Hundar iFokus

Hundar

Etikettpresentationer
Läst 14510 ggr
Michaela-N
2

Schema - din dag med din hund

Jag tycker det skulle vara ett schema med vad du och din/a hund/ar gör på dagen! Skriv gärna ras och ålder också. Hugos schema kommer här:

Ras: Papillon/Yorkshireterrier
Ålder: 13 v

6:00 - Hugo får första morgonpromenaden.

6:05 - Hugo äter mat

6:10 - Hugo får morgonmys i min säng, dvs. vi lägger oss i min säng och gosar lite.

10:00 - Hugo och jag vaknar och går upp

10:00 - Hugos andra morgonpromenad

10:10 - 12:00- Allmänt lek

12:00 - Lunchpromenad

12:10 - Lunch

12:15 - 14:00- Allmänt lek

14:00 - Promenad igen

14:10 Huvudgympa - leta saker, träning mm.

15:00 Promenad

16:00 Mat igen

16:10 - Sovstund

19;00 - Promenad igen han vaknar ungefär då

19:00 - 20:00- Lek etc.

20:00 - Mat

22:00 - Vi släcker lyset!

Reserverar mig för eventuella skrivfel.

[ElisiaJohansson]
0

åh vad roligt de ska bli o se alla svar :)

Maja2
0

Paddy, Podenco canario-blandras ca 1 år

Kelly, Podengo Portuguese-blandning ca 3 år

kl 8 vakna. Ligga i sängen och mysa en stund

kring 9 efter att jag druckit kaffe - promenad 45 minuter

kring 10 äter hundarna mat

Sen ligger de och tuggar på ben eller nåt, vi leker eller tränar inomhus tex söka godis.

Sedan kan det se olika ut beroende på temperatur ute, är det för varmt blir det ingen lång promenad mitt på dagen, är det lite svalare så går vi en tvåtimmars promenad.

Onsdagar och fredagar jobbar jag och då blir långpromenaden efter kl 18 när jag kommit hem.

ca 19 äter de mat

eftermiddag/kväll Träning var för sig ca en halvtimme. Lydnad och sök.

Sista pinkrundan ca 20 minuter kring 22. Sen är det gonatt och vi kurar ihop i sängen alla tre :)

[Driva]
0

Vi fick våran hund i våras och då gjorde jag värnplikten, så det har sett lite olika ut för våran hund. Men just nu ser de ut så här:

Nellie

schnauzer/cocker spaniel
3 år

06:50 sambon och nellie går på morgonpromenad ca 30 min.
07:30-16:00 hon är med sambon på jobbet, de går lite små promenader och busar väldigt mycket. samt trick tränar. (Vi håller på att lära henne att leka, då hon bott hos en sambons mormor och antagligen inte fått busa och leka)
När vi kommer hem är det väldigt olika, kan vara allt från att vi åker ut till kusten och går flera timmar, till att de blir en kortare promenad där vi leker eller busar med en annan hund.
Mellan 22:00-23:00 kvällspromenad, ca 20-30 min.

Svårt att visa ett schema, då alla dagar ser olika ut, men så ser det ut ungefär just nu :)

[Empisen]
4

Jag & Hugo har faktiskt inget schema… Vi tar dagen som den kommer Glad

[ElisiaJohansson]
1

#4 Samma här. vill inte att Zeazar ska lista ut vad som kommer utan de blir en överraskning. De tkr han om :)

tsset
0

Vi är också ganska spontana av oss - mycket avgörs av hur dagarna innan och efter sett/ser ut och hur dagens schema är. Hur vädret är osv.

Men en dag som denna, när det är vila som gäller och inga aktiviteter inbokade igår eller imorgon…

Har två labbar på 5 och 14 år. Och just nu en flattetik på 12 år under denna vecka.

Jag vaknar vid 8. Ingen hund rör på sig före klockan 10, om jag inte lyckas väcka yngsta labben för en cykel- och badtur.

