Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 6072 ggr
Michaela-N
0

Stå som ägare

Kan man som fjortonåring stå som ägare på sin hund i jordbruksverkets register?

Och för att ändra sina uppgifter, kan man göra det på nätet eller måste man beställa hem papper?

sofiek90
0

Med målsmans tillåtelse i så fall, men jag tror inte det är okej. Det är alltid en person som är myndig som har ansvar för hunden.

MVH

Sofie

Michaela-N
0

#1 Okej för min målsman? Min målsman är min mamma, för henne kvittar det om det står hennes eller mitt namn på papprena.

Alltså vadå - jag är medveten om att det är föräldrarna som har det yttersta ansvaret, men jag är ju inget småbarn.

dermot
0

Jag står som ägare för min hund. Är 14 snart 15. :)

// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~ 

Michaela-N
0

#3 Ja men dåså. Tack, då är svaret på min första fråga klar. 
Hur gör man när man ska ändra uppgifterna då?

Mischa
0

Det enda du inte får göra som minderårig är att ingå i ett avtal vilket jag inte känner till att man skriver under när man ändrar ID-uppgifterna.

Du kan antingen ringa dom eller skriva ut papper med bådas underskrift och skicka för ägarbyte.

≧◔◡◔≦

Michaela-N
0

#5 Det är inte bara ägarnamnet som ska ändras, det är adress och kontaktuppgifter också… Men det finns inget formulär på nätet typ att man loggar in med ens hunds chip-nummer?

Mischa
0

#6 Inte vad jag känner till eftersom det krävdes underskrifter från båda parter när jag skickade in.

Men det kanske går numera, kika här:

http://www.sjv.se/etjanster/etjanster/hundregistret.4.5aec661121e261385280002400.html

≧◔◡◔≦

sofiek90
0

Hittade detta i en tråd på vovve.net

Barns behörighet att ingå avtal regleras i föräldrabalken (FB). I 9 kap 1 § FB anges att den som är under 18 år (underårig) är omyndig och äger inte själv råda över sin egendom eller ingå förbindelser. Avtal som ingås med en omyndig är därför ogiltiga, om inte vissa i lagen angivna undantag är uppfyllda. Barn som fyllt 16 får bestämma över de pengar som han eller hon själv har intjänat genom eget arbete (9 kap 3 § FB). Detta gäller endast kontantbetalning. Den omyndige får däremot inte ingå ett kreditavtal utan förmyndares godkännande eller samtycke. Har den omyndige ett eget hushåll får han eller hon ingå avtal för den dagliga hushållningen (9 kap 2a § FB).

Och detta i samma tråd:

Är du 16, har jobb och tjänar pengar så bestämmer du själv över pengarna och får göra i stort sett vad du vill med dem. Du får dock inte köpa på avbetalning, ingå ett hyresavtal typ hyra lägenhet, ta ett telefonabonnemang och liknande. Det borde vara helt OK för en 16-åring att köpa en hund kontant för egenhändigt intjänade pengar. Sen så gäller det att fortsätta tjäna pengar så man kan köpa foder osv… samt att övertyga föräldrarna…

Du kan ju inte skriva på ett kontrakt själv, utan då behöver din mamma också skriva på det. Annars kan ju din mamma stå som juridisk ägare tills du är 18 år, och då ändra till dig.

MVH

Sofie

Michaela-N
0

#7 E-legitimation har vi inte vad jag vet, så jag får nog ringa dit imorgon. Men tack för din hjälp.

Alexandra-S
0

Jag står som ägare på Gizmo, är 16. Jag fick med papper från jbv som jag skulle fylla i och skicka in. Där stod allt om adress och sånt.

Lite ot, men jag fattade först som att du skulle STÅ på din hund, bokstavligt talat, haha. Jag vart lite förvirrad innan jag läste inlägget Skrattande

Besök gärna vår blogg: www.gizmo.webdon.nu

malinroth
0

Har man bankID kan man göra ägarbyte eller nyregistrering via nätet. Jag gjorde det nu i helg när jag var och hämtade min nya hund och jag behövde bara fylla i mina uppgifter och förra ägarens namn och personnummer och självklart hundens chipnr, hur smidigt som helst. Har din mamma bankID borde hon kunna göra ändringen.

[Sarahansson1]
0

står också som ägare för mina två hundar är 17 snart men var 15 när ajg fick min första.

Noa-Nisse
5

*Ändrade din rubrik då den lätt kunde misstolkas*

Medarbetare på Hundar.ifokus

Michaela-N
0

#13 hahahah men kan du ändra så det blir rätt då? "Stå som ägare"

Noa-Nisse
0

Såklart! Nu är det ändrat.

ja jag blev först förvånad när jag såg att någon skulle stå sin hund :)

Hur har det gått förresten?

Michaela-N
0

#15 "Hej, jag tänkte bara fråga om det är möjligt att ställa sig på sin hund? Jag har en liten papillon och det hade varit praktiskt att använda honom som pall ibland t.ex när man ska nå ett skåp eller en låda i köket, så slipper man hämta sig en stol. Har någon testat det?" Skrattande

Vi har inte gjort något änsålänge, men det är ingen brådska. Det är fredag och jag har lite annat att göra just nu men jag ska kolla upp det senare ikväll.

Noa-Nisse
0

#16 Hahahahahaha ;D

Skriv gärna här sen hur det gick när du är klar. Min kusin vill nämligen stå för "sin" hund men hennes mamma säger att det inte går fören man är 18, så tycker det är lite´intressant =)

Michaela-N
0

#17 Will do. 
Är det för att mamman inte vill eller vet hon inte om möjligheten än? Glad

Maja2
0

Att stå som ägare går alldeles utmärkt, det är köpekontrakt man inte kan skriva som minderårig.

Michaela-N
0

#19 Men det är ju redan skrivet, det skrevs ju när vi hämtade honom och det skrev mamma under. Så då borde det väl inte vara något problem?

Chilli10
0

En liten undran (dock lite OT) när man reggar sig hos JBV som ägare. Får man hem något mer än en räkning? (det kostar ju 70 kr första ggn hunden reggas där)

Kan man se någonstans om det verkligen är jag som står på min hund i deras register?

Cassii
0

Jag står som ägare i skk, så jbv borde inte vara någon skillnad..

Maja2
0

#21 Ja… gå in på deras register på nätet….

Chilli10
0

#23 Tack :) Jag hittade henne och jag står som ägare. Dock min gamla adress. Borde inte det uppdateras efter skatteverkets register?

Michaela-N
0

#24 Det måste du uppdatera själv.