Hundar iFokus

Hundar

Etikettbeteende
Läst 46841 ggr
[Nalle-]
99

Hunden bajsar inne.

Jag har en liten blandis kille på 2 år som har börjat bajsa inne. Han gör det för det mesta på nätterna, då ingen annan är uppe. Han har aldrig hållit på med det här förut, så jag förstår inte varför han börjat nu. Inte är han lös i magen heller. Har börjat gå en extra promenad på kvällarna nu så att han ska få en chans att bajsa då, men han gör det ändå inte. Funderar på om han har insett att det är mycket trevligare att göra det inne?
Vad ska man göra, berömma honom när han gör det han ska ute som man brukar göra med valpar, eller kan han koppla det fel så att han tror att han får beröm för att han bajsar och inte för att han just bajsar ute?
Väldigt tacksam för hjälp.

[Nalle-]
0

putt

Moa-16
0

Hm, Jag skulle börjat om 'från början' med rumsrenhet träningen,   berömma när han gör ute. Om du ser när han bajsar inne, kan du ju bära ut honom. Gör han det mest på natten. Kanske han behöver gå ut senare på kvällen? Men du skriver att han ändå inte gör det. Tror inte det är för att han tycker det är 'trevligare'. Det är om det är väldigt dåligt väder? Det har hänt att min vovve har gjort det inne istället då.

Valkyrie
0

testa gå ut på natten då och kolla om han bajsar då.

/ Johanna medarbetare på dvärgkaniner.ifokus
       Rest in peace Valkyrie!

SaraC
5

Hur länge är du ute när du går sista promenaden på kvällen?

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Karizma
1

När äter han? Våran äter sen o bajsar då på morgonpromenaden och en liten plutt senare med ibland. Sen kan det ha med o göra hur lång tid du går med han på kvällen? Öka den lite kan hjälpa.

[Nalle-]
3

Tack för alla svar!

Vi går en halvtimme vid 7 på kvällen, och jag har gått med honom en sväng vid 9 också de senaste dagarna. Går inte särskilt långt klockan 9, men han brukar alltid bajsa när vi går den svängen om han behöver.
Han äter vid 5.
Det har inte alls varit dåligt väder den senaste veckan då han har gjort det.

Valkyrie
0

kanske lite för tidigt med kl 9? testa att gå ut precis innan du går och lägger dig.

jag brukar gå ut med nakenhunden ca 22.00 senast för då stänger porten ^^

Rest in peace Valkyrie!

Moa-16
2

#7 Men han har ju gjort det ute förut. Det är ju konstigt =/

Jag går ut sista gången 23:30. Men hon äter ca 20:00 & brukar aldrig bajsa på kvällen/natten. Utan gör det på morgonen.

Men du kan ju testa att gå ut senare..

[Nalle-]
0

#7, jag tycker inte det borde vara att jag går ut med honom för tidigt, då (som Moa-16 skriver) jag aldrig har haft det här problemet med honom förut.
Men det var förra veckan han gjorde det, 3 ggr. Och nu har han inte gjort något på 3 nätter irad. Kanske han bara var dålig i magen ändå, även fast det inte såg ut så?
Men jag fortsätter gå med honom senare än vanligt och ger honom massa beröm när han gör det han ska ute. Och så får jag väl se :P

AnnL
0

Har en granne som har en Bernad Senner. När hon var två år börja hon helt plötsligt bajsa inne på nätterna. Dom gav henne mat vid 5 tiden på kvällen. Uppfödaren gav dom tippset att inte ge kvällsmaten före kl. 6. Dom började med att ge henne strax efter 6 sen sluta hon bajsa inne på natten

Jag styr själv mitt liv med mina tankar o känslor.

trex
3

OT när går du ut på morgonen?

7-7 = 12 h 7-5 10 h  utan att gå på toa, det är ju en  helt otroligt duktig hund att hålla sig.