Vi tar en promenad efter 10 nångång, oftast är vi inte iväg före halv elva. Varsin får dem, gamlingen alltid en kort och den yngsta helt beroende på vad han gjort innan. Idag en kortis i skogen. Efter det serveras frukosten för hundarna, och lunchdags för mig.

Sen får yngsta en rastning på eftermiddagen, vid 16 nångång. Denna vecka även flattetiken.

Kvällspromenad och middag sker nån gång mellan 20-22, för alla hundar.

Det är väl ungefär så mycket jag kan stapla upp något. Hundarna sover länge och äter sen frukost. Däremellan är det sååå skiftande, ibland är vi ute och apporterar redan vid 11 (tidigt för hunden alltså) och ibland drar träningen igång först vid 20. Eller en långpromenad med start 23 och hemma igen först på morgonen. Långpromenader på morgonen när andra är och jobbar är heller inte helt ovanligt.

Till hösten blir jag dock illa tvungen att planera mer, då ska det in en massa plugg också… fast, det hindrar ju inte den spontana sidan av mig, eller att ha olika scheman varje dag ;)

Elega
0

Har faktiskt inte heller ett schema, varje dag bjuder på nya upplevelser! Men vi går alltid upp mellan 10 och 11 och går en 20-minuters promenad. Diva har alltid mat framme så hon knaprar lite när hon känner för det.

Obligatoriskt för alla dagar är en lekstund och en promenad med enbart träning på kontakt, fot och allt möjligt som kan dyka upp.

Diva är en blandras: schäfer, bc och labbe och hon är 4 år gammal.

[Vargnatt-]
0

Jag och Aramis har inte heller ett schema, tar dagarna som de kommer Glad

[Hilo]
0

Vi har inget schema här heller..
Varken på när man går upp, ut eller får mat.

Oftast sker första promenaden runt 6-tiden på morgonen, men resten kommer som det kommer..

[Ebfotograf]
0

Har inget speciellt schema bara på mat, på morgonen får han mat ca 11.30 och på kvällen ca 19.30

sarahansen
1

Jag har heller inget schema utan hittar på saker efter hur vädret/dagen blir :) Men det vi gör varje dag är att vara ute i skogen och springa och leka i 45-60 min och sen ut och gå en ordentlig promenad eller cyklar . Går upp vid 8 på helger och när jag har skola har det varit kl 6 (inte populärt från hundarnas sida) som gäller. Goldie behöver ut och röra på sig mkt varje dag för hon ligger mest bara i solen om hon får bestämma själv :p, hon tränar även lydnad varannan dag.  Pepé tränar lydnad nu ganska mkt och saker där han måste tänka för han kan man inte trötta ut fyskiskt.

Goldie är en långhårig Tax Kyss Och Pepé är en blandras mellan Papillon/ Border Collie.

Tangotime
0

Här är det dottern på två år som styr. Går hon upp kl 5 går hundarna ut vid 6tiden. Går hon upp kl 7 går hundarna ut vid 8 tiden. Sen är det väldigt olika. Går hon på dagis går hundarna alltid en rejäl sväng på ca 2timmar vid halv nio när jag lämnat henne. Annars blir det lite kortare promenader när Ella är hemma (30-40min). Men desto fler för hon älskar att vara ute och gå. I bland hinner vi knappt vara hemma en timme innan hon vill ut igen och har vi inget inbokat så går vi ut igen.

Sen är dom mycket ute i trädgården och busar. När det är bra väder är hela familjen ute och gör saker i trädgården mellan promenaderna och det tycker hundarna är roligt.

SaraC
0

Vi vaknar allt mellan 7.00 och 10.00. För det mesta tar vi en långpromenad då direkt, men ibland blir det bara rastning. Sedan gör vi också som många redan svarat, tar dagen som det kommer om ingenting är inplanerat. Någon gång mellan 21.00 och 23.00 tar vi oftast en sista rastning för kvällen.

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

[IsabelleA]
0

Just nu ser dagarna lite annorlunda ut för oss iom. att jag sommarjobbar som djurvårdare, börjar 07:00 och slutar 16:00.

