Får snart hjärnblödning av hunden!!
Min kille har skaffat sig en valp på 4 månader nu som har sedan 8 veckor skrikit och gnällt konstant hela tiden. Jag håller på att bli galen och fattar inte hur min kille kan klara av det.
Vad ska man göra, jag orkar inte med det längre :(

Ni kanske ta reda på varför valpen skriker och gnäller?? Kanske har ont?
//Linda

Vart skulle det vara isåfall, han kan ju röra sig normalt och vet påpeka inget heller…
Vad gör ni när valpen skäller/gnäller? Säger ni till den eller hur gör ni?
Låter den precis HELA tiden? Dag som natt?
// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se
Oj, det där lät inte kul. Vad är det för ras? Är killen hemma hela dagar med valpen?

Ja vi har provat det mesta, sagt nej, berömt när han är tyst, bara varit med honom m.m. inget som funkar :O husse är med honom hela dagarna, visst finns det stunder då han sover och är tyst men annars är det bara gnäll och skrik hela tiden. Är en schäferblandning.
#5 Hur har ni/han börjat aktivera valpen?

#6 Han har börjat träna sök, ligg, stanna, sitt m.m. Sen är de ute och går i skogen iblen oxå.
#7 har han leksaker då?
VÅr hemsida : http://twilimarsvin.wix.com/twilights

#8 Ja han har en boll, 2 såna där knutar, minns ej vad dom hette.
Hur tränar han passivitet och vila?
#8 Fast jag skulle inte rekommendera en redan stressig/valp som mår dåligt att ha leksaker framme då det kan bli ett stressmoment om hunden börjar vakta dom eller att han kanske inte kan slappna av. Nu kanske det inte är så att valpen är stressad, men om det nu skulle vara det vore det ju synd om valpen blir värre.
Men jag håller med dig! En valp måste få leka. Leker ni mycket med valpen TS?
När var ni hos vet? Var det i samband med besiktning innan försäljning? Och var han gnällig redan då?
Besök gärna vår blogg: www.gizmo.webdon.nu
Kan han möjligtvis ha svårt att slappna av ? Jag hade för några dagar sedan bara ett jätte problem med min valp som började med stressbeetender och kunde helt enkelt inte lägga sig och sova som en vanlig valp utan satt och gapade ! Jag passade på när hon var tyst att ta upp henne i famnen och där fick hon sitta tills hon sov ! Och fick inte hoppa ner ! Nu är problemet mycket bättre . Hon började med detta pga att hon var hungrig, lång historia men hon var sjuk och fick endast en matsked flera ggr om dagen . Men när hon började få fulla mål fortstatte hon endå och det har hjälp en massa att träna passivitet

#10 Enligt mig är det ingen sån träning fasten jag sagt åt honom det, Han busar och leker jätte mycket inne vilket gör valpen mer skrikigare men det bryr han sig inte om :(
#11 Jo mycket lek men dumt nog inne, Husse tycker att han får för lite lek och leker mycket inne vilket gjort det värre.
#12 Ja jag anser att han är jätte stressad, svårt att sitta still och så :/
#13 att en valp har svårt å sitta still tycker inte jag e konstigt, de är ju fulla av energi. varför inte ta kontakt med personen ni köpte valpen av?
VÅr hemsida : http://twilimarsvin.wix.com/twilights

#14 Ja jag har telefonfobi och killen vill bara inte :O
#13 Kan han sova bra? Alltså varva ner och lägga sig?
Ts, ja då blir det ju svårt, om inte killen inte förstår att valpen behöver vila mycket.

#16 Jo han sover skapligt bra iallafall….
#17 Ja, det är inte lätt :(
Det finns ingen som har kurs snart eller nån hundinstrukröt som kan komma hem o ger er lite tips på övningar. En valp behöver massor med vila de sover mycket, det är jätte vilktigt om man vill ha en trygg hund. Annars kan den bli helt sönderstressad då den inte lärt sig koppla av alls som valp. Hoppas att fu får bra tips det låter verkligen som ni behöver det.
Du kanske ska visa den här tråden för din kille om han inte lyssnar på dig? Det kanske hjälper om flera säger samma sak. För som #19 sa är det viktigt att valpen kan koppla av, valptiden är ju viktig i hundens liv, man formar den ju under den här tiden. Självklart kan man ändra på det sen ibland, men det är ju så mycket lättare att göra det från början.
Sen tror jag även att valpen känner av om du är stressad. Då känner den sig ju inte trygg om den tror att något är fel. Hundar läser oss väldigt lätt om hur vi mår. Bor du med din kille och valpen?

den kan ha inre skador eller kanske uvi, det hade min valp och hon skrek och skrek och skrek under tiden hon hade det, visst vi åkte till veterinären snabbt men men.
Har du sett ett övertrött barn någon gång? De skriker och är otrösliga och ingenting hjälper utom att få sova, hur snäll man än är och trugar med dem. En hund är inte ett barn men de är i lika stort sömnbehov som barn. Fråga din kille om ni tillsammans ska lära er hur man får valpen att slappna av När han är sugen på att leka med valpen kan han istället sätta sig och massera och stryka valpen med handen tills den somnar, då får också valpen somna med hans lukt i nosen och får känna sig trygg nära honom.
Du måste säga åt din kille att han måste låta valpen vara ifred ibland också. Det är jätteviktigt. Du får bli lite arg om allt han gör bara gör valpen värre. Självklart ska man leka med valpar men lagom mycket ska det vara. En hund är inte en leksak som man kan leka med så fort man själv är sugen!
Jag tror tyvärr att det finns en risk att hunden förblir stressad, rastlös och gnällig hela livet om ni inte gör något åt detta snarast.
#22 Väldigt bra sagt, det var så jag också menade men du uttryckte det lite bättre 

jag skulle iaf ta hunden till en veterinär för en koll.. så man iaf kan utesluta skada eller sjukdom..
/Linda
Ljudliga hundar lär sig snabbt redan som valpar att om man skriker så får man uppmärksamhet och får göra saker… jag har själv en sådan som försökt.
Det gäller att ignorera, ognorera och ignorera just skrikandet - vilket är lättare sagt än gjort när det är jobbigt. Jag en sådan valp nu som gapskriker när hon vill upp i knät och den andre kan gapa när den vill busa….
Det gäller att stå på sig, men då måste alla göra det för det blir väldigt lätt ett befäst beteende.

Låter väldigt bra det ni alla skriver, jag själv vill ha det som att när man är inne så ska man inte leka med dom utan det ska vara lugn och ro men när man kommer ut får man busa bäst man vill men min kille lyssnar inte alls på det :/
Man märker som sagt att valpen är stressad mestadels hela tiden och då tror han lek löser det men då kommer väll valpen alltid bli jobbig innomhus om jag inte har helt fel :/ Stressad hund inne är inte lätt att handskas med :/
Och stressad hund överhuvud taget är inte bara jobbigt att handskas med utan också farligt för hunden. Inte nog med att hunden mår dåligt, förr eller senare kommer det följdsjukdomar av att ha så hög stressnivå och så mycket stresshormoner i kroppen.