Det är också på gränsen till djurplågeri.

[Nalle-]
1

#10, det kan vara något att prova :)

#11, Jo, jag går ut med honom 7 på morgonen, vid 8/9 på helgen. Sista promenaden på kvällen går jag vid 7, men jag släpper ut honom på gården så han får kissa vid 10 på vardagar och 12 på helger.

Valkyrie
0

går du inte ut med honom under dagen? :O jag går typ ut minst 5 /dag

Rest in peace Valkyrie!

Moa-16
0

Tycker oxå det låter lite. Jag går ut minst 18 gånger/dag. Men jag har ju en valp7 Bror ju på hur långa promenaderna är kanske. Men jag tycker man ska gå ut & gå minst 4 gånger dag, & absolut minst 1 tim/dag. Ok, om det blir lite mindre någon dag. Men inte varje dag, Så tycker jag iaf.

Valkyrie
0

även fast det är en nakenhund är jag ute på de längre promenaderna men ibland blir det ju lite kortare :)

Rest in peace Valkyrie!

[Nalle-]
0

#13, nu blev det visst någon missuppfattning.. ;) Självklart går jag ut under dagen! 4 promenader samt att han får kissa ute på gården några gånger också. Men #11 frågade när jag gick ut med honom på morgonen, hon/han kanske fattade det som att han inte fick kissa efter klockan 7..? Men jag går sista promenaden klockan 7 och så släpper jag ut honom så han får kissa innan jag går och lägger mig.  Eller, jag går en klockan 9 också om han inte bajsar på 7 promenaden, och då brukar han får det allra mesta bajsa då.

..Dock inte under några kvällar under förra veckan då, men nu bajsar han ute på kvällarna igen så förhoppningsvis blir det inga fler problem med det nu :)

Karizma
1

8, ne äter sent då bajsar dom på förmidagen dagen efter oftast. Vi går ut sista rundan vid 12 för jag är en nattuggla därmed finns det tid för gå ut morgonen går jag ut 7.30 allså får hon hålla sig lite mer än 7 tim.  Skulle jag vara dig 16 hade jag tagit en 45 min runda vid 8 o sen nattkisset vid 22 :) kan hjälpa

AnnL
2

Jag hade först provat att ge mat senare på kvällen.

Silver får mat vid nio på förmiddagen o kvällsmålet vid halv sju- sju på kvällen.

Jag går ut ca 10 min sista gången kl 11 på kvällen sen vill han inte ut förrän vid nio- halv 10 på morgonen. Sen blir det långpromenad minst 1-1/2 timme på eftermiddagen. Ut en 10 min vid halv sju på kvällen. Totalt 4 ggr på dag.

Jag styr själv mitt liv med mina tankar o känslor.

Bemydream
0

Jag vet en hund som gjorde inne i ren protest. När han aktiverades mer på dagarna så slutade han.

"En tanke tänkt i trygghet, upprepade gånger, har en tendens att bli verklighet"

Valkyrie
0

jaha okej :P

Rest in peace Valkyrie!

[Nalle-]
0

Jag får testa att både ge maten senare oh gå sista promenaden senare om han kommer in i det här beteendet igen. Men han har börjat bajsa igen på kvällarna nu iaf :)

Det kan faktiskt vara som 19 säger då jag har börjat skolan igen nu och han får vara ensam under några timmar. Det kanske blev en för stor omställning efter lovet?

NaimaG
0

#21 Hundar brukar inte ta på sig så lätt ifall du börjar skolan efter ett lov utan jag skulle säga direkt att du tar sista promenaden lite för tidigt,

Jag tar första promenaden klockan 4.00 på morgonen och sista promenaden klockan 21.00. Nu är det ju inte alla som kan gå upp lika tidigt som mig men som du skrev så tog du första klockan 7 och sista klockan 7 vilket innebär att hunden måste hålla sig 12 timmar, tror inte du själv skulle klara av att hålla dig så länge.