06:00 - Prommenad
09:00 - Kort kiss-prommenad
11:30 - Prommenad
14:00 - Kort Kiss-prommenad

16:00 - Jag slutar jobbet, kort kiss prommenad alt. uppvärmning inför kommande aktiviteter.
ca. 17:00 - Agility träning eller annan träning (lydnad, freestyle, spår eller upplet - i vissa fall vallning)
20:00 - prommenad, vanliga rundan (30 minuter)
Mellan 19:00-20:00 blir det oftast enkla klicker övningar innomhus.
22:00 Kort kiss-prommenad.

Just nu ligger vi i dvala känner jag, då jag jobbar för nästan första gången i mitt liv. Det sliter ganska hårt på mig. Jag önskar att jag orkade mer men för stunden räcker detta för Ben. Han behöver inte mer än 2 h 45 minuter (sammanlagt hela dagen) prommenad och ca. 2-3 timmars träning. Det som bekymmrar mig just nu är hur trött jag är på helgerna då vi har tillgång till får, och då är det jag som inte orkar sätta mig på en massa tåg och bussar för att åka till fåren så att säga. Men det kommer igen till hösten och till skolstarten!

Zabina
1

Våra dagar ser ganska olika ut men på ett ungefär såhär;

06:00 - Promenad 30 min

10:00 - Promenad 30-60 min inklusive sökövningar/bad/annan träning

16:00 - Promenad (ofta lös i skogen inklusive sök av favoritleksaken) 60-90 min

20:00 - Promenad 30-60 min

22:00 - Kort kissrunda, sen är det läggdags

Vissa dagar blir det lek med hundkompisarna också, något som är uppskattat! Mellan promenaderna tar vi det oftast väldigt lugnt för att lill-killen ska lära sig att slappna av, men ibland blir det lite klickerövningar/aktiveringsbollen. Till hösten blir det unghundskurs som ska bli väldigt spännande samt att vi ska börja med kantarellsök.

[Taffy]
0

Jag och min underbara saluki Taffy har väl ett litet schema, men vi tar ofta dagarna som dom kommer! :)
Ras: Saluki, släthårig
Ålder: 6 år

Men ungefär såhär brukar det bli (skolvecka):

08.20 - Morgonpromenad
08.40 - Taffy får mat
Mamma/Pappa tar lunchpromenad
Någon gång mellan 16.00-21.00 - Går vi antingen en långpromenad på 2 h och hon får springa lös på ett stort inhängnat område i 45 min ELLER så far vi ut i skogen 1 h (där hon springer lös), en halvtimmes promenad + mer spring i det inhängnade området.
Samt massor av lek, bus och träning bland allt! Skrattande
17.00 Mat igen
22.00 - Sista promenaden

Kommentera gärna något om schemat, för jag vet inte helt säkert om det räcker för min fina tjej! Flört

Damon
0

Har inte kunnat gjort ett Schema än för min hund kommer imornTungan ute

[rightPAW]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Dagarna varierar eftersom jag slutar skolan olika tider, och på helgerna bor vi hos min mamma men ungefär såhär

Vardagar

06.00 Går upp, frukost

07.00 Morgonpromenad 20 min

11.00-12.00 Lunchpromenad 15-30 min

14.00-16.00 Långpromenad, träning, överiga aktiviteter 1-2 timmar

18.00 Middag

20.00 Promenad, lek med andra hundar 40 min

22.00-23.00 Kissrunda sen läggdags

Sen på helger tar vi skogspromenader så han får jobba ordentligt, springa, söka, kurragömma etc.
Och vissa dagar följer han med till skolan när vi har verkstadstid.

Vi tränar varje dag, så som sitt,ligg, stanna etc och grabben kräver massa massa hjärngympa så man sitter då aldrig sysslolös ;)

Diezel är en amstaff/rottweiler på 8 månader

Jespersen
0

Kan inte låta bli att tänka på när Roger läser "Kattens Dagbok" på Rix Morgonzoo :D

Här har vi inte heller något schema direkt. Tar jag sovmorgon så gör hundarna också det.

