Hundar iFokus

Hundar

Etiketthundsport-och-aktiviteter
Läst 1570 ggr
Anibaz
1

Rallylydnads funderingar

Jag har tänkt prova på Rallylydnad då det känns mer passande för mig och mina hundar, eftersom det inte är lika strikt + att det verkar väldigt roligt.

Men finns det rally-kurser? Och kan man tävla på inoff och off i rally?

Har inte så stor koll på rallylydnad så all info mottages tacksamt!

ahlbergaren
1

Rallylydnad är jättekul! Glad

Där jag bor finns det många rally-kurser och man kan både tävla inoff och officiellt i rallylydnad eftersom det nu är en "godkänd" sport!

Anibaz
0

Verkar superkul Glad

Verkar ganska simpelt också, inte så mycket regler att hålla reda på Tungan ute

ahlbergaren
0

Det finns en hel del regler i rallylydnad också, men allting är så mycket mer "lättsamt" än i tävlingslydnaden. Jag tränar både rally och tävlingslydnad, för hunden är det ju samma men rallyn tycker jag är roligare just för att jag som förare upplever inte samma press som i tävlingslydnaden :) Det är ju såklart olika från person till person men mitt största problem är min egen prestationsångest, så därför passar rallylydnaden bättre :)

sofiek90
0

Det finns många som har rallykurser. Vart bor du? Jag vet några som har i Göteborg. Det finns även i Borås.

MVH

Sofie

Anibaz
0

Jag bor i Skutskär, ett par mil söder om Gävle.

sofiek90
0

sök på Google så kommer det säkert upp något :) Och kolla på bruksklubbarna ;)

MVH

Sofie

PetraKarin
0

Ett tips är att kolla in http://www.rally-lydnad.se/

Anibaz
0

#7 Har kollat in och läst om regler och kollat skyltarna. Hittar dessvärre inga kurser, men det kanske inte är så svårt att "lära sig själv"?

PetraKarin
0

#8 Många av skyltarna kan man lära sig själv :D 
Kolla in filmer på tävlingar och liknande, för att jag kan tycka att det kan vara svårt att veta riktigt ibland vad som är vad bara av att kolla på skylten. Tanken är ju att sidan ska uppdateras med filmer på alla skyltar men de som jobbar med detta gör ju det av intresse och ha svårt att få till tiden.

Om du ha rlångt till närmsta kurs kanske du kan hitta någon helgkurs eller något att åka på.

Vattnadal
0

Jag kanske kommer att fixa en helgkurs i vår/försommar. Tar då upp en instruktör från Sthlm och kör hemma på Odlingen (där vi kan vara både inne och ute.)

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Anibaz
0

#10 Låter roligt, du får hojta till när det börjar bli dags Glad