roliga inomhustricks?
Hej allihopa! Känner för att träna min collie vera något mer men har inga fler roliga ideèr på trix och saker att lära henne. Detta är vad hon redan kan:
Sök
Tass
Rulla Runt
Stå på två ben och gå med en
Lite "freestyle" att hon går emellan benen och hoppar över benet om man håller ut den
Öppna och stänga skåp och dörrar
Plocka saker ifrån tvättkorgen
Sitt + ligg + kryp
Apport
Har ni några förslag? De måste vara möjliga att träna inomhus. Jättetacksam om ni skulle vilja skriva er version av hur man kan träna in dem 
VÅr hemsida : http://twilimarsvin.wix.com/twilights
Spola toan, min hund har jag lärt att hon ska sätta sig på toalättstolen och har man en sån där knapp man trycker ner behöver hon bara lägga tassen och måste man dra upp "knoppen" (vet inte vad den heter) så kan man försöka lära in att hunden ta den i munnen och drar upp den.
Tända/släcka lampan - i stort sätt bara att lära hunden att hoppa upp mot knappen och belöna när den gör rätt.
Lära hunden skäms/tja/vinka - jag testade först att lägga koppel ögglan på nosryggen och min hund förstod ingenting men sen blåste jag lite försiktigt i örat och belönade när hon tog upp tassen mot huvudet.
Det är dom jag kan komma med, ganska enkla!:)
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Rulla in sig i filt
Jag började med att lära Ben att det är kul att ligga på filten genom att belöna när han närmade sig/la sig på filten. Jag lärde honom sedan att gripa filten (som på filmen nedan).
Har hunden inget föremåls intresse eller inte förstår så kan man shejpa in gripandet alternativt ta tag i filten själv och hålla upp den framför hunden och vänta in närmanden mot filten. Här gäller det att klicka minsta lilla rörelse mot filten och sedan ställa högre krav.
När hunden kan gripa kan man varva träningen med att låta hunden rulla på filten. Men jag var mycket noga med att "ta bort" mitt rulla komando ganska fort och lät honom själv tänka efter vad han skulle göra.
När han visste att han skulle rulla på filten för att få belöning och ta tag i filten började jag ställa högre krav. Här blev det lite klurigare att försöka få honom att rulla samtidigt som han höll i filten. Men efter att jag låtit honom tänka efter lite gick det hur bra som helst. Här kan man också tänka sig att shejpa in ett beteende med båda delarna.
Bifogar en video från Bens första pass.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Och här kommer en video från pass 3-4, alltså en del 2 på tidigare video jag bifogat.
Jag håller på att lära mina hundar, eller ja, två av dem, att "peka" på rätt finger med nosen. Dvs, när jag säger tummetott, så pekar de på tummen, slickepott på pekfingret osv. :)
bra förslag! ska fundilera ut en träningsversion som skulle funka bra på lilla vera
bara att brainstorma mer förslag!
VÅr hemsida : http://twilimarsvin.wix.com/twilights
Ha hunden sittande vid din sida, när du lyfter höger fot, ska hunden lyfta höger tass… det är nåt som min Kelly kan… det är åxå rätt fränt, och gick snabbt att lära in.
Morra på kommando. Harllärt Simba det,fast det sitter interiktigt helt än.
Slicka sig om munnen ochläggapå något "roligt" kommando. Om vi frågar Simba "Var är katten" så slickar han sig om munnen.
#3 kan man lära en liten dvärgpinscher att rulla runt också? :)
#8 Absolur kan man göra det! 
#6 kan du berätta mer hur du lyckades med det? Måste testa :)
#10 min hund kan också det, eller kan och kan, när jag säger tass så lyfter hon höger tass och samtidigt lyfter jag mitt vänstra och sedan när jag säger andra tass så lyfter hon vänster och jag höger, jag kanske gör "fel" men så gör vi iallafall :)
jag har gjort så att jag satt henne vid min vänstra sida, lyft min högra fot… sen har jag klickat och belönat minsta lilla rörelse med höger tass. Till slut hamnade vi vid att hon lyfter höger ben när jag lyfter höger ben. Då går man över till vänster sida. :)