Katti
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Med valpar i huset blir det lite av ett schema vare sig man vill det eller inte…

6:30. Valparna vaknar och det gör även alla andra i huset Flört.

Har de redan hunnit göra vad de ska när jag har masat mig upp så får de mat. Annars får de komma ut först. Sedan får de andra hundarna, katterna och kattungarna mat (kattungar är tysta trevliga varelser!!!). Valparna är ute om det inte regnar. Regnar det är de lösa inne.

Valplådan städas och görs fin. Vetbeden byts och den smutsiga tvättas. När valparna börjar bli trötta (de är bara 4,5 vecka, så det går ännu fort) så får de komma in i valplådan igen. Golvet gås igenom minutiöst för att hitta lämningar av valparna…

Nu ska de vuxna hundarna ut. Oftast åker vi till skogen där de får springa i någon timme med kompisens tre hundar.

När vi kommer hem igen vaknar valparna och får komma ut. När de somnat igen är det lugnt en stund. Som det ser ut nu så har de 5-6 vakenperioder på ett dygn och får mat av mig 3 ggr. Varje gång de vaknar får de komma ut, utomhus om vädret tillåter, annars i huset. 

Med de stora hundarna går jag 3 promenader om dagen. Utöver det får de självklart vara med ute om de vill (fast oftast vill de inte!).

TacoBelle
0

Våra dagar varierar också beroende på väder, lust och andra tider att passa. Och på helger blir det oftast lite andra tider med sovmorgon och senare promenader. Men såhär brukar det se ut hos oss en vanlig dag. Har en Grand Danois på 6 år.

9.30 - Morgonkiss i trädgården

10.00 - Frukost

11.00 - Förmiddagspromenad

15.00 - Långpromenad med aktiviteter. Oftast bollkastning och fri lek på åkrarna osv.

20.00 - Kvällsmat

22.00 - Kvällspromenad

Dessutom har min hund "fri tillgång" till min trädgård där han kan kissa, filosofera, titta på grannar och smyga på igelkottar när han vill. Lek, träning och övrig skötsel blir det lite då och då på olika tider. Plus dammsugning och slemtorkning ett par gånger om dagen. Glad

scth
0

har inget schema och dagarna ser ju helt olika ut beroende på hur vi jobbar (skift/timme)  eller om man är ledig.

En ledig dag går vi morgonrundan och serverar frukost mellan 9-12.. ja våran hund är riktigt morrontrött och går inte alltid upp föe att vi gör det ;)

sedan hur mycket promenader och aktivitet hon får är olika och har märkt ett stort aktivitetsbehov nu efter sommaren förr har hon varit rätt nöjd med vad som men nu börjar hon bli en vuxen mer aktiv hund märket jag :)

På dagen tar vi en långprommis i skogen med inlägg av lösgående och tillåter vädret tar vi ibland och drar en sväng.

någongång under dagen blir det lekstund, ibland med andra hundar. Och då och då korta sekvenser av allmänlydnad eller trixträning.

vid ca 18 är det kvällsmat och därefter "myskväll" med ex gos, pälsvård, kloklippning, tandborstning osv

runt 21 går vi ut en kvällspromenad och sedan går hon och lägger sig , beroende på hur länge vi är uppe blir det ev en kvällsprommis till.

elektra1
0

vårat schema ser ut olika beroende på om jag jobbar eller inte. Om jag jobbar är det bara ut och kissa, frukost, sen iväg till hunddagis ca 26 timmar.

Annars går vi upp runt 7 tiden, hon går ut och kissar själv i trädgården. Vi, (jag och barnen) äter frukost, pysslar lite. Tar sedan en promenad på ca 40 minuter eller åker ut i skogen eller till stranden. Beror helt på vädret. Om det är sommar och fint är vi ute hela dagarna istället på våran stora gård. Då blir det inte mycket promenader. Utan bus i skog, eller  på gården och vid stranden.

