Hundar iFokus

Hundar

Etiketthälsa
Läst 2651 ggr
Alexandra-S
0

Hjälp!

Jag har hela dagen trott att Gizmo är magsjuk. Det går magsjuka i stallet hundarna sitter i när vi har lektioner, tre hundar var hemma och sjuka igår. Igårkväll spydde Gizmo två gånger vid 23, och imorse försökte han spy ca 2 gånger. Han har varit orolig hela dagen och pipit och inte kommit till ro, men jag har tänkt att det bara beror på att han har ont i magen. 
Men nu på kvällen har jag fått för mig att han har blivit lite svullen, jag är inte säker då han gått upp i vikt senaste veckorna (han var för smal innan) så det kan vara av ren ovana att han har lite hull. Det kan ju vara så att jag bara inbillar mig.
Men jag har tänkt på magomvridning, kan det vara det? Men med tanke på att han spydde redan igår kväll, jag vet inte.. Hur snabbt svullnar magen vid en magomvridning?
Han har somnat nu iallafall, men jag kommer vara vaken hela natten för att hålla koll, och blir han minsta värre eller att magen svullnar mer så ringer jag antingen till fritidsvärdarna som jobbar till klockan 01 eller så knackar jag helt enkelt på hos grannarna, någon borde väl ställa upp på att köra mig hoppas jag. Vi bor ca 30-20 min bort från ett djursjukhus som har jour som tur är.
Hur ska magen på hundar kännas? Jag sitter här skituppstressad och har lite småpanik så jag har inte längre någon aning om hur han kändes förut. Han har ganska hård mage just nu, men jag kan känna hans revben. Och vart på magen svullnar den vid magomvridning?

Besök gärna vår blogg: www.gizmo.webdon.nu

Alexandra-S
0

Kan tillägga att han andas tungt när han sover, men som sagt, jag minns helt plötsligt ingenting om hur han brukar vara. Hur menar man att hunden 'flåsar' vid magomvridning?

Michaela-N
0

Oj du. Jag har inget svar på saken, men jag sätter en tass och hoppas Gizmo mår bättre snart!

russin
0

Hunden blir akut dålig vid magomvridning, så det går nog inte ens att missta sig på det. Magen blir hård och svullen och hunden gräsligt sjuk.

Alexandra-S
0

#3 Vet du om hela magen blir svullen? För nedanför revbenen är magen mjuk, och jag har knackat på revbenen som man tydligen kan prova och ett tecken är då att magen låter ihålig. Jag tycker inte att den låter så och jar har nu provat att slå rätt 'hårt', inte så hårt att han vaknat av det, men jag tycker ändå att han borde reagera på det om det vore magomvridning? För då har dom väl ont vid beröring? Jag har även hört att dom 'skrikspyr' vid magomvridning, vilken Gizmo inte gör. 
Jag har nu börjat lugna ner mig lite. Gizmo har sovit på samma ställe i en halvtimma nu snart och verkar lugnat ner sig. Jag kan känna/klämma på magen så det känns också posetivt.

AnneN
0

Här kan du läsa om magomvridning på hund http://varldenshundar.com/hundsjukdomar/magomvridning-tarmvred.html

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Noa-Nisse
0

troligtvis inte eftersom magomvridning har 100% dödlighet innom iallafall 3-5 timmar och då har det gått långt. Ibland handlar det om bara 30 min.

Medarbetare på Hundar.ifokus

Alexandra-S
0

#6 Vad skönt att höra! Han ligger fortfarande och sover, och magen har inte svullnat något mer. Han är mjuk nedanför revbenen som sagt så det verkar ju inte vara något mer än möjligtvis magknip och att det är därför han varit så orolig och gnällig hela dagen.

Tack för all hjälp! Glad

Alexandra-S
0

Idag är han som vanligt igen! Jag var nog bara väldigt nojig och inbillade mig att det skulle vara allvarligare än var det var. 
Han har inte gnällt något mer sen ca 23-00 inatt, och nu på morgonen ville han gå ut igen (Han ville inte gå ut och gå igår).

Noa-Nisse
0

#8 usch ja! Man blir jätterädd när något inte är som det ska! Men vilken tur att han är bra igen!

Medarbetare på Hundar.ifokus