma kväll blev det en 4 timmar lång diskussion om hur sjuttsingen jag kunde glömma bort att säga hejdå till dennes vän.
Jag var både ohyffsad, egoistisk och dum.
Jag blev mycket ledsen, men tog åt mig och trodde verkligen att jag varit så ohyffsad.
Men i efterhand så kom jag ju att minnas att min bekant aldrig ens presenterade mig för sin vän, jag visste inte vad vännen hette eller att de ens var såpass goda vänner.

Hade min bekant stått mer med fötterna på jorden hade h*n kanske sagt "Skulle inte du nästa gång även kunna säga hejdå till…?" och sedan skulle det vara klart med det.
Även h*n var vid det tillfället vuxen, jag själv var 14-15 år.

(Varför tar jag fram åldrar? Jo för att många även anser att mogenhet går på det.)

Det är några av anledningarna till att jag tröttnat på att själv debattera med hundmänniskor, några fåtal inlägg då och då möjligtvis. För det krävs verkligen energi många gånger. :)

Viccan92
0

Men herregud. Så dumt. Inte något att bry sig om dock.

Föder upp holländare. www.freewebs.com/christmast

Annie-E
0

Nu glömde du säga "Punkt Slut" Flört

Verkligen tråkiga erfarenheter!! Även jag är bränd sedan tidigare, trots att jag inte själv varit direkt i skottlinjen utan sett och försökt medla i nätmobbing på olika diskussionsforum. Därför har jag tassat på tå och kikat runt hörnet hos iFokus och kunnat konstatera att "Visst, det finns de som är lättstötta och anstränger sig för att missförstå" men i Hund iFokus verkar det vara väldigt få, ändå.

Annie

Maja2
0

#14 Är det då andra saker det handlar om än hundar, när du pratar om nätmobbing på olika diskussionsforum?

Frida B
0

vad hände med inlägg 11, 13 och 15? :P

Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Maja2
0

Troll

SaraC
0

#14 Här är vårt mål att alla ska få tycka som de vill och där med basta! Glad

Men sedan är det också helt fritt att ifrågasätta andras inlägg, vi är ju ett diskussionsforum! Diskussionerna ska dock vara utan personangrepp eller annat otrevligt som bryter mot våra regler.

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Tazzar
1

#14 Modigt och intressant att ta på sig rollen som medlare. Glad 
Men det är tråkigt att man, som du själv säger, känner att man måste tassa på tå.
Jag tycker också att hundforumen här på iFokus känns mycket mer trevliga än många andra stora/större hundforum. Dock kan jag fortfarande få den här obehagliga, spända, "feelingen" när jag läser en del trådar/inlägg.

Undrar som #16 Om det var hundforum även de forum du pratar om?

Annie-E
0

#16 & 28 Nej, det har inte handlat om hundar, utan andra djur. Det här är det första hundforumet jag är med i eftersom jag är alldeles ny och stolt hundägare. Fast enligt beskrivningen i bloggen så är jag ingen hundmänniska ;)

Annie

Maja2
0

#33 :)

SaraC
0

#33 Välkommen hit får man ju passa på att säga då! Glad Mitt upp i allt.

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Maja2
3

Men… ibland kan man ju faktiskt undra hur vi hundmänniskor är. Maken till att klaga på varandra får man nog leta efter.

Annie-E
0

#35 Tackar och Bockar :)

Annie

[mysvensk]
0

På alla djurforum finns det besserwissers som ska skrika så fort det finns ett mikroskopiskt fel hos någon annan (självklart utan att ha självinsikt). Det gäller även kattforum. Dock blir väl inte alltid de på kattforum lika aggressiva som på hund, häst och smådjur. Känns ibland som att de är för att de är för fina för att ta sig till den nivån. Nu menar jag inte att man ska tjafsa men vill påpeka hur jag sett det. Dock tycker jag inte heller att diskutioner på kattforum blir lika djupa heller…

Dock så tycker jag synd om bloggskrivaren om hen menar det hen skriver. Det är som att säga att brunhåriga är hemska människor och blondiner fantastiska ungefär.