Hundar iFokus

Hundar

Etikettraser
Läst 15351 ggr
Fridaaaa
0

Sankt Bernhard & andra stora hundar

Hej!

Är lite nyfiken på vilka som har sankt bernhardshund här? Hade varit roligt att dela lite erfarenheter osv. Även andra stora hundar går bra :) Älskar stora hundar :)

Ni kanske kan göra en liten presentation av era hundar? Vad dem heter, ålder, ras, färg,kön, användningsområde (vad ni gör med era hundar) osv :)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Fridaaaa
0

Min hund:

Namn: Lillan

Ras: Sankt bernhard

Kön: Tik

Färg: Rödbrun/vit

Född: 071117

Användningsområde: Lydnad, rallylydnad,spår, sällskap (allt på "hobbynivå")

Lillan är en härlig hund som jag & min sambo fick av hans mamma när hon var valp (hans mamma är uppfödaren på henne). Hade med henne till skolan när jag gick gymnasiet och tränade då lite lydnad mm. Hon är väldigt aktiv för att vara sankt bernhard och ganska lättlärd. Hon ÄLSKAR att vara ute i skogen :)

[Sharp]
0

Min min bästa vän och hennes familj har en Irländsk Varghund och en Leonberger. Stooora hundar alltså! Men med hjärtan av guld.

Irländska varghunden är 3 år och heter Freja. Alltså en hona, hon är hur underbar som helst men mycket känslig. Man ska alltså inte råskälla på henne utan istället lugnt säga nej eller vad som är rätt. ;) En irländskvarghund är ju oftast olika nyanser i grå. Vissa är svarta, och andra har lite gult i sig. Freja har lite gult!

Leonbergen heter Sally och är 6 år. Hon är lite vaktigt, men mycket snäll när hon får veta att du inte är ett hot. Ja du, hon är rödgul i hela kroppen förutom runt nosen och lite i bröstkorgen.

Jag tror de mest hållet på med vardagslydnad med hundarna samt promenerar långa sträckor i skogar. Hehe.

[Hilo]
0

Vad räknar du som stor?
Har en stor retriviermix, haft rottweilers och en risenmix..Tungan ute

Fridaaaa
0

#3 t.ex leonberger, irländsk varghund, landseer osv. Retriever räknas nog som medelstor :) Men det går bra det med :)

[Hilo]
0

#4 Tänkte om du gick efter mankhöjd eller vikt eller dylikt..Glad

Min retriviermix ligger nästare 45-50 kilo.. Han är hög som en enorm flatte, haha!

Risenmixen låg på ca 60 kilo muskler och 73 i manken.
Rottisarna låg på ca 50-55 i vikt..

Fridaaaa
0

#5 Okej. Jo men ungefär 50-55kg & uppåt :)

[Vargnatt-]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Namn: Aramis
Ålder: Han fyller 3 år till sommarn
Ras: berner sennen
Färg: trefärgad svart/vit/brun
Användningsområde: Långa promenader, tränar in olika trix, vardagslydnad också får han dra lite pulka ibland, vi ska köpa en skrinda så han kan dra på sommaren också är det tänkt :). Ibland är vi på agilitybanan också och kör lite, vi går ingen kurs eller så utan är där ensamma och har kul bara :).

Fridaaaa
0

#7 Låter härligt!:P

Superfin hund! Gillar berner sennen :)

[Hilo]
0

#6 Hehe, kan väl berätta om risenmixen då.

Namn - Leo
Raser - Dobermann/Labrador/Rhodesian ridgeback + 50% risen schnauzer
Vikt - Ca 60 kilo
Höjd - 73 cm

Sällskapshund, en stor kille som var värd sin vikt i guld.
En helt underbar hund som jag har många fina minnen ifrån..

Han var svart med ljus tecken.. Vill inte kalla dem tan, även om det kanske var det.
Han gick igenom hela livet som okastrat och funkade bra ändå.
Lite agg mot andra hundar, men det är ju få hundar som gillar ALLA Glad

[Hilo]
0

En till bild på Leo, huvudbild Glad

Fridaaaa
0

#10 Vilken sötnos!

[jakke94]
0

känner en som har st bernhard och en uppfödare av leonberger =) ortroligt fina hundar :D

Fridaaaa
0

#12 Ja det är härliga hund. Vad har du själv för hund?:D

[jakke94]
0

jag har 3 Clumber spaniels och en flat coated retriver och sedan har vi 2 foderhundar som dem också är clumber

Många tycker att clumber är som "ministbernhard" och många frågar oss om det är st bernhardsvalpar vi har :P

Bild på min egna clumber, en hane och på bilden är han ca 11 månader

Fridaaaa
0

#14 Lite lika i ansiktsform är dem faktiskt :) Har aldrig träffat en Clumber i verkligheten men dem var söta!

