Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 3681 ggr
Vovvie94
0

BC och Flat...^^

Jag känner en som har en fantastisk blandras med 75 % Border Collie och 25 % Flat. Hon heter Joplin ochär helt underbar!

Finns det någon här som vet vart man kan hitta "kennelsidor" på den blandningen??^^

[Lostmybrain]
0

Blandraser har inga ''kennelsidor'' eller klubbar eller något sådant. Inget som är anslutet till sveriges kennelklubb iallafall :P

[Malin3033]
6

Och bara för att joplin är fantastisk betyder det inte att en annan hund av samma blandning blir likadan. Det är risken med blandraser, du har ingen aning om vad du får.

Michaela-N
2

#2 det har hon inte sagt heller.

[Malin3033]
4

#3 Påstod jag det eller? Snarare så gav jag henne information. Men det kanske inte var önskvärt

[Highonbluetomorrows]
7

#3, Var dock väldigt relevant info, märk väl.

#0. Vill du verkligen ha en sådan så gör en sökning på blocket på "blandras + flatte + bordercollie/bc" och spara den. Alternativt hör med folk som har blandrasen redan. Men de sistnämnda parar förhoppningsvis inte sina hundar och de förstnämnda är nog väldigt ovanliga. Flatten är redan en energifylld hund som trivs med arbete, ser ingen anledning alls att blanda den med en hund av vallhundstyp, som dessutom är arbetsnarkoman deluxe. Underbara hundar finns det av alla slag och du kan säkert hitta en annan ras/blandras som är vanligare.

Vovvie94
0

tack för tipsen och till #2 ville mest kolla upp med fler som hade rasen för att kolla in dem och se om de e som Joppe så tack för infon!:D

Får nog bli en BC som va förstahandsvalet!!!:D:D:D

[IsabelleA]
5
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#6 Får man fråga vad du ska använda din Border Collie till?

Jag måste bara flika in;
Som tidigare talare nämnt är nämligen denna ras en av världens mest utpräglade vallhund. Det finns inte en enda annan ras som har sådana höga aktivitetskrav i form av vallning som Border Collien har. Det finns ingen annan ras vars rasklubb har ett sammarbete med SKK ang registrering av valpkullar då föräldrarna måste ha genomgått ett godkänt vallhundsprov - endast för att bevara rasens egenskaper.

Jag slänger med en bild på min vovvsing också Kyss

Vovvie94
0

min plan är vallning som prio, agility som tvåa, freestyle som trea och sedan rallylydnad och treibball va planen!:D

är mest inne på vallning och har bara planer på en högt betraktad vallningskennel (har en lååång lista)

har får några hundra meter bort som jag kan valla på med tillstånd och är väldigt inne på tävling och satsar på landslag inom vallning och agility^^

känner en som har fyra BC, bor i centrala stockholm och kör bara agility och lite vallning, så då klarar jag nog att aktivera en BC med vallning, agility, freestyle, rallylydnad och treibball. går även en djurvårdar utbildning, praktiserar hos fåruppfödning med fyra vallhundar så har fastat starkt för det!xD

Cassii
0

#8 Om du nu ska valla, varför inte en renrasig BC?

Vovvie94
0

det är planen men jag ville "börja" med en blandning med mycket BC som man kan börja valla med eftersom vallningen är en så stor del i en Border Collie så försvinner inte den i en blandras:D

[IsabelleA]
0

Vovvie94: Skoj att du har som mål att komma med i landslaget i både Agility och Vallning! Skrattande Måste däremot säga att du har större chans att komma med i landslaget i vallning om du har en renrasig Border collie. Konkuransen där är rätt stor.

Har du ägnat dig åt vallning tidigare? Får man fråga vilken skola du går på? Jag går själv naturbruk med inriktning på djurvård.  Vilken kennel har du kontakt med just nu? Den "högt betraktade"?

Förlåt för alla frågor. Tungan ute

Vovvie94
0

#11 ja, jag kom fram till det med;) jag har varit på studibesök på finnbogårdens kennel där Maria visade vallning (finns med i listan nedan) jag har oxå varit på tävlingar och kolla men aldrig vallat själv med egen hund men man måste börja någonstans^^;)

Jag går på Realgymnasiet, år två i västerås:) vart går du??:D

Jag vill bli hundfysiterapeut efter skolan, vad är din plan??:D

Min lista är:
Västerängs
Torpvallarens
Finnbogården (känner maria^^, jobbar på min praktik där jag fastnade för yrket och bc's)
Agdalavallarna
Somollis
WindAnn's
Guldgruvan
Seglinge (fast bara två av deras har A höfter….:/)
Kelligården

:D kan inte riktigt bestämma mig, har träffat många av dem och alla är underbara i vallningen och i vardagspsyket^^

[Highonbluetomorrows]
0

Hej hej, ett tips i all välmening efter det du skrev i #10. Vallning kan visst försvinna i en blandras, kanske inte helt men så pass mycket att hunden är ytterst medioker som vallhund men att den kanske får de "störiga" vallbeteendena som att skälla på cyklister i stället. Det finns många renrasiga border collies som inte uppfyller kraven heller - men varför chansa :)?

En risk med blandras med border collie i är att den rent av blir en "svårare" hund än border collien, eftersom den kan få BC:ns starka vallningsdrift i samband med den andra rasens drifter, och bli helt vansinnigt krävande. Eller bara ytterst medioker vallare, som sagt.

Har själv varit dagmatte till en sällskapsborder collie (ja, helt vansinnigt, den var seriöst bara joggingsällskap) och han hade nog varit en rätt oduglig vallhund. Hade inte rätta feelingen gällande vallning. Däremot hade han varit en sjujävla agility/lydnads-hund om han hade fått chansen.. Sånt känns himla tråkigt men vad gör man =/.

PS. Bra att du tittar på vardagspsyket! Tror det kommer gå jättebra :)

Vovvie94
0

#13 håller med dig, varför chansa när man kan göra vad som hlest med en renrasig Border Collie?;)

Va korkat! varför inte köra agility liksom?! jag vill göra allt och helst på samma gång!;)

[IsabelleA]
0

#12 Jag går sista året på Säbyholm i Bro. Planen efter skolan är att gå Marma tjänstehundsutbildning steg två i sommar, sedan HTU'n samt GMU'n och efter det får vi se vad det blir. Jag vill arbeta med hundar på heltid så jag vet vilka vägar jag är inne på.

Vovvie94
0

#15 Va kul! låter som att du har en stabilplan! ;)