Hundar iFokus

Hundar

Etiketthälsa
Läst 4076 ggr
Sophie&Segra
0

Ruffs allergitråd

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Nu ska jag ta mig i kragen och skriva lite här igen, och även ge lille Ruff en egen tråd..
Kom ju på att han faktiskt inte har nån egen tråd här (eller har han kanske det? orkar hur som helst inte leta fram den igen om han nu har nån), trots att man kunnat läsa om honom från det att jag bestämde mig för att just lille Ruff skulle få blir min nya stjärna!

Hur som helst, så har nog inte många här inne missat att Ruff lider av kvalsterallgeri.
Efter månader av utredning, prover, uteslutningsmetoder osv, så kom det fram att han lider av kvalsterallergi, främst mot förrådskvalster.

Han har sedan i somras stått på en skyhög dos kortison (Medrol 8 mg/dag) för att inte bokstavligt talat klia sönder sig helt och hållet (vilket han gör utan, eller med mindre kortison).
Vi har fått vänta i över en månad på att ett specialbeställt vaccin skulle komma - och nu har det äntligen kommit, och vi har börjat med behandlingen..

Hittills har han gått på vaccinet i ca 2 veckor. I början blir det tydligen ofta värre, för att sedan vända och bli bättre eller helt bra.
Just nu har det börjat bli lite värre, han kliar sig mer än vanligt i ansiktet och naggar en hel del på tassarna. Men i övrigt inga biverkningar.

Vaccinet är något jag själv ger honom hemma, i sprutform (har självklart fått lära mig hos veterinären innan dom skickade med mig massa sprutor, nålar o sånt hem).
Och för nån som svimmar vid ett ynka blodprov, har det gått fruktansvärt bra - kanske är det bara för att jag själv inte behöver få sprutan?! Hur som helst, så är lilleman hiskeligt duktig och sitter så snällt och stilla när han får sina sprutor - dutti lillskit!

Vaccinet heter Immucept för den som undrar Glad

Mvh, Sophie www.teamsegra.wordpress.com
Sajtvärd på Brukshundraser & medarbetare på Problemhundar.

Maja2
0

En av mina hundar har åxå konstaterats ha kvalsterallergi, och jag har precis hämtat ut det specialgjorda vaccinet. På måndag ska vi till vet för första sprutan. Det tar ju 4-6 månader innan vaccinet ger full effekt, men vi får hoppas att det verkligen hjälper fullt ut :)

[Forest]
0

En fråga. Ni med kvalsterallergi på hund måste väl städa ofta för att underlätta allerin för hunden? Hur är det med möbler, tänker soffa är det lättare o ha skinnsoffa o skippa mattor och onödiga "tyger" i hemet?

Jag hoppas verkligen att Ruff blir bättre vet att han såg bedrövlig ut (läst det i ett inlägg) Glad

1 hoppas att även din blir bättre med vacc o det hjälper. Glad

[Forest]
0

Du har med Ruff på bild i månadens hund (jan) du har ett par skor på honom och jag är nyfiken vad är det för skor och vart kan jag isf hitta dom på nätet? Flört Sory lite ot men de såg så bra ut Glad

Maja2
0

Jag kör i alla fall dammsugaren varje dag, har kastat de flesta mattorna, lägger påslakan och filtar på soffan och de tvättar jag en gång i veckan. Hundarnas filtar och plädar tvättas åxå en gång i veckan. Byter i sängen en gång i veckan, samt tvättar mina täcken.   Så, japp, tvättar mycket mer än jag gjorde förut.

Loveradio
0

Åh vad duktig Ruff är :) hoppas vaccinet hjälper.

/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com

Lojs
0

Jag har med en allergihund, men hon är allergisk mot mest olika sorters gräs. Hon står på en ganska låg dos prednisolon. Jag provade med vaccin, men när det inte förbättrat allergin efter ett halvår så gav jag upp, hon avskydde verkligen sprutorna och jag ville inte utsätta henne för det mer.