2 promenader till på ca 15-20 minuter brukar ske under dagen. Kväller vid 23 tiden då hon går ut och kissar i trädgården, då är jag dock med, eftersom hon är mörkrädd :-D

Vid regn vill hon inte gå ut, knappt för att kissa. Så då blir det inga promenader för det mesta.  Har en storpudel.

Fridaaaa
0

Idag såg vårat schema ut såhär (olika från dag till dag)'

01.00 - ut med hunden en snabbis (kom hem ifrån fest, nykter :P )
09.00 - Frukost (jag & hunden)
10.00 - Ut med hunden en långrunda i skogen
14.00 - En kort promenad
17.15 - Långpromenad i skogen
22.00 - Kisserunda innan läggdags-

Så såg våran dag ut IDAG men det ändras från dag till dag :)

Har en sankt bernhardstik på snart 3 år :D

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

zickan
0

Har inge direkt schema för hunden. Men så här ser det ungefär ut vid en arbetsdag 9-16. Lite anorlunda när vi jobbar 16-23 och ledig.

ca 7:00:  Vänder mig om och puttar till hunden. Han svarar med att resa på sig från foändan och lägga sig längst magen. Gosar en stund. Kastar täcket över hunden som fortsätter sova.
7-7:30 sätter på kaffebryggare, duschar, kliar hunden på magen och klär på mig. Snabb kaffe drickande.
8: Står i hallen och ruskar kopplet. Hunden kommer lunkande.
8-8:30 går en ronda i området eller halv vägs mot stan.
8:34: hoppa på bussen till jobbet.
9:00 Går och lägger mig på jobbet och gosar med hunden. Väntar på att brukaren ska vakna.Frukosten ställs fram
Ca 9-10: brukaren vaknar. kaffe sätts på, hunden lägger sig i dennes säng tills frukosten är klar.
ca 10: Frukost plockas bort och hunden sover i brukarens knäe.
ca 11: Kiss paus 10-30 min följt av sök lekning inomhus eller annat bus med mig. Kan hänta att brukaren följer med ut eller att vi ska iväg. Kan då bli att vi är ute en hel dag.
ca 14: träna lydnat eller bara lek i skogsdungen ca 20-30 min
ca 16: Går halva vägen hem om dagen inte varit jätte jobbig. ca 30 mins promenad.
18-19 matskålen ställs ned,
Mellan 18-20 någon gång så är mest fritt springande på motions spåret i skogen på 5km eller liknande. Lite varierande beroende på ur mycket han fått komma ut på dagen.
Dåligt väder blir det mer träning som agility, spårning i skogen.
20-00 blir det ofta lek hemma med mig eller med t.ex petflaska innehållande några godis bitar. Resten av tiden så sover han typ konstant.
ca 22: kiss paus runt området. kanske 10-15min
23-01: han byter från soffan till sängen.
01-02: stirrar otåligt på matte då han hatar att sova själv. Somnar om i vardagsrummet igen.
00-04: snabb kiss. och sängen under täcket med mig.
ca 30 min-1tim senare blir det för varmt och byter till andra sidan sängen eller fotändan och sover resten av natten.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Nathali3lonn
0

ras: vit schäfer ålder: 10 månader (Helg) 12:00- mat sedan morgonpromenad ca 10 min. 12:15- Kel & mys samt 5 min massage. 14:00- långpromenad samt 5-10 min joggning. 17:00- mat sedan promenad ca 10 min. 18:00- lite lek. 20:00- promenad 15 min. 22:00-00:00- sista promenad ca 10 min. (Vardag) 08:30- mat sedan morgonpromenad ca 10 min. 12:30- långpromenad samt 5-10 min joggning. 13:15- kel & mys samt 5 min massage. 16:00- mat sedan promenad ca 10 min. 18:00- lite lek. 20:00- promenad 15 min. 22:00- promenad ca 10 min. (jag gjorde nyss det här schemat och undrar om detta kan vara bra schema att börja med? kramar Nathalie och lilla Akheyla(voff).