Hundar iFokus

Hundar

Etiketthälsa
Läst 2857 ggr
[Driva]
6

Skrivit min första arga lapp...

Var ute med hunden och hon blev jätteintresserad av något i grannhusets rabbatt. Hon var mer på än vanlig så jag kiakde vad det var och jag blev jätteförvånad!

Där låg tre stora runt pappersfat med chokladkladdkaka! Givetvis drog jag bort min hund direkt, hon hade inte ätit något bara nosat. Det var uppskuret i stora fina tårtbitar, chokladfylligkladdkaka! Som någon bara lagt upp oich ned i rabbatten!

När jag kom hem skrev jag en stor fin lapp att dels var inte rabbaten någon kompost och dels att choklad är extremt gifitgt och små hundar skulle kunnat dö om de åt av chokladkakan! Så satte jag den på anslagstavlan som sitter precis brevid och så tog jag en stor plastkasse och plockade upp all chokladkaka. Som tur var såg det inte ut som någon hade ätit av de för alla tårtbitar såg hela ut…

Men vad tänker folk med!

Viccan92
0

Detta låter helskumt.

Föder upp holländare. www.freewebs.com/christmast

Michaela-N
0

Påminner lite om laxhistorian i någon tråd här som skrevs för några veckor sen.

Kan förstå att du blev lite chockad av upptäckten, men jag kan tycka att det är lite överdrivet att brusa upp och tom. sätta upp en arg lapp Flört

fidojunior
0

Folk slänger massa skumt ute, även kläder och lakan slänger vissa i rabatten..

Hälsningar Olivia

Titta gärna in på min blogg

[Driva]
4

Det är jättemycket hundar i området och speciellt små hundar, och det var välidgt chokladiga och mycket. En liten hund som hade dykt in där (vilket hade varit enkelt då det var precis i ett hörn) och glufsat i sig kunde ha blivit väldigt sjuk och kanske till och med dött!

Så för mig var det självklart att skriva en lapp och sätta upp. Jag har en liten hund och jag vill inte behöva vara orolig för att min hund ska sätta i sig choklad för att någon inte kan slänga sina sopor i soptunnan som står tre meter därifrån..

fidojunior
0

#4 Ja, att skriva lapp tycker jag bara är bra så man uppmärksammar folk att inte slänga saker hur som helst, även fast det kanske inte var meningen att skada en hund.

Hälsningar Olivia

Titta gärna in på min blogg

[countess]
0

Själv fick jag fara till veterinären med en hund där det sprutade både från mun och bak då hon käkat massa äkliga sopor ute , Var ute och gick och plötligt såg jag inte hunden hittade henne vid 4 svarta sop säckar och tuggade i sig för fullt . Dessutom så vaktade hon dom som fasiken det slutade med att jag fick ta av mig en socka som jag råkade tappa och hunden nappade direkt och snodde sockan och vi kunde gå hem dröjde väl 10 min innan det vart fart på magen ! En resa som slutade på 10 000 diagnos ? Akut kolit ! Hon vart bra och fick bara ligga inne en natt ! Huvva !

[Driva]
0

#5 Jag hade antagligen inte skrivit en lapp om det var någon anna rabbatt men nu var det den i huset brevid som till hör samma bolag som det huset vi bor i, så det är liksom på vår "bakgård" om man säger så. Och det är ingen rabbatt som folk brukar slänga skräp i eftersom den vetter liksom mot gården, men där chokladkakan var, var i hörnet som vetter ut mot gatan.

Det var förhoppningsvis inte tänkt att skada hundar, men förhoppningsvis läser de min lapp och vet de i fortsättningen. tycker heller inte man ska slänga sånt i rabbatten, som sagt vår soptunna står 3 meter därifrån… Hur svårt hade det varit att gå tre meter längre….

[Tess86]
0

I vårt område ligger det fullt med benbitar i skogsdungarna, jag skulle gissa att de kommer ifrån när folk grillar ute och sedan slänger skräpet på marken. Det är alltså tillagade benbitar och inte från döda vilda djur. Vår hund brukar såklart plocka upp dem när hon hittar dem men eftersom man inte vet vad det kommer ifrån, det kan ju vara tillagad gris eller kyckling, så kan det ju vara farligt om hon tuggar i sig dem. Då är det skönt när hunden ovillkorligen kan kommandot "släpp" och sedan "låt bli". En gång hittade hon en hel grillad kyckling ute. Gud så besviken hon blev när hon fick släppa den och vackert gå därifrån, dock så gjorde hon det.

Det är jobbigt när folk är så slarviga och inte kan slänga sitt skräp i papperskorgarna. När Skade var liten var jag orolig för att cigarettfimpar som ligger ute, men som var lät hon dem vara ifred.

SaraC
1

Jag tycker du gjorde helt rätt. Är man så slarvig eller har gjort det med flit så är det väl bra att någon reagerar och informerar!

Bra att du tog bort det också. Som du säger, det hade kunnat göra någon hund väldigt sjuk eller rentav tagit död på en hund.

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

[Driva]
0

Jag bara undrar varför. det var liksom tre formar med vad som såg ut och luktade som perfekt kladdkaka, tre stora formar. Som låg upp staplade ovanpå varandra upp och ned, den översta med grädde på. Och de var uppskurna i perfekta tre kanter som om de kom från ett bageri eller om det var köpt…
Och där de låg är ett hörn med en sån där grön sandnings låda, så det är lätt för en liten hund att dyka in under buskarna där de låg, men jag fick huka mig mellan hörnet på väggen och den gröna lådan och sedan in under buskarna. Så det är inte någon som liksom råkat tappa de, utan någon måste ha lagt in de där med flit. Det var heller inte under något fönster, om man hade tänkt att någon har råkat tappat ut de ur fönstret….

Bara helskumt… Och det är som sagt inte heller bara en "gatu"-rabatt utan lite mer på en insidan av huset där rabatterna i stort är snygga och "skräp-fria"….

Men kände att jag behövde informera att sånt kan faktiskt vara farligt för hundarna i området, jag hoppas verkligen inte att de visste det som har lagt dit det, men nu kanske folk tänker till innan…

Det var liksom inte lite heller, hade det bara varit en bit hade jag inte reagerat men nu var det osm sagt tre gigantisk formar med verkligt chokladig kaka, så jag är säker på att hade en mindre hund glufsat i sig en del av det hade den blivit sjuk… och en hund kan ju sätta i sig ganska mycket innan man hinner reagera. Men som sagt vad jag såg såg det inte ut som något var ätet på…

SaraC
0

#10 Ja, verkligen konstigt! Förmodligen får du aldrig någon klarhet i det heller.

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

SmileyMalin
0

Jag tycker du gjorde helt rätt! Jag hade också skrivit en arg lapp! Folk behöver lära sig lite vett!

[Forest]
0

10 låg de inte för att svalna? för min mamma tog ofta ut dom för att svalna.

Tycker du gjorde helt rätt ändå vem lägger ut kakor för svalna i rabbat?

[Driva]
0

#13 jag tänkte att de kanske hade ramlat ut ifrån något fönster, men vem har fönster på vidgavel vid nollgradig och sen fanns det inga fönster precis där eftersom det var i kanten på hudet. Och de låg under massa bsukar så då borde de ha hamnat i buskarna….