[jakke94]
0

#16 många har inte träffat dem :P är en rätt ovanlig ras i svergie :P
men dem är väldigt trevliga, dem har samma temprament som blodhunden och basset hound, alltså väldigt snälla hundar, finns ingen agressivitet i rasen =)

Belimas
0

Har en leonberger hane.

Namn: Atlas

Ras: Leonberger

Ålder: 4 år

Färg: Rödbrun med svart mask

Användningsområde:

Tidigare: utställning, sällskap, tränade trick, lydnad, gjorde enklare spår och sökövningar m.m.

Nu: Bara sällskap p.g.a. hjärtfel som gör att han troligtvis kommer få somna in nästa vecka om det inte sker ett mirakel.

[jakke94]
0

OJOJOJ vilken vacker leonberger!

Beklagar hans hjärtfel, men vem vet, det har hänt underligare mirakel, lycka till!

Fridaaaa
0

#16 Okej :) Supersöta! :)

Belimas
0

Tack så mycket!

[Empisen]
0

Här är Ruff, han är en New foundland, jätte go Glad

[Empisen]
0

Här på bilden är han lite yngre Glad

[jakke94]
0

#21 söt nuffe :D gillar dem bruna =)

Fridaaaa
0

#21 New foundland är härliga hundar!:) Stora nallebjörnar:P

Trollhassel
1

Jag har en Borzoi. Helmysig "kalv".

Namn: Jelisej

Ras: Borzoi (rysk vinthund)

Ålder: 7 år

Färg: Trefärgad

Användningsområde:

Vakthund (tänkt som avelshane men är 2 cm för hög)

Med Vänliga hälsningar

Myra Dessjack Medarbetare på Reptiler

Fridaaaa
0

#25 Härlig bild!

Trollhassel
1

#26 Tack! Tagen på fjällvandringen :)

Med Vänliga hälsningar

Myra Dessjack Medarbetare på Reptiler

garbokatten
0

Jag tog över min New foundland Skrållan för ungefär ett och ett halvt år sedan. Hon är nu sju år gammal och håller på att lära sig att dra. Efter två dagars fjälltur hade hon fattat hur pulkan fungerade. Nu är jag ute efter en vagn. Någon som har något tips om var jag kan få tag på en flakvagn? Jag har både sökt vagnar för hundar och shetlandsponnyer men det verkar bara finnas sittvagnar. Skrindor finns förstås men jag tycker att de är för små. Framför allt har de för små hjul.

Karizma
0

28, Fin tik. Har du ad/hd kollat henne, för jag vet om flera foundland som har problem med höfterna därmed inte ska dra bara ett tips :) Kanon fin tjej.

alskadeida
0

Har en Leomberger tik 5 månader.

Hon är idag nästan 60 cm hög i manken och väger ca 30 kg.

Hon kommer att bli mycket stor och kraftig.

Tävlad utställning 2 ggr med jättefin kritik och fick första gången HP. Andra gången inget tyvärr. Var då en rasspecial i lördags.

Hon kommer att tävla flera utställningar och sen börja med vattensport. Hoppas på en bra "räddningshund"

Planerar valpar efter henne om några år.

Tidigare har vi haft St:Bernharder så vi är van med stora hundar.

Men Leonbergern blir högre och bredare än många benharder och så. Vet av den erfarenheten, men finns även många som är mindre självklart.

2 helt underbara raser iaf =)

garbokatten
0

#29. Allt som går att kollas är kollat på denna hund. Hon kommer från föreningen Hittehud och de är riktigt grundliga. Frisk som en nötkärna är hon. :)

Karizma
0

31, vad bra :) hon var ju jätte söt med själv kände jag en tik i många år hon vart 13år hon hade dok fel på höfterna men inget hon led av dok inte avel lr draghund. Men jag har någ aldrig sett en founland le som hon :) o en hejjare på dycka o simma under vattnet. Var alltid kul o gå o bada med henne. Snäll som tusan mot allt o alla.

Fridaaaa
0

#32 Min sankt bernhard har lite fel på sina höfter men inget hon lider av heller. Hon älskar att träna för det mesta :) Och hoppa kan hon! (hon får inte det men hon gör det ibland ändå). Hon är pgg och gillar att ut och gå :) Vi går korta men många promenader, ska börja med att massera henne varje dag och skaffa Back On Track (förebyggandfe syfte).

[Molly2011]
3

Hej

här är lite info om min sankt bernhard!

Tilltallsnamn: Molly

Riktiga namn: Big And Beautiful Black Bowmore

Ras: Sankt bernhard

Född: 2011-11-06

Färd: Röd o vit.

Just nu används hon som sällskap men när hon blir större så ska jag ställa ut henne :-)

Fridaaaa
0

#34 Naw vilken sötnos! :D