Lite frågor angående valpens träning :)
Hejsan!
Får snart hem min lilla valp, ynka 2 veckor kvar bara! Längtan och väntan är hemsk men samtidigt härlig på ett sätt :)
Har läst på en hel del ju om vad man ska tänka på, träning, utfodring , kurser man kan gå osv…
Men - jag undrar lite hur det är egentligen när man ska lära valpen ett nytt kommando; exempelvis sitt , och hur länge man ska vänta innan man påbörjar nästa kommando, ligg, stå upp, se på mig osv osv… Känns som att man kanske bör känna efter hur valpen svarar och är men vad tror ni, finns det liksom någon generell "regel" på hur många ggr man ska nöta ett kommando innan man påbörjar ett annat? Hur gjorde ni med era valpar? :)
Med mina förra hundar har jag tagit det lite som det kommer men nu ska jag ha en ras som är ännu mer krävande så vill lägga upp träningen så bra som möjligt!
Jag har alltid gjort som så att när de har lärt sig ett kommando, gör rätt i stort sett varje gång man ber om det, så påbörjar jag nästa kommando men jag håller mig till de enklare när de är valpar som sitt, ligg, nej, vänta, varsågod typ.
De allra första dagarna låter jag bara valpen vara och låter den utforska hemmet och kissplatsen ute. Några gånger per dag säger jag dess namn vid typ matdags och när den är på väg mot mig - då lär den sig namnet snabbt.
Efter ett par dagar så börjar jag lite med småsaker vad gäller träning. Kontakt belönas alltid.
Jag kör med klickerträning, vilket jag tycker är oerhört smidigt när det gäller valp. Tips är att gå in på canis webbsida och ta deras e-mailkurs i klickerträning. Den är gratis
Klickerträning för kontakt är en guldgruva för att få en hund lär sig söka kontakt ofta i både lek, träning och vardag.
Jag klickar för flera saker som valpen gör och min nu 11 veckors kan nu både sitt, ligg och stå och vi har även precis börjat några sekunder stanna kvar. Vi varvar mellan de olika sakerna och hon tycker det är superkul. Jag gör även en hel del hanteringstärning i att stå på bord och kännas på överallt samt visa tänderna inför kommande utställningar. Variation i träningen ger mer uppmärksam och mer tänkande valp och gör att det heller inte blir tråkigt att "nöta" på samma sak hela tiden. Finslipa saker gör man ändå under helavalpens uppväxt.
Man kan göra flera saker med en valp och lära den flera saker samtidigt, bara man gör det på valpens villkor och sluta medans den fortfarande har roligt och innan den tröttnar. Viktigt att varva godisbelöning med lek. Typ tumregel 3-4 godisbelöningar och så leker man lite så man inte bara nöter in saker. Tar man 3-4 minuter många gånger om dagen så fastnar saker snabbare, än om man kör längre pass mer sällan.
Lycka till med valpen - ni kommer få roligt
Jag har gjort i princip samma som #2, den enda skillnaden är att jag tränar Inkallningen vid ex matdags och när hunden är på väg mot mig, alltså med inkallningsordet Kom.
Träna väldigt korta pass, en valp har inte lång koncentrationsförmåga. Träna åxå passivitet, och inte BARA aktivitet, det kommer du att ha igen.
Lycka till :)
#3 jo inkallningen finnns ju med så klart - glömde nästan bort det
Fast sällan vid mattider, för då står valpen redan på mina fötter och väntar otåligt - utan vid alla andra tillfällen som ges.