Antingen är det att du går ut för tidigt på kvällen och/eller att han får för lite aktivering/motion.

[Nalle-]
1

#22, Nu förstår jag inte riktigt. Jag går med hunden en sväng klokan 7 och om han inte bajsar då får han även gå ut 9. Släpper dessutom ut honom så han får springa på gården och kissa innan jag går och lägger mig. På morgonen går jag klockan 7, men för det aldra mesta bajsar han inte då utan på en promenad senare på förmiddagen. Tycker inte 11-7 är särskilt lång tid att hålla sig från att kissa. Och när han ändå inte bajsar på morgonpromenaden kan han väl inte vara särskilt bajsnödig under natten?

Jag kanske har helt fel, och i så fall får jag skärpa mig.

NaimaG
1

#23 Du skrev att du går klockan 7 på morgonen på vardagar och sista 7 på kvällen, däremellan är det 12 timmar.

Min hund bajsar 3-4 gånger om dagen. Spelar ingen roll om hunden inte bajsat på mogonen de bajsar alltid någon gång på dagen och ofta flera gånger om dagen.

[Nalle-]
1

#24, Ja, jag går för det mesta sista promenaden klockan 7. Men han får springa ut och göra det han behöver vid 11 också. Så det är inte så att han behöver hålla sig i 12 timmar.

Min hund bajsar 2-3 ggr om dagen. Men jag menar att eftersom han inte bajsar direkt på morgonen borde han inte vara bajsnödig under natten. I så fall borde han väl ändå bajsa direkt på morgonen när vi går ut?

NaimaG
0

#25 Han bajsar väll inte direkt på morgonen i och med att han bajsat inomhus under natten. Kan annars vara ren protest där han säger att att han får för lite motion.

Hur länge är du ute med honom vid varje runda?

Ogirl
2

läs tråden så ser ni att hunden får komma ut=)

Försök att stänga in hunden hos dig i sovrummet så kan den väcka dig enklare om den vill gå ut? Annars kanske den står vid dörren och vill ut och ingen hör?

Bara en tanke=) Hoppas det löser sig!

[Nalle-]
0

#26, I vanliga fall bajsar han inte inne under natten, det hände bara ett par ggr under förra veckan. Tror inte det är någon protest av det slaget. Går ut med honom en halvtimme varje gång, 4 ggr om dagen. Skulle inte säga att han får för lite motion.

#27, Tack.. ;)
Bra idé tycker jag! Ska ha den i åtanke.
Det hoppas jag med :) Men det verkar som att det gör det.

Karizma
0

28, kan oxå vara en trygghet han känner men du har haft han hela tiden iget har hänt i eran närhet? Nya grannar ny hund ? Är han som vanligt ? senare mat tor jag med kan vara bra som 18 tipsa om samt lite mer promenader :) hoppas det löser sig.

NaimaG
0

#27 Skulle inte jag rekommendera som allternativ då en del hundar kan bli stressad pga det eftersom de blir avskärmade från större delen av sitt revir. Men valet är ens eget.

#28 Hoppas att det löser sig för dig. Kan tänka mig att det inte är kul att vakna en morgon och man måste börja plocka högar.

[floudie]
0

Jag hade samma problem med min pomaranian hane.
Han började både kissa och bajsa inomhus jag löste de som så.

han fick kvälls mate klockan 6 o preis innan ja höll på somna så klev jag upp och gick med mico igen är uppe till ca klockan 1.

Sedan så lät jag han sova i sin bur i ca 4 dagar sedan köpte jag kompost galler och gjorde en liten hage runt buren i ca 1 vecka sedan gjorde jag sen hagen större och större med tiden och nu är problemet löst.
För dom vill inte bajsa i närheten av där dom sover därför fungerar det jätte bra testa :D

Jag tror att detta problem har med små hundar att göra.
Har en kompis som har en liten hund och henne gjorde lika dant.