Hundar iFokus

Hundar

Etiketthälsa
Läst 2301 ggr
Rafflan
0

Blöt eller torrt foder för tändernas skull?

Vissa hundraser har ju en tendens att tappa tänderna, speciellt små hundar verjar ju börja göra det redan när dem är 6-7 år.

Min fundering är att om man ger torrfoder när dem är valpar/unghundar så tänderna blir starka och sen ger uppblöt torrfoder när dem är vuxna (2 år) för att spara på tänderna.

Har ni några tankar/tips till hur vi ska göra för att hundarna ska få behålla sina tänder?

fettmedkevlar
0

Ptja, uppblött foder kan ju orsaka mer karies, beläggningar och missfärgningar eftersom hunden får inget tuggmotstånd. Med torrt foder så "rengörs" ju tänderna eftersom hunden måste tugga. Plus att tandköttet stimuleras vid torrfoder och det kan förhindra tandköttsinflammation.

Har man en hund av en ras som har problem med tänderna så är mitt råd att man håller nogrann kontroll och regelbundet håller efter för att möjligen minska problem.

bruksschafrar.blogspot.com

Medarbetare på Brukshundraser.ifokus.se

russin
0

Jag har alltid blött upp de den torrfoder mina tidigare hundar fått - dom tuggade ändå inte och satte lättare u halsen om det var torrt och just torrfoder gör inte mycket för tandstatusen.

För tandstatusen behövs bra saliv och bengnagning eller tandbortning. Själv har jag aldrig borstat en hundtand, men ger mycket märgben och det har hittills räckt för att bevara fina tänder.

Alexandra-S
0

Som #2 skriver så tuggar inte Gizmo torrfodret överhuvudtaget så jag blötlägger. 
Han har alltid tillgång till ben att tugga på vilket han gör varje dag. Han får även Dentastix en gång i veckan och sen har han torrt torrfoder vid träning, och då tuggar han det. Jag skrapar även eventuell tandsten varje vecka, men borstar gör jag i stort sett aldrig faktiskt.

Besök gärna vår blogg: www.gizmo.webdon.nu

Sophey
0

Tanderna blir inte rengjorda av torrfoder utan fodret spelar ingen storre roll snarare att man ska ge hunden ett ben eller vinge att tugga pa ibland.

Torrfodret fastnar och gror fast i munnen medans blotare mat blir som en massa som spolas bort av salivet och kombinerat med ett ben ar ju blott foder battre pa det viset.

Hunden maste tugga i sidled for att torrfodret ska gora nagon nytta vilket hundar eller rovdjur over huvudtaget inte ar kapabla till att gora.

Medarbetare på matlust

fettmedkevlar
0

Anledningen till att era hundar inte tuggar om fodret är torrt, ni tror inte det kan bero på att hunden är van att få uppblött foder och därmed vant sig att det är bara svälja utan att tugga?

Royalz
0

#5 Eller så har man en extremt glupsk hund, - som jag.

fettmedkevlar
0

#5 Ja det finns ju också hundar som är det, men tänkte mest när det kommer till hundar som sväljer utan att tugga. Dvs om det kan bero på om hunden är van att inte behöva tugga och därmed "glömmer" bort att tugga när den får torrt foder.