Hundar iFokus

Hundar

Etikettskaffa-hund
Läst 4513 ggr
[Naffti]
0

Inavel

Det är en valp i en kull som jag är jätteintresserad av, men nu har jag sett att föräldrarnas pappor var halvsyskon.
Alltså farfars far och morfars far var samma hund…

Är det något som gör att jag  borde dra öronen åt mig?

Annars gillar jag uppfödaren, hon är trevlig och bor i samma stad, så jag känner att jag kan nog få bra med stöd framåt. Men när jag såg detta blev jag lite konfunderad…

Mischa
0

Svårt att säga beror på varför man har valt att para så nära besläktade hundar eftersom det ökar både positiva som negativa egenskaper i släktleden att titta fram.

Det är främst sjukdomsbilden du bör oroa dig för, hur ser hälsan ut i släkten, och speciellt kring det släktled som far/morfar är avlade från.

≧◔◡◔≦

[Naffti]
0

#2 jag har koll på linjevael då jag sett det mycket bland hästar, men jag är inte så mycket för detta.

Saken är den att det är väldigt mycket importer i släkten, så frågan är hur mycket de egentligen vet om sjukdomsbildern bakåt…
Det är en realtivt ung hane också och jag har inte sett några större meriter.

Mischa
0

Antagligen är kännedomen kring hälsan ganska luddig iom att dom vanligtvis inte är särskilt duktiga på att ex. röntga utomlands.

≧◔◡◔≦

Belethien
0

Svårt att säga men utifrån det du sagt nu: ung hane, få meriter, mycket import som därmed är icke dokumenterat… nja. Frågan är vad du ska ha din hund till?

Hälsningar,

Dijana

Kennel Lovestain

[Naffti]
1

Jag har ambitionen att tävla med lydnad och agility bland annat.

Blev bara så himla besviken, då detta känns så bra på alla andra sätta än just detta :(

Magdalenaa
0

Hur många % ligger inaveln på ?

Går att kolla upp på skk avelsdata :)

russin
0

Var är det för ras ?

Mycket beror på hur stor avelsbas det finns i rasen, vad som ligger bakom mm mm. Har själv en tik med ganska hög inavelsgrad, men då det finns mycket bra linjer och det viktigaste sakerna går att kolla upp så känner jag mig rätt säker på vad jag fått.

russin
0

och det blir inte så speciellt hög inavelsgrad när det ligger 3 generationer tillbaka som halvsyskon "parats ihop".

Belethien
1

Det blir ca. 3% inavel i en sådan kombination. 15 hundar gemensamma i stamtavlan på 6 generationer.

TS: Om du har ambitioner att tävla agility och lydnad så kan det också vara bra att köpa valp från en kennel vars hundar är meriterade inom det. Även hälsotestade för vad det nu kan vara din ras har för problem. Annars skulle jag kolla runt och jämföra lite med vilka andra kullar som finns till salu. Även pratat med uppfödaren och frågat hur denne tänkt.

Köp inte valp bara för att uppfödaren bor inom samma område.

3% i de flesta raser är ingen ren katastrof-siffra men jag personligen hade inte tagit i hunden med en tång. Inavelsprocenten tycker jag är den minsta faktorn utan det är den omeriterade odokumenterade släkten som oroar mig. Och att den sen dubblerats. Finns det andra alternativ att vända sig till så skulle jag gjort det. Jag har åkt 40 mil ToR för att hämta valp och skulle hellre åka långt och vara nöjd med mitt val än att ta det som finns närmast. Hunden ska ändå leva i 10+ år och det blir sällan roligt, för vare sig förare eller hund, om man köper något som inte är helt 100.  :/

Hälsningar,

Dijana

Kennel Lovestain

Magdalenaa
1

#9. Jag tog en hund som bara är från utställnings kennel.

På min och hundens tredje agilitytävling i livet tar han sin första pinne. Då är detta en stor kennel och det var första gången på 40 år som hon fick en hund från sin kennel som har fått en pinne.

Nu har vi tävlat 4 tävlingar och vi har vunnit några gånger och ja vi ligger 9 sek före ibland till den som kom 2a. Och pinnar har vi fått.

Så jag anser att visst kan det öka chanserna att få en toppen hund om man tar från en med meriter inom den sporten, men se på min, det gör det med BARA " utställnings" linjer i sig. 
Många kommer fram på tävlingar och säger men gud vilket lopp ni gjorde, vilken fart osv. 

Eller vad vet jag? jag kanske bara hade turen som fick en sådan oslipad diamant. 

russin
0

Allting är ju beroende på vad som finns bakom.

Eftersom jag inget vet om vare sig rasen eller sjukdomshistorik i linjerna eller annat är det svårt att råda.

[Naffti]
0

Tack för alla svar!

Jag vill helst inte nämna rasen eftersom det är en liten ort så kanske det kan komma fram vem jag pratar om och jag vill inte att någon ska ta illa upp…

Hanen som finns dubbelt har lite utställninsresultat klass etta och så. Samma med hanen som ska paras har jag sett nu. Men inga större vinster.

Det är en sund ras, utan större rassjukdomar.

Det är få som faktiskt används till någonting annat än sällskap och utställning, så att se på såna meriter är svårt…

Problemet är att det är inte så många av den varianten som har kullar just nu eller inom det närmaste fram till sommaren som jag är intresserad av. och det är lite nu eller vänta ytterligare ett år framåt pga hur det ser ut med ledigheter och så…

Självklart ska jag höra med uppfödaren hur han har tänkt, men jag vill höra lite först innan så jag får igång tankarna och kan se på det med lite perspektiv.

SaraC
0

#12 Men om det är en uppfödare som föder upp renrasiga reggade hundar så finns ju redan den informationen ute. Så du behöver inte känna att det är något "hemligt" som du avslöjar genom att nämna rasen!

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar