siberian husky
Jo min mamma tänker framtids planer om en ny hund om ca 1-2 år frammåt.
Hon älskar verkligen siberian husky då hon tycker det är väldigt vackra och ståtliga hundar! Håller med 
Min mamma håller på med reklamutdelning och hon kom på att då kunde hon kanske aktivera en siberian husky med att dra vagnen.
Hon jobbar med det ca 3-4 dagar i veckan så det är många långa promendader.
Tror ni att det skulle funka om den fick dra den vagnen med reklam och gå ut mycket ?
Sen är hunden trött så får den självklart vila, mamma har ju sina pauser också.
Berätta gärna lite mer om siberian husky.
Jo det skulle kanske funka. Men tänk på att Huskyn är en väldigt krävande ras, framförallt fysiskt. Så utöver det behöver den aktiveras mer.
/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com
Det är det som jag är med lite orolig för .. du vet inte någon annan draghund som är lite mindre krävande? Jag är inte så kunnig på draghunar.
#2 Varför just en draghund? Att hunden skulle kunna dra reklam-vagnen var väl bara en idé din mamma fick eftersom hon var inne på Siberian Husky? Har hon som krav att hunden ska kunna dra vagnen?
Samojed är mindre krävande, dock fortfarande en krävande ras som alla draghundar är. Men Samojeden är mer en allround-hund som blir lite vad man gör den till.
/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com
sen beror det också på vad din mamma vill göra mer med sibben? för visst det är en bra träning men sen måste ju hon göra lite mer så den är krävande. Sibbar tycker ju om att både dra och att få springa när de drar . Min systers kille har en sibbe och tiken får både dra, men sen cyklar han väldigt mycket med henne för att få henne nöjd och allt. :) men annars är det bara att kolla på skk om de olika raserna.
Men som många säger man ska inte ta en hund bara för dess utseende utan vad den ska vara till för och om man har tid och ork för en högt krävande ras. det finns många andra raser som också tycker om att dra. det är bara att kolla upp det.
Jo hon har inte riktigt tänkt allt klart än men det är ett tag kvar, hon ville just ha en sib för att just kunna ge den motion samtidigt som jobb som sagt.
Hon vill inte ha någon enbart sällskap hund hon vill ha en jobbande hund som hon själv.
Men ska kollas upp mer :) Hon pratade lite också om att fixa till gården mer och kunna låta hunden springa fitt och kasta boll och andra saker tillsammans.
Berner sennen? tror det hade passat bättre:)
Siberian Husky är krävande, självständiga och arbetande hundar:)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
jo det är sant de är självständingar på många sätt, jo men som sagt en Berner senner är också en mycket bra ras då den kan användas till drag :)
Men jo förstår om hon vill ha en arbetande hund men det finns många som älskar att arbeta med allt. det är bara att kolla upp raser i skk och kolla kennel samt hur deras föräldrar är i höfter och armbågar för de måste ha bra på det, inte roligt att ha en hund som kommer att skadas om den har dåligt i det.
men som sagt bara att kolla upp först på skk och se olika raser, för det finns sällskapshundar som ändå är bra arbetshundar.
Läs gärna Vattnadals inlägg om rasen. Här är några exempel;
Vill du läsa mer gå in på Spetsar & Urhundar och sök bland inläggen efter Siberian husky.
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar
#5 Det där med att kasta boll som aktivering… nä.. det funkar inte.
Skulle hellre rekomendera finsk lapphund, samojed eller labbe kanske? :)