Hundar iFokus

Hundar

Etikettskaffa-hund
Läst 2878 ggr
[Driva]
0

Oengagerad sambo

MIn sambo är underbar på alla sätt och vis, han vill bara att jag ska vara glad, men ibalnd går det lite långt tycker jag.
Jag vill skaffa en till hund, dels för att jag vill träna andra saker än de jag kan träna med min hund, och för att jag tror min nuvarande hund hade mått bra av en kompis till.

Jag har letat efter en vuxen hund, men har inte hittat någon som passar till ett vettigt pris. Så nu har jag bara löst funderat på ev valp till sommaren. Men jag känner inte att jag kan prata igenom det ordentligt med min pojkvän. Han håller liksom bara med i allt jag säger. Att det funkar väl att skaffa va´lp till sommaren, det går väl bra. och så när jag säger att det är ju väldigt mycket jobb och att de kan ju inte vara ensamma så kan han säga något i stil med "jag får väl ta med den till jobbet" *smile*. Så har jag ingen aning om han faktiskt är seriös eller bara drar till med något utan att tänka efter…

Sedan när jag har funderat väldigt mycket och säger att det funkar nog inte för sen när jag börjar skolan till hösten så är den ju fortfarande väldigt valpig och det är kanske inte schysst mot vår dagmatte att pracka på henne en valp. Och så säger han bara "nej det har du nog rätt i". Men jag får aldrig något input från honom. Utan det känns som om hela detta beslutet hänger på mig!

Och då vet jag inte ens om jag vill skaffa hund nummer två eftersom jag ev ska resa bort ett par månader under våren 2013 och om han inte ens kan engagera sig i beslutet om att skaffa en till hund. kommer han engagera sig i hundens träning då? För jag tror att nästa kommer vara mer krävande en vår hund nu…

När jag försökte förklara att jag ville ha lite respons så verkade han inte ens förstå vad det var jag var ledsen/besviken över…

Mischa
0

Om du vill skaffa en till hund så skaffa en, men dra då inte in sambon i det hela om nu inte avtalat något.

Min hund är min hund och mitt ansvar även om jag har en sambo sedan närmre 6år tillbaka.

Han ställer upp på min hobby ibland för att underlätta för mig och för att han är snäll, annars är hunden helt och hållet mitt bestyr.

Snacka med dagmatten om du vill ha lite mer feedback och vad hon/han tycker i frågan om nu han/hon skall passa valpen, säger din sambo att det är ok så är det väl ok men att han kanske inte vill ha något större ansvar i det hela.

≧◔◡◔≦

[countess]
1

Håller med #1 när jag hade min sambo så var hans hund hans och min hund var min ! Absolut gick ja ut med båda och han likaså men med träning osv skötte vi själva , Skulle jag bort frågade jag om han kunde ställa upp lika så han !

Och det jag säger till alla lita enbart på dig själv när det gäller djur , Särskilt om det är en sambo tex vad skulle hända om ni gjorde slut och du förlitat dig på honom ? Då står du där med en valp !

Hände mig nyss som tur var hade jag 2 reserver =)

[Driva]
1

Fast det blir ju våra hundar. En sak om han hade varit helt ointresserad, men det är han ju inte. Hunden vi har nu, ser vi båda två som våran, och nästa hund kommer också bli vår. Sen har inte han samma intresse som jag i att exempelvis träna agility och rally, och det förstår jag.

Han hade nog blivit ledsen om jag sa att det var min hund, om vår hund, för han ser ju lika mycket som jag ser det är min hund, ser han att det är sin hund. och likadant är jag säker på att det kommer vara om kommande hund.

Men jag tror det är det att jag har bättre koll i allmänhet och då litar han på att jag har koll på allting. Vilket jag tycker är jobbigt, eftersom jag vill inte behöva ha koll på varenda liten detalj, just eftersom det kommer vara hans hund lika mycket som min. Det hade varit en helt annan sak om det var "min" hund.

Där är det skillnad med mina marsvin, där fixar jag allting eftersom de är det jag som velat ha och min sambo tycker inte om de.

Men jag tycker om han nu också tycker vi ska skaffa en hund till, och framför allt en valp, så vill jag också ha lite stöd så inte han lämnar över allt på mig. Detär han som har den mesta kontakten med dagmatten, och han har pratat med henne om att vi ev skulle skaffa en vuxen hund, och det var okej. Men det är stor skillnad på en vuxen och en valp. och jag tror inte min sambo har förstått hur jobbigt det faktiskt är med en valp.