Hon är inte foderallergisk, men så länge hon äter strikt barf utan några konstiga tillsatser vid sidan av så är hon i princip symptomfri från allergin även utan kortison, men tyvärr får hon vara mycket hos mina föräldrar och de ger henne vanlig hundmat med och hon får äta kortison igen nu. :(

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

[Forest]
0

6 Synd att dom inte orkar barfa henne även då så hon slipper kortison du kan inte göra "matlådor" till henne för dessa dagar hon är där?

Lojs
0

#6 Det går inte, de låtsas som att hon får rätt mat, men jag ser på både klådan, hull och avföring att hon absolut inte äter bara rå mat.

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

Maja2
4

#6 Det är inte bra för en hund att måsta gå på kortison., Om inte dina föräldrar kan förstå din hunds allergi, och ge henne den mat hon mår bra av, skulle jag inte lämna hunden där om jag var du.

Det är ju som att ha ett barn med glutenintolerans, och farmor och farfar ger barnbarnet gluten-mat.

Sophie&Segra
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nuså, nu sitter jag här vid dumburken igen.. Dags att svara lite Glad

Ruff har börjat klia sig en hel del mer nu, precis som veterinären sa att det kunde bli i början.

Ang städning o så, så dammsuger jag varje dag med en sån där "special dammsugare" med HEPA filter, allergigrejjer o gud vet allt vad den har Tungan ute (har även en pojkvän med kvalsterallergi, därav den avancerande dammsugaren).

Försöker torka golven iaf varje/varannan dag, även torka av alla ytor där dammet lätt lägger sig.

Vi har bara en matta i hela lägenheten, och den ligger han ändå inte på. Gardiner har vi inga, utan vi kör på snyggarerullgardiner ist som är lite mer "plastiga" och inte av bara tyg.
Sängkläder byts iaf minst en gång i veckan, och täckena slängs ut på balkongen varannan dag.
Han sover för det mesta i en BIAbädd, det har varit det bästa för honom. Sen är det dusch/bad 1-2 ggr/vecka.

Så visst är det otroligt mycket mer runt om, när man har en atopisk hund.. Något folk som inte själv har en atopisk hund, tänker på.

Ang skorna.. Så ska jag kolla vad det är för några. Jag är SUPERNÖJD med dom, då dom är som riktiga skor verkligen, ordentlig gummisula, vattentäta och sitter riktigt bra! Jag är egentligen riktigt emot skor o sånt på hund, men när trampdynorna går sönder så fort han går på asfalt eller grus.. Så finns inte så mycket alternativ Obestämd

Mvh, Sophie www.teamsegra.wordpress.com
Sajtvärd på Brukshundraser & medarbetare på Problemhundar.

[Forest]
0

10 det är mycket jobb men jag tycker ni lägger ner det helt rätt ni tar ert asvar för att få hunden att må så bra det går med eran städning o allt sånt. Glad 

Är inte heller mycket för skor men saken är den att minstingen här fryser så mycket om tassarna redan vid -7 börjar hon pipa vill inte riktigt hänga på våra långpromenader, har haft på henne bäbisstrumpor o visst de hjälpte men ack så stora dom var trampa av dom hela tiden. Sen har jag haft skor på våran fd hund riktigt bra dom men de finns inte i så jätte små storlekar. Tyckte Ruffs skor såg så bra ut sitter fint fast det var springbild Flört

[Driva]
0

Jag tror jag själv är lite känslig för kvalster för det börjar klia direkt om jag har råkat ha lakanen i sängen lite för länge (och det kan vara kanske 5 dagar) och jag har märkt att om jag ex har lagt ett rent plagg i tvätten och det har legat där någon dag eller så och sedan tar på mig det så kliar det. Så tips är att ha stängda tvättkorgar och inte rota runt och slänga runt tvätt som legat i tvättkorg, för jag känner av sådant och jag är som sagt bara lite känslig och inte allergisk.